Saga pt. budowa nowej drogi startowej w Krakowie nie ma jeszcze końca. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach nakazała krakowskiemu portowi lotniczemu na uzupełnienie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, która pozwoliłaby na budowę nowej drogi startowej. Port wniosek uzupełnił i czeka na wydanie decyzji. Istnieje szansa, że przyspieszenie realizacji inwestycji w Balicach będzie możliwe dzięki przygotowywanej przez Ministerstwo Obrony Narodowej specustawie, która zakłada przyspieszenie przygotowań i realizacji strategicznych inwestycji wojskowych w zakresie potrzeb obronności państwa. Taką inwestycją ma być nowa {druga) startowa w małopolskim porcie.
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II w podkrakowskich Balicach chęć budowy drugiej drogi startowej wyraża od długiego czasu, a dokładnie od roku 2016. Właśnie wtedy dokumentację do rozpatrzenia wniosku o zgodę środowiskową, która jest konieczna przy tak dużych inwestycjach otrzymali urzędnicy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Krakowie. W takich dokumentach bada się m.in. oddziaływanie lotniska na okolicę. Po tym, jak okazało się, że żona dyrektora oddziału posiada działki na terenie objętym postępowaniem – sprawę przeniesiono do Kielc.
Walka administracyjna Balic W kwietniu 2021 r. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uchyliła decyzję wydaną we wrześniu 2019 roku przez kielecki urząd. GDOŚ przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji. W marcu 2022 r., po ponad sześciu latach od rozpoczęcia procedury uzyskiwania zezwoleń na rozpoczęcie budowy drugiej, niezależnej drogi startowej, Naczelny Sąd Administracyjny ostatecznie oddalił skargę kasacyjną złożona przez pełnomocnika prawnego Międzynarodowego Portu Lotniczego w Krakowie.
Małopolskie lotnisko negowało wyrok sądu niższej instancji, który uchylał decyzję środowiskową na wybudowanie nowej drogi startowej.
Wyrok NSA nie podlegał zaskarżeniu, co w praktyce oznaczało wstrzymanie wszystkich procedur, w tym także pozyskania środków z resortu infrastruktury na realizację tej inwestycji. Decyzja została unieważniona, gdyż Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) powołała się na nieprecyzyjne analizy środowiskowe. Zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II złożył później do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach „nowy” raport oddziaływania nowej drogi startowej na środowisko naturalne. Złożenie dość obszernego dokumentu jest obowiązkowe przy realizacji tak dużego przedsięwzięcia infrastrukturalnego.
Na początku maja 2023 roku Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury w czasie rządów PiS, w Programie 1 Polskiego Radia powiedział, że ówczesny rząd przyjął specustawę, która
pozwoli na budowę nowej drogi startowej w Krakowie. Słowa ministra okazały się rzuconymi na wiatr, gdyż nie poszły za nimi żadne działania, a zarząd portu Kraków-Balice był skazany na kontynuację administracyjnego postępowania.
Pomoc MON-U? W marcu br. okazało się, że
budowa nowej (drugiej) drogi startowej znów się opóźni, albowiem Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach nakazała krakowskiemu portowi lotniczemu na uzupełnienie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, która pozwoliłaby na rozpoczęcie inwestycji. Jak wskazują Balice, uzupełnione analizy zostały kieleckiej RDOŚ dostarczone. – Oczekujemy szybkiego wydania decyzji środowiskowej, która pozwoli na rozpoczęcie dalszych procedur związanych z budową nowej drogi startowej – powiedział Radosław Włoszek, dyrektor generalny małopolskiego portu lotniczego. Władze portu lotniczego w Krakowie
wystąpiły nawet do Unii Europejskiej o dofinansowanie kwotą 70 mln euro budowy drogi startowej. Koszt długo wyczekiwanej inwestycja ma wynieść prawie 200 mln euro.
Jeśli RDOŚ nie wyda decyzji szybko, z pomocą może przyjść Ministerstwo Obrony Narodowej. Rynek Lotniczy dowiedział się, że obecnie w resorcie trwają pracę na przygotowaniem specustawy, która ma na celu uproszczenie i ujednolicenie podstaw prawnych wynikających z obowiązujących przepisów dotyczących budowy i utrzymania infrastruktury wojskowej związanej z bezpieczeństwem i obronnością państwa. Prace te są determinowane właściwą realizacją strategicznych dla bezpieczeństwa państwa inwestycji, które miałby na celu sprostanie potrzebom inwestycyjnym związanym ze zwiększeniem liczebności SZ RP i wdrożeniem nowej techniki wojskowej. Obecnie projekt (spec)ustawy znajduje się w fazie uzgodnień międzyresortowych.
Budowa nowej drogi startowej, której realizacja jest uzgodniona z szefem MON-u, jest zakwalifikowana jako inwestycja strategiczna dla wojska RP, gdyż umożliwi zwiększenie zdolności obronnych lotnictwa Sił Zbrojnych RP na krakowskim lotnisku, które jest bazą dla 8. Bazy Lotnictwa Transportowego im. płk. pil. Stanisława Jakuba Skarżyńskiego. Jednostka Wojskowa 1155 jest jednostką lotniczą szczebla taktycznego Sił Powietrznych RP.