Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Kraków: Niepewna przyszłość nowej drogi startowej!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kraków: Niepewna przyszłość nowej drogi startowej!
fot. Kraków Airport
Złożony przez krakowski port lotniczy poprawiony raport oddziaływania na środowisko nowej (drugiej) drogi startowej, który jest obowiązkowy, aby Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach wydała decyzję środowiskową, która pozwoli na rozpoczęcie realizacji długo wyczekiwanej inwestycji, zawiera liczne błędy i jest niekompletny – dowiedział się Rynek Lotniczy. Małopolskie lotnisko im. Jana Pawła II znów zostało wezwane do uzupełnienia raportu. Wydanie decyzji środowiskowej to odległa w czasie perspektywa, więc termin rozpoczęcia kluczowej inwestycji znów się opóźni.

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II w podkrakowskich Balicach chęć budowy drugiej drogi startowej wyraża od długiego czasu, a dokładnie od roku 2016. Właśnie wtedy dokumentację do rozpatrzenia wniosku o zgodę środowiskową, która jest konieczna przy tak dużych inwestycjach otrzymali urzędnicy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie. W takich dokumentach bada się m.in. oddziaływanie lotniska na okolicę. Po tym, jak okazało się, że żona dyrektora oddziału posiada działki na terenie objętym postępowaniem – sprawę przeniesiono do Kielc.

Niekompletny raport

W marcu br. informowaliśmy, że rozpoczęcie budowy nowej (drugiej) drogi startowej opóźni się, gdyż Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (dalej RDOŚ) w Kielcach nakazała krakowskiemu portowi lotniczemu uzupełnienie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, która pozwoliłaby na budowę drugiej, niezależnej drogi startowej, gdyż zawierał on liczne braki, których obecność wymagana jest prawnie, choć władze portu lotniczego w Krakowie wystąpiły nawet do Unii Europejskiej o dofinansowanie kwotą 70 mln euro budowy drugiej drogi startowej. Koszt długo wyczekiwanej inwestycja ma wynieść prawie 200 mln euro.

Poprawiony raport został złożony przez zarząd portu w Balicach w dniu 19 kwietnia, z kolei dodatkowe informacje przedłożono 23 maja, lecz – jak wynika z informacji Rynku Lotniczego – poprawiony raport, wraz z dodatkowymi informacjami, jest niekompletny, co utrudnia wydanie kieleckiej RDOŚ decyzji środowiskowej. Co ciekawe, uzupełniony raport nie odnosił się w pełni do zagadnień wskazanych przez organ administracyjny. W związku z w tym Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach wezwała kolejny raz krakowskie lotnisko do uzupełnienia raportu, który jest kluczowy, aby wydana została decyzja środowiskowa.

Złożenie przez Kraków Airport uzupełnionego zgodnie z wezwaniem raportu nie załatwi od razu sprawy, gdyż po przedłożeniu, według wymagań́ prawnych dot. oceny oddziaływania na środowisko, konieczne będzie uzyskanie opinii organu Inspekcji Sanitarnej, Wód Polskich oraz przeprowadzenie udziału społeczeństwa, które na 99,99 proc. zgłosi zastrzeżenia, gdyż mieszkańcy terenów pobliskich Balicom od początku wyrażają kategoryczny sprzeciw budowie drugiej drogi startowej, wskazując na pogorszenie się warunków życia.

Spełnienie ww. wymogów umożliwi wydanie decyzji kończącej postepowanie, lecz prawda jest taka, że taki obrót sprawy oznacza jedno – termin rozpoczęcia kluczowej dla krakowskiego lotniska inwestycji znacząco się opóźni. Zastanawiający jest jeden fakt: dlaczego stary zarząd portu lotniczego Balice zdecydował się na złożenie niekompletnego raportu, który raz został już przez RDOŚ zwrócony?

Administracyjna walka

W kwietniu 2021 r. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uchyliła decyzję wydaną we wrześniu 2019 roku przez kielecki urząd. GDOŚ przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji. W marcu 2022 r., po ponad sześciu latach od rozpoczęcia procedury uzyskiwania zezwoleń na rozpoczęcie budowy drugiej, niezależnej drogi startowej, Naczelny Sąd Administracyjny ostatecznie oddalił skargę kasacyjną złożona przez pełnomocnika prawnego Międzynarodowego Portu Lotniczego w Krakowie. Małopolskie lotnisko negowało wyrok sądu niższej instancji, który uchylał decyzję środowiskową na wybudowanie nowej drogi startowej.

Wyrok NSA nie podlegał zaskarżeniu, co w praktyce oznaczało wstrzymanie wszystkich procedur, w tym także pozyskania środków z resortu infrastruktury na realizację tej inwestycji. Decyzja została unieważniona, gdyż Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) powołała się na nieprecyzyjne analizy środowiskowe. Zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II złożył później do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach „nowy” raport oddziaływania nowej drogi startowej na środowisko naturalne. Złożenie dość obszernego dokumentu jest obowiązkowe przy realizacji tak dużego przedsięwzięcia infrastrukturalnego.

Na początku maja 2023 roku Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury w czasie rządów PiS, w Programie 1 Polskiego Radia powiedział, że ówczesny rząd przyjął specustawę, która pozwoli na budowę nowej drogi startowej w Krakowie. Słowa ministra okazały się rzuconymi na wiatr, gdyż nie poszły za nimi żadne działania, a zarząd portu Kraków-Balice był skazany na kontynuację administracyjnego postępowania.

Warunki nowej drogi startowej

Planowana nowa droga startowa ma zostać ulokowana na północ od obecnie wykorzystywanej drogi startowej i będzie obrócona o 4,7 stopnia w taki sposób, aby poprawić pojawiające się przeszkody w przypadku funkcjonowania dwóch dróg. Nowa droga startowa ma mieć 2 800 metrów długości i 45 metrów szerokości, jak i po 7,5 metrów poboczy po obu stronach. W ramach programu inwestycyjnego Kraków Airport planuje się stworzenie dróg szybkiego zjazdu oraz połączenie z już istniejącymi drogami kołowania.

Nowa droga startowa ma być wyposażona w system obserwacji meteorologicznych AWOS, niezbędne urządzenia nawigacyjne oraz oświetlenie. Port planuje zainstalować radiowy system nawigacyjny ILS CAT3, który pozwoliłby lądować samolotom w przypadku trudnych warunków atmosferycznych tj. mgły, która często utrudnia funkcjonowanie lotniska w Krakowie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Zielona Góra-Babimost: sezon wakacyjny w pełni

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Zielona Góra-Babimost: sezon wakacyjny w pełni

Łukasz Malinowski 05 lipca 2024

Rzeszów-Jasionka: Ponad 120 tysięcy pasażerów lotniska

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy dzień w historii Portu Lotniczego Wrocław

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Kraków: Nowa Rada Nadzorcza. Ilków przewodniczącym

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Nowa Rada Nadzorcza. Ilków przewodniczącym

Mateusz Kieruzal 24 czerwca 2024

Ryanair. Rekordowe przewozy w Krakowie

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair. Rekordowe przewozy w Krakowie

Mateusz Kieruzal 16 stycznia 2024

Baltona wraca na lotnisko w Krakowie

Infrastruktura i lotniska

Baltona wraca na lotnisko w Krakowie

inf. pras. Kraków Airport 05 stycznia 2024

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Zielona Góra-Babimost: sezon wakacyjny w pełni

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Zielona Góra-Babimost: sezon wakacyjny w pełni

Łukasz Malinowski 05 lipca 2024

Rzeszów-Jasionka: Ponad 120 tysięcy pasażerów lotniska

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy dzień w historii Portu Lotniczego Wrocław

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Kraków: Nowa Rada Nadzorcza. Ilków przewodniczącym

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Nowa Rada Nadzorcza. Ilków przewodniczącym

Mateusz Kieruzal 24 czerwca 2024

Ryanair. Rekordowe przewozy w Krakowie

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair. Rekordowe przewozy w Krakowie

Mateusz Kieruzal 16 stycznia 2024

Baltona wraca na lotnisko w Krakowie

Infrastruktura i lotniska

Baltona wraca na lotnisko w Krakowie

inf. pras. Kraków Airport 05 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5