Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Kraków przegrywa z mgłą. Rozwiązanie problemu nieprędko

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kraków przegrywa z mgłą. Rozwiązanie problemu nieprędko
fot. Kraków Airport
Jesień to początek „klasycznych” problemów krakowskiego portu lotniczego. Pojawia się mgła (w Balicach to częste zjawisko), więc największe lotnisko regionalne jest paraliżowane, a operacje przekierowywane lub odwoływane. Problem na razie nie zniknie – brak decyzji środowiskowej dla nowej drogi startowej oznacza częściową wegetację portu.

Przekroczenie bariery obsługi 10 mln pasażerów rocznie, niechybnie zbliżając się do 11-milionowego pułapu, czy odnotowanie w 2023 roku prawie 150 mln zysku netto, to fakty dot. działalności lotniska im. Jana Pawła II w południowej Polsce, z którymi trudno polemizować. Balice czeka rozbudowa infrastruktury terminalu pasażerskiego, aby małopolski port był zdolny do obsługi nawet 15 mln podróżnych rocznie.

Łukasz Strutyński, nowy prezes lotniskowej spółki, wyznał w dłuższej rozmowie z Rynkiem Lotniczym, że wprowadzony zostanie szereg rozwiązań wewnątrz terminala, aby jeszcze bardziej usprawnić zdolności operacyjne, m.in. rozładować tzw. wąskie gardła. Jednym z rozwiązań ma być lepsza koordynacja slotowa, choć zarówno port, jak i Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (koordynator Balic), nie chcą dzielić się informacjami na ten temat, zasłaniając się kwestami bezpieczeńtwa, mimo że np. raport slotowy dla Lotniska Chopina jest publiczny.

Pandemia krótkoterminowo wyhamowała wzrost Krakowa, lecz jest jeden problem, którego eliminacja jest trudna, ale wykonalna. Jest to mgła, z którą władze portu zmagają się dość często w okresie jesienno-zimowo-wiosennym. Balice vel Mglice z mgłą będą musiały wciąż się mierzyć, gdzyż system naprowadzania, który jest zainstalowany na krakowskim lotnisku, pozwala na precyzyjne lądowania przy widzialności nie mniejszej niż 800 metrów lub w zakresie widzialności na drodze lądowania nie mniejszym niż 550 metrów.

Brak ILS III, który pozwalałaby na lądowania przy widzialności do 125 metrów i który zainstalowany jest w wyłącznie w dwóch polskich portach lotniczych: w Warszawie i Gdańsku (pomorskie lotnisk całkowicie wyeliminowało negatywny wpływ mgły na działalność operacyjną), będzie dalej paraliżował operacje Balic, a część lotów będzie przekierowywana lub odwoływana. Najlepszy system naprowadzania nie będzie w Krakowie dostępny, dopóki nie zostanie wybudowana nowa droga startowa, choć rozpoczęcie długowyczekiwanej budowy znacząco się opóźnia.

Kluczowa inwestycja już jest opóźniona o kilka lat! Można wręcz powiedzieć, że jest ona w powijakach – od kilku lat ciągle w tym samym miejscu. A do jej rozpoczęcia jest jeszcze długa droga. Co prawda, nowe władze złożyły do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach poprawiony raport wpływu inwestycji na środowisko – regulator wskazał ekipie Radosława Włoszka błędy, żądając poprawienia i uzupełnienia niekompletnego raportu; raport został ponownie złożony błędnie (!) – lecz wydanie decyzji środowiskowej nie nastąpi szybko, gdyż wypowiedzieć muszą się m.in. mieszkańcy, którzy – mowię to z dużą dozą pewności – oprotestują inwestycję, a wtedy port wróci do punktu zero.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Zimą 128 tras do 31 krajów i kilka nowości

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Zimą 128 tras do 31 krajów i kilka nowości

Redakcja/inf. pras. 25 października 2024

Raport ACI: Lotniska w Europie generują 14 mln miejsc pracy

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Milionowy pasażer Ryanair w Porcie Lotniczym Lublin

Infrastruktura i lotniska

Milionowy pasażer Ryanair w Porcie Lotniczym Lublin

inf. pras. 29 października 2024

Słaba widzialność: Jak samolot lata w mglistych warunkach

Biznes i przemysł

Jak atmosfera i wiatry wpływają na samolot?

Biznes i przemysł

Jak atmosfera i wiatry wpływają na samolot?

Mateusz Kieruzal 05 marca 2022

Pozostałe z wątku:

Kraków: Zimą 128 tras do 31 krajów i kilka nowości

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Zimą 128 tras do 31 krajów i kilka nowości

Redakcja/inf. pras. 25 października 2024

Raport ACI: Lotniska w Europie generują 14 mln miejsc pracy

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Milionowy pasażer Ryanair w Porcie Lotniczym Lublin

Infrastruktura i lotniska

Milionowy pasażer Ryanair w Porcie Lotniczym Lublin

inf. pras. 29 października 2024

Słaba widzialność: Jak samolot lata w mglistych warunkach

Biznes i przemysł

Jak atmosfera i wiatry wpływają na samolot?

Biznes i przemysł

Jak atmosfera i wiatry wpływają na samolot?

Mateusz Kieruzal 05 marca 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5