Krakowski port lotniczy pochwalił się „najlepszymi wynikami finansowymi”, lecz zdawkowość komunikatu skłoniła nas do głębszego pochylenia się na opublikowanymi wynikami, tak aby zaprezentowane zostały pozostałe liczby i mieć porównanie do rezultatów innych lotnisk regionalnych, które Balice dystansują.
Era Radosława Włoszka pod Wawelem dobiegła końca, a kilka dni wcześniej krakowski port lotniczy rozesłał komunikat, informując o
„najlepszych wynikach finansowych” w historii Balic. Sęk w tym, że oprócz kilku informacji natury finansowej, reszta komunikatu dotyczyła realizowanego Planu Generalnego, czy procedowanego przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Kielcach wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, która umożliwi realizację inwestycji pt. nowa (druga) droga startowa.
30-proc. wzrost przychodów
W spółce zatrudnionych było ogółem 704,89 osób, z czego 253,90 na stanowiskach umysłowych a 450,99 na stanowiskach roboczych. Na wynagrodzenia zarządu przeznaczono 1,17 mln złotych, z kolei organ nadzorujący (Rada Nadzorcza) za swoją „pracę” otrzymała 578 tys. złotych. Wartość wynagrodzenia organu zarządzającego zawiera wypłacone wynagrodzenia uzupełniające za rok 2022 w wysokości 390 tys. złotych.
Łączne przychody lotniskowej spółki w 2023 r. wyniosły 402,8 mln złotych, podczas gdy rok wcześniej całkowite przychody zamknęły się w kwocie 308, 1 mln złotych, co oznacza, że wzrost rok do roku wyniósł ponad 30 proc. Działalność podstawowa (lotniskowa) wygenerowała przychody rzędu 234, 1 mln złotych (52,79 proc. przychodów). Dla porównania, w roku 2022 przychody z tego tytułu osiągnęły wartość 179, 3 mln złotych.
Przychody pozalotniskowe zamknęły się w kwocie rzędu 168,1 mln złotych (38,02 proc. przychodów) i były wyższe od tych uzyskanych w 2022 roku o 31,5 proc. Świadczenie usług handlingowych pozwoliło odnotować przychody rzędu 415 430 złotych, o 45 130 złotych więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż towarów wygenerowała 111 tys. złotych przychodów, podczas gdy sprzedaż materiałów zagwarantowała wpływ lekko ponad sześciu tys. złotych.
Pomimo wzrostu nakładów na realizowane inwestycje do 75 mln złotych, lotniskowej spółce udało się zwiększyć stan posiadanych środków pieniężnych o 104 mln złotych, co stanowi zabezpieczenie finansowania ze środków własnych kolejnych inwestycji, w tym kontynuacji realizacji budowy m.in. terminala Cargo.
Zyskowna działalność
Zysk operacyjny portu osiągnął wartość 220,4 mln złotych. Zysk brutto spółki zamknął się w kwocie 183,5 mln złotych, co przełożyło się na zysk netto w wysokości 147,6 mln złotych. Rok Wypracowany zysk netto zostanie podzielony: 147,1 mln złotych zostanie przekazane na kapitał zapasowy celem jego zwiększenia, pozostałe 500 tys. przeznaczone zostanie na fundusz socjalny.
W roku 2022 spółka wygenerowała zysk netto w kwocie 106 mln złotych. Kondycja spółki zarządzającej portem jest dobra, lotnisko posiada płynność finansową. Rentowność kapitału własnego stanowiąca zysk netto przypadający na jednostkę̨ kapitału zaangażowanego przez udziałowców to 13,5 proc. Z kolei rentowność ze sprzedaży to aż 37 proc., a wskaźnik zadłużenia to 24 proc.
Balice w br. obsłużą ponad 10 mln pasażerów, co tylko umocni krakowskiemu lotnisku pozycję lidera wśród regionalnych portów lotniczych w Polsce. Poprzedni zarząd założył, że przychody przekroczą pułap pół mld złotych, co pozwoli wygenerować zysk netto powyżej 150 mln złotych.