Budowa wieży kontroli lotów na krakowskim lotnisku to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji ostatnich lat w porcie. Kilka dni temu Aedes, notowany na rynu NewConnect krakowski wykonawca budowy, poinformował, że zawarł umowę o wartości ponad 2,4 mln zł netto z firmą Porr Polska, na wykonanie żelbetonowej konstrukcji wieży w Balicach.
Za inwestycję pod nazwą „Budowa Wieży Kontroli Ruchu Lotniczego TWR Kraków-Balice wraz z infrastrukturą techniczno-administracyjną” odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. W niedawnej rozmowie z serwisem „RynekInfrastruktury.pl” Magdalena Jaworska, prezes PAŻP przyznała, że jest to dla agencji jedna z najważniejszych inwestycji, bo obecnie funkcjonująca wieża nie spełnia wymagań dla obsługi portu o tak dużym ruchu, jaki obecnie obsługuje Kraków.
– Pozyskaliśmy nowego Kontrahenta oraz nowy kontrakt z obszaru budownictwa infrastrukturalnego. W ten sposób spełniamy obietnice złożone dotychczas naszym Inwestorom. Ponadto, dbamy o stały rozwój Spółki, poprawiając tym samym jej konkurencyjność w regionie. Choć wartość kontraktu nie znajduje się w notowanych przez AEDES historycznych pułapach, to jednak chcemy podkreślić , iż przedmiot umowy jest wyjątkowy i na pewno prestiżowy. Bowiem, nie co dzień mamy możliwość budowania takich obiektów, jak wieża kontroli ruchu lotniczego – mówi Maciej Targosz, prezes zarządu Aedes.
Nowa wieża, na którą krakowskie lotnisko czeka już od kilku lat, ma mieć 32 metry wysokości, czyli tyle, co połowa długości samolotu Boeing 787-9 Dreamliner. Obiekt zostanie ulokowny bliżej pasa startowego i ma ułatwić pracę kontrolerów, a także zwiększyć bezpieczeństwo portu. Obecnie do sterowania ruchem lotniczym używana jest bowiem wieża wynajmowana od wojska, która powstała w latach 70. ubiegłego wieku. I choć budynek przeszedł gruntowny remont, to trudno w tym przypadku mówić o komforcie pracy. Inwestycja, na realizację czeka przynajmniej od 2010 roku. Poślizg wynikał m.in. z konieczności zmiany pierwotnej koncepcji dróg dojazdowych do wieży. Szacunkowy koszt całej inwestycji to 15-18 mln zł.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.