Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Kraków: Współużytkowanie ze szkodą dla pasażerów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kraków: Współużytkowanie ze szkodą dla pasażerów?
Fot. ZDG TORArkadiusz Gardzielik
Port lotniczy Kraków-Balice jest lotniskiem współużytkowanym, co oznacza, że regularnie korzystają z jego infrastruktury cywilni przewoźnicy komercyjni, jak i siły powietrzne Rzeczypospolitej Polskiej. Mimo sporego wykorzystania portu im. Jana Pawła II przez wojskowych, to opłaty za użytkowanie ponosi wyłącznie strona cywilna.

Współużytkowanie cywilne i wojskowe portu lotniczego wydaje się korzyścią dla lotniskowej spółki, albowiem amortyzacja dostępnej infrastruktury (głównie drogi startowej) rozkłada równomiernie lub w częściach na dwóch współużytkujących. W Polsce taki status mają trzy porty lotnicze: Kraków, Wrocław, i nierokujący Radom.

Rzeczywistość jest jednak inna. Strona wojskowa nie ponosi kosztów korzystania z infrastruktury dwóch lotnisk regionalnych, które w zeszłym roku obsłużyły łącznie 13,3 mln pasażerów. Cywilny ruch lotniczy rośnie, więc wzrasta i liczba realizowanych operacji lotniczych. Każdego dnia, tygodnia czy miesiąca, swoje operacje wykonują również siły powietrzne Rzeczypospolitej Polskiej, co znacząco zwiększa poziom amortyzacji m.in. drogi startowej.

– Wspomagamy i współpracujemy zarządzających lotniskami współużytkowanymi – wyznał na Kongresie Rynku Lotniczego zorganizowanym przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR płk inż. Arkadiusz Gardzielik, Główny Specjalista Kierownictwa Departamentu Infrastruktury, Ministerstwo Obrony Narodowej.

Balice są bazą dla 8. Bazy Lotnictwa Transportowego, która jest jednostką lotnicza szczebla wojskowego. Z wysłużonej już drogi startowej regularnie korzystają ciężkie samoloty transportowe typu CASA C-295M, która jest możliwa dzięki zawartej umowie operacyjnej. Zarząd krakowskiego lotniska stara się o uzyskanie zgody środowiskowej na budowę drugiej drogi startowej, a – jak wskazał płk inż. Gardzielik – strona cywilna i wojskowa jest w bliskim kontakcie. – Rozmawiamy, wspieramy, żeby zdolności lotniska cywilnego, co podniesie komfort wojska, jeśli chodzi o sposób wykorzystania tego lotniska, wzrosły – stwierdził przedstawiciel sił zbrojnych.

Strona wojskowa nie będzie jednak partycypować w kosztach budowy nowej drogi startowej, gdyż inwestycja jest procedowana przez cywilnego zarządzającego portem lotniczym im. Jana Pawła II. – Środki zabezpieczone na inwestycje są po stronie cywilnej – zauważył Gardzielik, który nie chciał jasno stwierdzić, dlaczego wojsko – mimo iż współużytkuje infrastrukturę, która wraz z ciągłym użytkowaniem niszczy się – nie chce ponieść kosztów korzystania m.in. z drogi startowej, wskazując na „optykę obronności państwa”.

Kraków to drugie największe lotnisko w Polsce, które w ciągu kilku lat będzie obsługiwać 20 mln pasażerów rocznie, a rosnące koszty obsługi infrastruktury będą ponoszone wyłącznie przez stronę cywilną, czyli de facto pasażerów, albowiem to podróżni zrzucają się na funkcjonowanie portów lotniczych. Niedawno podpisana umowa Polski ze Stanami Zjednoczonymi dot. obronności jasno wskazuje, że Balice muszą być przygotowane na lądowania ciężkiego samolotu wojskowego typu Lockheed C-5 Galaxy, co tylko zwiększy poziom amortyzacji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

EASA odradza latanie nad Iranem

Prawo i polityka

EASA odradza latanie nad Iranem

Mateusz Kieruzal 03 października 2024

Pas startowy lotniska Miyazaki ponownie otwarty po wybuchu na drodze kołowania

Infrastruktura i lotniska

USA-Chiny. Bez szans na odbudowę rynku?

Pasażer i linie lotnicze

USA-Chiny. Bez szans na odbudowę rynku?

Mateusz Kieruzal 03 października 2024

Zobacz również:

Kraków: Rekordowy wrzesień i już ponad 8 mln pasażerów w 2024

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Rekordowy wrzesień i już ponad 8 mln pasażerów w 2024

Rafał Dybiński 01 października 2024

Kraków Airport z wyróżnieniem ACI World

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport z wyróżnieniem ACI World

inf. pras. 26 września 2024

Rośnie ruch czarterowy w Krakowie

Infrastruktura i lotniska

Rośnie ruch czarterowy w Krakowie

Mateusz Kieruzal 05 września 2024

Pozostałe z wątku:

EASA odradza latanie nad Iranem

Prawo i polityka

EASA odradza latanie nad Iranem

Mateusz Kieruzal 03 października 2024

Pas startowy lotniska Miyazaki ponownie otwarty po wybuchu na drodze kołowania

Infrastruktura i lotniska

USA-Chiny. Bez szans na odbudowę rynku?

Pasażer i linie lotnicze

USA-Chiny. Bez szans na odbudowę rynku?

Mateusz Kieruzal 03 października 2024

Zobacz również:

Kraków: Rekordowy wrzesień i już ponad 8 mln pasażerów w 2024

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Rekordowy wrzesień i już ponad 8 mln pasażerów w 2024

Rafał Dybiński 01 października 2024

Kraków Airport z wyróżnieniem ACI World

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport z wyróżnieniem ACI World

inf. pras. 26 września 2024

Rośnie ruch czarterowy w Krakowie

Infrastruktura i lotniska

Rośnie ruch czarterowy w Krakowie

Mateusz Kieruzal 05 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5