Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Kraków wystąpił do UE o 70 mln euro dofinansowania nowej drogi startowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kraków wystąpił do UE o 70 mln euro dofinansowania nowej drogi startowej
fot. Kraków Airport
Władze portu lotniczego w Krakowie wystąpiły do Unii Europejskiej o dofinansowanie kwotą 70 mln euro budowy drugiej drogi startowej. Długo wyczekiwana inwestycja ma kosztować prawie 200 mln euro. To kolejny krok w kierunku realizacji inwestycji. Ostatnio port złożył do kieleckiej RDOŚ nowy, drugi już raport oddziaływania inwestycji na środkowo naturalne.

Krakowskie lotnisko od dłuższego czasu chce, aby ziściła się budowa drugiej, niezależnej drogi startowej, gdyż obecnie użytkowana droga jest w coraz gorszym stanie. Ma to związek z z ciągłą realizacją operacji startów i lądowań samolotów wąsko- i szerokokadłubowych, wojskowych oraz general aviation. Za jakiś czas może się okazać, że niezbędne byłoby zamknięcie operacyjne portu lotniczego na pewien okres czasu, aby droga startowa przeszła gruntową modernizację.

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II złożył niedawno do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska raport oddziaływania nowej drogi startowej na środowisko naturalne. Złożenie obszernego
dokumentu jest obowiązkowe przy realizacji tak dużego przedsięwzięcia. W marcu zeszłego roku, po ponad sześciu latach od rozpoczęcia procedury uzyskiwania zezwoleń na rozpoczęcie budowy drugiej, niezależnej drogi startowej, Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) ostatecznie oddalił skargę kasacyjną złożoną przez pełnomocnika prawnego Międzynarodowego Portu Lotniczego w Krakowie. Małopolskie lotnisko negowało wyrok sądu niższej instancji, który uchylał decyzję środowiskową na wybudowanie nowej drogi startowej. Wyrok NSA nie podlegał zaskarżeniu, co w praktyce oznaczało wstrzymanie wszystkich procedur, w tym także pozyskania środków z resortu infrastruktury na realizację tej inwestycji. Decyzja została unieważniona, gdyż Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) powołała się na nieprecyzyjne analizy środowiskowe urzędu.

Teraz, po złożeniu nowego raportu i nieposiadaniu pozytywnej decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach, port Kraków-Balice wystąpił do Unii Europejskiej z wnioskiem o dofinansowanie budowy nowej drogi startowej i infrastruktury wspomagającej, takiej jak instalacja systemu naprowadzania ILS 3. Budowa nowej drogi ma kosztować 189 882 616 euro, co przy uśrednionym kursie z dnia 29 września daje ponad 877 mln złotych. Koszty kwalifikowane, czyli takie, które przedsiębiorca (Kraków Airport) poniósł w trakcie ubiegania się o dofinansowanie, wyniosą 152 074 790 euro. Spółka zarządzająca portem w Balicach zawnioskowała do Unii Europejskiej o dofinansowanie w kwocie 76 037 395 euro. Inwestycja, według złożonego wniosku, powinna zostać oddana do użytku w grudniu 2027 roku.

Planowana nowa droga startowa ma zostać ulokowana na północ od obecnie wykorzystywanej drogi startowej i będzie obrócona o 4,7 stopnia w taki sposób, aby poprawić pojawiające się przeszkody w przypadku funkcjonowania dwóch dróg. Nowa droga startowa ma mieć 2 800 metrów długości 800 i 45 metrów szerokości i dodatkowo po 7,5 m poboczy po jednej jak i drugiej stronie. W ramach programu inwestycyjnego Kraków Airport planuje stworzenie dróg szybkiego zjazdu oraz połączenie z już istniejącymi drogami kołowania. Nowa droga startowa ma być wyposażona w system obserwacji
meteorologicznych AWOS, niezbędne urządzenia nawigacyjne oraz oświetlenie. Port planuje zainstalować radiowy system nawigacyjny ILS CAT3, który pozwoliłby lądować samolotom w przypadku trudnych
warunków atmosferycznych tj. mgły, która często utrudnia funkcjonowanie lotniska w Krakowie. Tak było w ostatnią środę.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Warszawa-Radom: 7 tys. pasażerów w styczniu

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Warszawa-Radom: 7 tys. pasażerów w styczniu

inf. pras. PPL/Lotnisko Warszawa-Radom 09 lutego 2024

Polskie Lotniska 2023. Rekordowe 52,4 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Lublin partnerem WSEI

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Lublin partnerem WSEI

inf. pras. 07 lutego 2024

Zobacz również:

Kraków: Prawie 700 tys. pasażerów w styczniu. Dużo więcej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Prawie 700 tys. pasażerów w styczniu. Dużo więcej niż w 2019

Rafał Dybiński 01 lutego 2024

Ryanair zbliży Kraków z Olbią. Nowa trasa na Sardynię

Pasażer i linie lotnicze

Kraków. LOT vs Turkish Airlines. Kto wypadł lepiej?

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Warszawa-Radom: 7 tys. pasażerów w styczniu

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Warszawa-Radom: 7 tys. pasażerów w styczniu

inf. pras. PPL/Lotnisko Warszawa-Radom 09 lutego 2024

Polskie Lotniska 2023. Rekordowe 52,4 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Lublin partnerem WSEI

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Lublin partnerem WSEI

inf. pras. 07 lutego 2024

Zobacz również:

Kraków: Prawie 700 tys. pasażerów w styczniu. Dużo więcej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Prawie 700 tys. pasażerów w styczniu. Dużo więcej niż w 2019

Rafał Dybiński 01 lutego 2024

Ryanair zbliży Kraków z Olbią. Nowa trasa na Sardynię

Pasażer i linie lotnicze

Kraków. LOT vs Turkish Airlines. Kto wypadł lepiej?

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5