Partner serwisu
Biznes i przemysł

Kulisy lotnictwa - zaglądamy do branży od strony hangarów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Kulisy lotnictwa - zaglądamy do branży  od strony hangarów
SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce
Według prognozy międzynarodowej organizacji zrzeszającej porty lotnicze Airport Council International (ACI) w 2023 r. liczba podróżnych korzystających z podniebnego transportu miała przekroczyć 8,5 mld, a więc prawie 95% stanu z 2019 r. Dopiero w 2024 r. można zatem mówić o odbudowie rynku lotniczych przewozów pasażerskich. W pierwszej połowie 2023 r. linie lotnicze jednak już osiągnęły podobny poziom wykorzystania miejsc w samolotach (83%), jak w 2019 r. – jak informował w styczniu „Obserwator Finansowy”. Dane za 2024 rok w Polsce mogą wskazywać na to, że będzie co świętować - tak wynika z prognoz.

Optymistyczny pierwszy kwartał 2024 roku

W pierwszym kwartale 2024 roku liczba pasażerów wyniosła łącznie około 10 milionów. Dane za drugi kwartał wykazują kontynuację tego trendu. Największy polski port lotniczy, warszawskie Lotnisko Chopina odnotowało w czerwcu 2024 roku historyczny rekord, obsługując po raz pierwszy w swojej historii ponad 2 miliony pasażerów w jednym miesiącu. Oznacza to wzrost o 17% w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku.

Dodatkowo w pierwszym półroczu 2024 roku lotniska regionalne obsłużyły łącznie prawie 15 milionów pasażerów, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu do poprzednich lat. Takie wzrosty przekładają się również na konieczność serwisowania floty. Sukces lotnictwa nie byłby możliwy bez jego zaplecza, do którego dziś zaglądamy.

Co wspomaga sukces polskiego lotnictwa?

„Biznes potrzebuje przestrzeni” – stwierdzili Eksperci SAFEGE w 2020 roku, gdy omawiali rosnącą z roku na rok przestrzeń magazynową w Polsce. Analogiczna sytuacja występuje w lotnictwie; linie lotnicze, przewoźnicy, wojsko i rząd, służby - flota jest regularnie serwisowana, aby mogła być sprawna i wydajna w realizowaniu celów. Większa flota to większy zysk, ale i potrzeba jej większej przestrzeni serwisowej i hangarowej.

Hangary lotnicze są zintegrowanym elementem baz i portów lotniczych. Zawierają przestrzeń warsztatową, często też biurową, pomieszczenia gospodarcze, nawet laboratoryjne). Są niezbędne dla rozwoju lotnictwa. To charakterystyczne budynki z bardzo szerokimi bramami. Zasady związane z ich projektowaniem, konstrukcją i budową są specyficzne i wymagają dokładnych przygotowań oraz fachowego nadzoru. Skoro hangary mają chronić i pomóc udoskonalać maszyny latające, same muszą spełniać szereg rygorystycznych norm. Tak wiele otwartej przestrzeni jest wyzwaniem dla ogrzewania czy chłodzenia. Hangary przy lotniskach i bazach oferują miejsce dla całego odrzutowca pasażerskiego czy cargo, co wymaga specyficznej konstrukcji budynku (bez słupów na środku, co widać na dołączonym zdjęciu) oraz połączenia wielu technologii. Materiały muszą się oprzeć współczesnym i gwałtownym zmianom klimatycznym, jednocześnie spełniając surowe normy środowiskowe. Dlatego wznoszenie hangaru to wyzwanie dla specjalistów i wymaga dokładnych przygotowań oraz profesjonalnego nadzoru.

Budowa hangaru „dla najlepszych - przez najlepszych”

Przykładem tego typu inwestycji jest baza techniczna samolotów szerokokadłubowych LOT AMS. Najnowocześniejszy obiekt tego typu w środkowo-wschodniej Europie. Projekt zakłada m.in. budowę hangaru obsługowego o powierzchni użytkowej blisko 13 tys. m2, płyty przedhangarowej oraz budynku będącego zapleczem warsztatowo-techniczno-socjalno-biurowym.

Na terenie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka w pierwszej fazie powstanie hangar, w którym znajdzie się ok. 400 miejsc pracy. Dedykowany obsłudze technicznej samolotów szerokokadłubowych, co pozwoli m.in. na wykonywanie przeglądów ciężkich Boeingów 787 Dreamliner PLL LOT. W zależności od konfiguracji, pojemność samolotów, które będą obsługiwane w hangarach LOT AMS wynosi od 200 do nawet 550 pasażerów. Gabaryty tych statków powietrznych sprawiają, że wymagają one specjalnych przestrzeni hangarowych do serwisowania. Taka przestrzeń powstanie obok Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka i będzie to najnowocześniejsza w naszej części Europy baza techniczna zdolna do kompleksowej obsługi samolotów o kodach C, D, E, takich jak Boeing 737, Airbus A320 oraz Boeing 787. Tymczasem trwają prace przygotowawcze, w skład których wchodzi m.in. szkolenie przyszłych kadr oraz współpraca ze szkołami technicznymi, między innymi z Podkarpacia. Unikatowy na skalę europejską serwis będzie mieć bezpośredni wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa pasażerów. Eksperci ds. budownictwa i planowania wskazują, że jest to od strony budowlanej przedsięwzięcie dla najlepszych, przez najlepszych.

Tych przestrzeni przybywa najwięcej z uwagi na atrakcyjność polskiego rynku lotniczego dla zagranicznych przewoźników i tak zwanych „tanich lotów”. Wielomilionowe inwestycje (w hangary i symulatory) ogłaszały w Polsce Ryanair (drugi hangar Ryanair został oddany do użytku w maju 2023 roku we Wrocławiu, Enter Air czy Wizz Air. Przewoźnicy mają swoje bazy na strategicznych lotniskach; przepustowość floty w dużej mierze uzależniona jest od przestrzeni hangarowej oraz jej możliwości przeglądów i serwisowania maszyn.

Hangary kluczowe w branży MRO

Zabezpieczona przestrzeń dla rozwoju lotnictwa; regularne przeglądy i konserwacja są niezbędne do utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa, wydajności i niezawodności floty lotniczej. Wszystkiego, co kluczowe w branży MRO (Maintenance, Repair, and Overhaul– konserwacja, naprawa i przegląd). Gabaryty zespołów i podzespołów maszyn latających również wymagają przestrzeni do testowania w nowoczesnych laboratoriach – te zaś są zlokalizowane w specjalistycznych hangarach rozwojowych, tzw. labach. Posiadają je duże firmy powiązane z MRO, jak wspomniany wcześniej polski LOT AMS.

Dzięki nowoczesnym hangarom, wyposażonym w najnowsze technologie i sprzęt, personel serwisowy może szybko i skutecznie wykonywać wszelkie niezbędne prace techniczne. Inwestowanie w nowoczesne hangary wpływa również na zdolność przewoźników do minimalizowania przestojów samolotów, co z kolei przekłada się na lepszą efektywność operacyjną i zadowolenie klientów. Równie wartościowym aspektem jest fakt powstawania nowych miejsc pracy w okolicy; duży hangar to nawet kilkaset nowych stanowisk w regionie.

Budowa nowoczesnych hangarów lotniczych jest złożonym procesem wymagającym zaawansowanych technologii i specjalistycznej wiedzy inżynieryjnej. Od projektowania konstrukcji, przez systemy HVAC, oświetleniowe (specjalistyczne) i zaawansowane systemy bezpieczeństwa, po zarządzanie energią i ergonomiczne przestrzenie warsztatowe. Każdy aspekt musi być starannie zaplanowany i wykonany, aby zapewnić bezpieczne, efektywne i ekologiczne środowisko pracy dla zaawansowanych operacji i badań w MRO. Precyzja branży lotniczej rozpoczyna się od zaangażowania najlepszych i doświadczonych stron w rozwój powiększenia przestrzeni hangarowej. To w niej będą wcielane idee, które posłużą lotnictwu i rozwojowi gospodarki.

--------------------------------------------------------------------------
Artykuł autorstwa SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce - specjaliści w każdej dziedzinie inżynierii budowlanej, z doświadczeniem w projektach dla branży lotniczej.
SUEZ Consulting Polska (SAFEGE Polska) to specjaliści w każdej dziedzinie inżynierii.

Firma działa na rzecz sektora publicznego, firm komercyjnych i przemysłu. Jest liderem rynku inżynieryjnego i konsultingowego, obecnym w Polsce od ponad 30 lat jako część międzynarodowej grupy SUEZ.
Oferta SAFEGE to kompleksowa obsługa każdej inwestycji – od due diligence, koncepcji i studiów wykonalności przez projektowanie, doradztwo techniczne, aż po funkcję Inżyniera Kontraktu i Inwestora Zastępczego.
Firma doradza przy realizacji inwestycji dotyczących budownictwa przemysłowego, kubaturowego, drogowego, kolejowego, wodno-ściekowego oraz lotniczego i energetycznego, zapewniając:
  • dokumentację przedprojektową
  • wielobranżowe projektowanie
  • pomoc w wyborze wykonawcy robót
  • nadzór inwestorski / usługi inwestora zastępczego
  • doradztwo i pomoc techniczną w inżynierii budowlanej i środowiskowej
Firma jest obecna w całej Polsce z ponad 30 biurami terenowymi, realizując obecnie ponad 200 inwestycji.
SUEZ Consulting Polska (SAFEGE Polska) – kompleksowo, profesjonalnie, lokalnie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hangar General Aviation powstaje w Katowice Airport

Infrastruktura i lotniska

Hangar General Aviation powstaje w Katowice Airport

GTL/Katowice Airport 27 sierpnia 2024

Comlux zbuduje hangar VIP w Dubaju

Infrastruktura i lotniska

Comlux zbuduje hangar VIP w Dubaju

Mateusz Kieruzal 11 grudnia 2022

Zobacz również:

Hangar General Aviation powstaje w Katowice Airport

Infrastruktura i lotniska

Hangar General Aviation powstaje w Katowice Airport

GTL/Katowice Airport 27 sierpnia 2024

Comlux zbuduje hangar VIP w Dubaju

Infrastruktura i lotniska

Comlux zbuduje hangar VIP w Dubaju

Mateusz Kieruzal 11 grudnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5