– Nazywanie dotychczas obowiązującego harmonogramu realizacji projektów CPK realistycznym, przypomnę pierwsze loty w 2028 roku, wymaga – łagodnie mówiąc – dużej odwagi cywilnej lub totalnego odklejania się od realiów realizowania takich wielkich inwestycji w Polsce, a szerzej w Europie w tych systemach prawnych – powiedział w Sejmie Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Maciej Lasek na sejmowej mównicy odpowiadał na pytania byłego pełnomocnika rządu ds. CPK, Marcina Horały, oraz Waldemara Andzla, posła z klubu Prawa i Sprawiedliwości.
– Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to dyskusja o przyszłości. To oznacza, że sytuacja może rozwijać się według różnych i to skrajnych scenariuszy. Wybór najlepszego scenariusza dla Polski zależy m.in. od sytuacji geopolitycznej i biznesowej na wschód od Polski, czy też potencjalnego wejścia lub jednego lub kilku ultratanich przewoźników na trasy międzykontynentalne – powiedział w Sejmie Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Lasek, który pełni również funkcję wiceministra funduszy i polityki regionalnej, wskazał, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że światowy rynek lotniczy ulegnie zmianie. Zdaniem pełnomocnika ds. CPK możliwa jest „konsolidacja własnościowa i handlowa kluczowych rynków oraz stale rozwijające się siatki połączeń tanich linii”, które stanowią obecnie i będą stanowić „coraz większe zagrożenie konkurencyjne dla linii tradycyjnych”, a takim przewoźnikiem są Polskie Linie Lotnicze LOT.
Audyt fundamentalny
Rząd Donalda Tuska ma robić wszystko, aby tak duża inwestycja, jak CPK, była „odporna na możliwy, niekorzystny, a często wręcz czarny scenariusz”. – Decyzje skutkujące zaangażowaniem olbrzymich publicznych środków powinny być podejmowane roztropnie w oparciu o mocne podstawy – zaznaczył Maciej Lasek, który wyjaśnił, że program wieloletni, przyjęty uchwałami Rady Ministrów, przewiduje limit zaangażowania środków Skarbu Państwa. W latach 2020-2023 było to 9,2 mld złotych, podczas gdy w programie na lata 2024-2030 jest to już 66,1 mld złotych. – Tak szeroko zakrojone zaangażowanie środków publicznych wymaga uprzedniego sprawdzenia, czy planowane wydatki są w pełni uzasadnione. Dlatego właśnie niezbędne jest przeprowadzenie kompleksowego audytu – poinformował Lasek.
Od momentu, kiedy jasne stało się, że partie opozycyjne w IX kadencji Sejmu utworzą rząd, temat audytu projektu CPK stał się gorącym tematem jego zwolenników, jak i przeciwników. – Rola audytu jest fundamentalna i bez wątpienia obejmie m.in. analizę portfela projektów i innych zadań CPK pod kątem ich zasadności oraz sposobu realizacji,
Pierwsze analizy mają pokazywać, że dla części wydawanych środków publicznych trudno jest znaleźć uzasadnienie. Takimi wydatkami są tzw. środki z planu społeczno-gospodarczego. Na realizację „dotacji” zapisano na lata 2020-2023 prawie ćwierć mld złotych. Krytycznym elementem audytu będzie sprawdzenie wszystkich kontraktów, które zawarła spółka CPK. Sprawdzone zostaną umowy zrealizowane, jak i wciąż niezrealizowane.
Rozwój lotnisk regionalnych
– Będę także zmuszony podejmować opóźnione decyzje dotyczące rozwoju istniejących lotnisk – zaznaczył Lasek, argumentując swoje działanie świadomym i celowym blokowaniem przez rząd PiS rozwoju m.in. Lotniska Chopina czy portu w Modlinie, tak aby tylko uzasadnić budowę nowego lotniska w Baranowie. Dla Laska rozwój mazowieckich portów lotniczych jest „niezbędny i musi poprzedzić potencjalną budowę nowego lotniska centralnego”.
– Nazywanie dotychczas obowiązującego harmonogramu realizacji projektów CPK realistycznym, przypomnę pierwsze loty w 2028 roku, wymaga – łagodnie mówiąc – dużej odwagi cywilnej lub totalnego odklejania się od realiów realizowania takich wielkich inwestycji w Polsce, a szerzej w Europie w tych systemach prawnych.
Rozwój istniejących portów regionalnych ma być uzasadniony zmianą rynku lotniczego i tym, że pasażerowie wolą latać point-to-point, a nie przez wielkie huby. – Nie możemy zamykać oczu na branżowe trendy – zaznaczył Lasek, który dodał, że „dogmatyczne podejście do sieci lotnisk krajowych bazujące na jednym wielkim porcie lotniczym, często kanibalizującym ruch wypracowany przez lotniska regionalne”.
Pełnomocnik wyjaśnił, że Polska nie ma czasu czekać 8-10 lat na ukończenie nowego portu, dlatego rozbudowywana będzie infrastruktura wszystkich istniejących portów regionalnych. Ma być to działanie szybsze i bardziej efektywne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.