Każde lotnisko cywilne może być wykorzystane do celów obronności państwa. Trzeba wykorzystywać w tym celu porty regionalne, nawet te trwale nierentowne – mówił podczas debaty strategicznej Kongresu Rynku Lotniczego pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek. Zapowiedział też przedstawienie wkrótce założeń zmian w polityce rozwoju lotnictwa cywilnego, uwzględniających potrzeby zarządców lotnisk.
Rząd przygotowuje rewizję polityki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce. – Przed uchwalaniem jej poprzedniej wersji konsultacje z branżą były szczątkowe. Dokument był powszechnie krytykowany za podporządkowanie wszystkiego budowie CPK i pominięcie innych ważnych aspektów – przypomniał Lasek. Teraz – jeśli wierzyć zapowiedziom – ten błąd ma nie być powtórzony. – Za tydzień w Radomiu ma się odbyć drugie spotkanie Forum Współpracy Branży Lotniczej. Ujawnimy tam przedstawicielom branży więcej założeń i wysłuchamy ich uwag – zapewnił pełnomocnik.
Każde lotnisko to zasób
Zdaniem pełnomocnika polska sieć lotnisk użytku publicznego jest dość spójna. – Mamy 5-6 lotnisk rentownych, reszta odnotowuje straty na różnym poziomie – zauważył. Ponieważ jednak Polska jest państwem frontowym, liczy się nie tylko rentowność. – Każde lotnisko to zasób strategiczny. Dopóki jego infrastruktura działa, można je wykorzystać dla potrzeb wojska – podkreślił. Armia jest zainteresowana współdziałaniem z lotnictwem cywilnym, co ma miejsce zwłaszcza na lotniskach w Rzeszowie, Zielonej Górze, Szczecinie, Krakowie i Wrocławiu. Dwa ostatnie porty, podobnie jak lotnisko w Radomiu, mają status lotnisk podwójnego użytku cywilno-wojskowego. Jak zaznaczył Lasek, taki zasób łatwo stracić – decyzji o likwidacji lotniska nie można więc podejmować zbyt pochopnie.
– W granicach prawa pomagamy portom obsługującym intensywny ruch wojskowy. Na przykład w tym roku wypłaciliśmy Rzeszowowi 30 mln zł za zużycie pasa startowego przez maszyny wojskowe. Szczecinowi przyznaliśmy 50 mln zł na montaż systemu ILS – poinformował przedstawiciel MI.
Radom? Można tylko zmniejszać deficyt
Właśnie względy militarne są – w jego ocenie – jedną z niewielu korzyści płynących z rozbudowy za rządów PiS lotniska w Radomiu. – Popełniono tam błędy na etapie podejmowania. Wydaliśmy na Radom 800 mln zł. Wolałbym przeznaczyć te pieniądze na CPK. Nadzieja umiera ostatnia – stwierdził Lasek w odpowiedzi na pytanie o szanse na osiągnięcie przez trzeci mazowiecki port lotniczy rentowności. – Skoro jednak jest, wojsko z niego korzysta – i jest bardzo mocno zainteresowane wykorzystywaniem go w przyszłości. Rozmawiamy z ministrem obrony Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem o sposobach na zmniejszenie deficytu – zadeklarował. Za pozytyw uznał przejrzystą strukturę własnościową: radomskie lotnisko jest w całości własnością PPL.
Ruch lotniczy w Polsce rośnie: według danych ULC w 2023 r. zostało odprawionych 52,2 mln pasażerów, co oznacza 27,4% przyrostu rok do roku. – Dynamika nieco spada, ale wciąż jest lepiej niż w ubiegłym roku – stwierdził pełnomocnik. Temu popytowi w wielu lokalizacjach nie dorównuje infrastruktura. – Potrzeby inwestycyjne są duże. Inwestycje lotniskowe powinny być planowane na dekady do przodu. Wymagają one też stałości polityki zarządzającego. – Jednym z przykładów, jak mądrze je prowadzić, jest Gdańsk – ocenił Lasek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.