Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Lasek: Każde lotnisko to zasób strategiczny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-09-2024
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lasek: Każde lotnisko to zasób strategiczny
Fot. ZDG TORMaciej Lasek
Każde lotnisko cywilne może być wykorzystane do celów obronności państwa. Trzeba wykorzystywać w tym celu porty regionalne, nawet te trwale nierentowne – mówił podczas debaty strategicznej Kongresu Rynku Lotniczego pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek. Zapowiedział też przedstawienie wkrótce założeń zmian w polityce rozwoju lotnictwa cywilnego, uwzględniających potrzeby zarządców lotnisk.

Rząd przygotowuje rewizję polityki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce. – Przed uchwalaniem jej poprzedniej wersji konsultacje z branżą były szczątkowe. Dokument był powszechnie krytykowany za podporządkowanie wszystkiego budowie CPK i pominięcie innych ważnych aspektów – przypomniał Lasek. Teraz – jeśli wierzyć zapowiedziom – ten błąd ma nie być powtórzony. – Za tydzień w Radomiu ma się odbyć drugie spotkanie Forum Współpracy Branży Lotniczej. Ujawnimy tam przedstawicielom branży więcej założeń i wysłuchamy ich uwag – zapewnił pełnomocnik.

Każde lotnisko to zasób

Zdaniem pełnomocnika polska sieć lotnisk użytku publicznego jest dość spójna. – Mamy 5-6 lotnisk rentownych, reszta odnotowuje straty na różnym poziomie – zauważył. Ponieważ jednak Polska jest państwem frontowym, liczy się nie tylko rentowność. – Każde lotnisko to zasób strategiczny. Dopóki jego infrastruktura działa, można je wykorzystać dla potrzeb wojska – podkreślił. Armia jest zainteresowana współdziałaniem z lotnictwem cywilnym, co ma miejsce zwłaszcza na lotniskach w Rzeszowie, Zielonej Górze, Szczecinie, Krakowie i Wrocławiu. Dwa ostatnie porty, podobnie jak lotnisko w Radomiu, mają status lotnisk podwójnego użytku cywilno-wojskowego. Jak zaznaczył Lasek, taki zasób łatwo stracić – decyzji o likwidacji lotniska nie można więc podejmować zbyt pochopnie.

– W granicach prawa pomagamy portom obsługującym intensywny ruch wojskowy. Na przykład w tym roku wypłaciliśmy Rzeszowowi 30 mln zł za zużycie pasa startowego przez maszyny wojskowe. Szczecinowi przyznaliśmy 50 mln zł na montaż systemu ILS – poinformował przedstawiciel MI.

Radom? Można tylko zmniejszać deficyt

Właśnie względy militarne są – w jego ocenie – jedną z niewielu korzyści płynących z rozbudowy za rządów PiS lotniska w Radomiu. – Popełniono tam błędy na etapie podejmowania. Wydaliśmy na Radom 800 mln zł. Wolałbym przeznaczyć te pieniądze na CPK. Nadzieja umiera ostatnia – stwierdził Lasek w odpowiedzi na pytanie o szanse na osiągnięcie przez trzeci mazowiecki port lotniczy rentowności. – Skoro jednak jest, wojsko z niego korzysta – i jest bardzo mocno zainteresowane wykorzystywaniem go w przyszłości. Rozmawiamy z ministrem obrony Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem o sposobach na zmniejszenie deficytu – zadeklarował. Za pozytyw uznał przejrzystą strukturę własnościową: radomskie lotnisko jest w całości własnością PPL.

Ruch lotniczy w Polsce rośnie: według danych ULC w 2023 r. zostało odprawionych 52,2 mln pasażerów, co oznacza 27,4% przyrostu rok do roku. – Dynamika nieco spada, ale wciąż jest lepiej niż w ubiegłym roku – stwierdził pełnomocnik. Temu popytowi w wielu lokalizacjach nie dorównuje infrastruktura. – Potrzeby inwestycyjne są duże. Inwestycje lotniskowe powinny być planowane na dekady do przodu. Wymagają one też stałości polityki zarządzającego. – Jednym z przykładów, jak mądrze je prowadzić, jest Gdańsk – ocenił Lasek.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Grzegorz Polaniecki z Enter Air na Kongresie Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Grzegorz Polaniecki z Enter Air na Kongresie Rynku Lotniczego!

Redakcja 11 września 2024

Sytuacja Air Belgium coraz gorsza

Biznes i przemysł

Sytuacja Air Belgium coraz gorsza

Mateusz Kieruzal 11 września 2024

Nowy prezes PGL wystąpi na Kongresie Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

PPL: Jaki harmonogram rozbudowy terminala?

Infrastruktura i lotniska

PPL: Jaki harmonogram rozbudowy terminala?

Łukasz Malinowski 05 września 2024

Będzie kolejny EIC z Warszawy do Szczecina i więcej pociągów Gdynia - Wrocław

Pasażer i linie lotnicze

28 sierpnia - Święto Lotnictwa Polskiego

Biznes i przemysł

28 sierpnia - Święto Lotnictwa Polskiego

Piotr Bożyk 28 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

Grzegorz Polaniecki z Enter Air na Kongresie Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Grzegorz Polaniecki z Enter Air na Kongresie Rynku Lotniczego!

Redakcja 11 września 2024

Sytuacja Air Belgium coraz gorsza

Biznes i przemysł

Sytuacja Air Belgium coraz gorsza

Mateusz Kieruzal 11 września 2024

Nowy prezes PGL wystąpi na Kongresie Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

PPL: Jaki harmonogram rozbudowy terminala?

Infrastruktura i lotniska

PPL: Jaki harmonogram rozbudowy terminala?

Łukasz Malinowski 05 września 2024

Będzie kolejny EIC z Warszawy do Szczecina i więcej pociągów Gdynia - Wrocław

Pasażer i linie lotnicze

28 sierpnia - Święto Lotnictwa Polskiego

Biznes i przemysł

28 sierpnia - Święto Lotnictwa Polskiego

Piotr Bożyk 28 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5