Partner serwisu
Prawo i polityka

Lasek: PAŻP powinna stworzyć system zapobiegania kolizjom z dronami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
02-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Lasek: PAŻP powinna stworzyć system zapobiegania kolizjom z dronami
fot. ZDG TOR
Zagrożeniem dla ruchu lotniczego stały się potencjalne zderzenia z dronami. Jak im zapobiegać? O odpowiedzialności za systemy bezpieczeństwa mówił podczas Kongresu Rynku Lotniczego Maciej Lasek, polityk Koalicji Obywatelskiej.

– Zgodnie z ustawą o PAŻP to właśnie ona jest odpowiedzialna za separację ruchu w przestrzeni kontrolowanej – zauważył podczas Kongresu Rynku Lotniczego Maciej Lasek, dziś poseł Koalicji Obywatelskiej, a dawniej przewodniczący Państwowej komisji Badania Wypadków Lotniczych. Podkreślił, że należy potraktować ten obowiązek nie tylko w kontekście załogowych, ale i bezzałogowych statków powietrznych. Przypomniał przy tym majowe incydenty w pobliżu polskich lotnisk, w których brały udział drony.

Drony są groźniejsze w nocy i w złych warunkach

Zwrócił on uwagę, że porty lotnicze odpowiadają za przestrzeń powietrzną na swoim terenie oraz w jego najbliższej okolicy. Tymczasem drony, które utrudniły pilotom operacje, latały kilka mil od lotnisk. Wykrycie dronów wymagałoby więc systemów wykrywających zagrożenie na ścieżce podejścia, a nie bezpośrednio nad portem lotniczym.

– Mieliśmy bardzo dużo szczęścia, że do zdarzeń doszło przy dobrej pogodzie i przy świetle dziennym – podkreślał ekspert i polityk opozycji. – Piloci potraktowali zapewne drony trochę tak, jak traktuje się ptaki, są mniej więcej podobnego rozmiaru – spekulował, dodając, że jeden z dronów miał być jednak znacznie większy. Przekonywał, że gdyby warunki były inne, skutki incydentów mogły być znacznie poważniejsze.

Jaki jest zakres odpowiedzialności?

Kto powinien więc dbać o bezpieczeństwo ruchu lotniczego pod kątem kolizji z dronami poza obszarem lotnisk? – Wydaje się, że pod kątem wpisania tego do prawa odpowiedzialność powinna być po stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – ocenił poseł. – Nie widzę innych podmiotów, które mogłyby się tym zająć – dodał.

Przekonywał, że skoro na niektórych lotniskach działają skuteczne systemy wykrywające ptaki, nie ma technicznych przeszkód, które uniemożliwiałyby stworzenie podobnych zabezpieczeń pod kątem dronów. – Wystarczyłoby, by systemy tylko ostrzegały załogi, że na ich ścieżce podejścia jest coś, co stanowi zagrożenie – stwierdził Maciej Lasek. Zaznaczył, że dziś drony najczęściej poruszają się z prędkościami porównywalnymi do ptaków, co potwierdzałoby tezę o realności organizacji takiego zabezpieczenia.

PAZP podkreśla, że zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w komunikatach prasowych oraz podczas sejmowej podkomisji ds. transportu lotniczego 2 czerwca 2023 r. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej informowała, że w ramach obowiązującej ustawy, odpowiada za bezpieczeństwo i separację zarejestrowanych, legalnych lotów statków powietrznych. W wypadku wtargnięć dronów PAŻP, we współpracy z innymi instytucjami, podejmuje działania zaradcze.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z Modlina do Indii? Być może low-costem

Infrastruktura i lotniska

Z Modlina do Indii? Być może low-costem

Kasper Fiszer 01 października 2023

Czartery motorem napędowym lotnictwa. Także te do Polski?

Pasażer i linie lotnicze

Myszakowski (Wrocław): Brak fachowców popycha w stronę nowych technologii

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Atak dronów na Polskę? Potrzeba nowych regulacji prawnych

Prawo i polityka

Atak dronów na Polskę? Potrzeba nowych regulacji prawnych

Kasper Fiszer 25 września 2023

Lotnicze cargo będzie rosło wraz z gospodarką

Biznes i przemysł

Lotnicze cargo będzie rosło wraz z gospodarką

Roman Czubiński 24 września 2023

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Biznes i przemysł

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Roman Czubiński 23 września 2023

Pozostałe z wątku:

Z Modlina do Indii? Być może low-costem

Infrastruktura i lotniska

Z Modlina do Indii? Być może low-costem

Kasper Fiszer 01 października 2023

Czartery motorem napędowym lotnictwa. Także te do Polski?

Pasażer i linie lotnicze

Myszakowski (Wrocław): Brak fachowców popycha w stronę nowych technologii

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Atak dronów na Polskę? Potrzeba nowych regulacji prawnych

Prawo i polityka

Atak dronów na Polskę? Potrzeba nowych regulacji prawnych

Kasper Fiszer 25 września 2023

Lotnicze cargo będzie rosło wraz z gospodarką

Biznes i przemysł

Lotnicze cargo będzie rosło wraz z gospodarką

Roman Czubiński 24 września 2023

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Biznes i przemysł

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Roman Czubiński 23 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5