„Świadomą dezinformacją” nazwał Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK informacje sugerujące, że zapowiedź rozbudowy lotniska Chopina jest tożsama z rezygnacją z budowy centralnego portu. W rozmowie z Money.pl wiceminister podkreśla, że nikt takiej decyzji wczoraj nie ogłosił, a CPK jest projektowany.
Przypomnijmy, wczoraj, podczas konferencji z okazji 90-lecia warszawskiego lotniska na Okęciu ogłoszone zostały plany związane z rozbudową lotniska Chopina, które już w przyszłym roku najpewniej wyczerpie swoją obecną przepustowość (ok. 20 mln podróżnych w ciągu roku). W najbliższych latach port ma być rozbudowany do możliwości obsługi ok. 30 mln pasażerów rocznie.
Jak pisaliśmy, podczas konferencji prasowej Maciej Lasek wskazywał, że rozbudowywane lotnisko Chopina nie jest konkurencją dla CPK. Jak wskazywał rządowy ełnomocnik, bez modernizacji lotniska Chopina i zwiększenia obsługiwanych w tym porcie potoków pasażerskich nie można myśleć o rozwoju CPK, ani o rozwijaniu Polskich Linii Lotniczych LOT, które także są niezbędne dla późniejszego funkcjonowania portu pod Baranowem.
W efekcie ujawnienia planów dotyczących rozbudowy w sieci internetowej rozgrzała jednak dyskusja dotycząca „rezygnacji z budowy CPK” – tak bowiem został odebrany komunikat strony rządowej.
„Być może ci wszyscy, którzy wkładali nam w usta wypowiedzi, że chcemy zaorać ten projekt, bo chcieli się od nas w ten sposób odróżnić, przyjęli takie modus operandi. Wydaje mi się, że ten przekaz był naprawdę prosty i wystarczy czytać ze zrozumieniem” – powiedział money.pl Maciej Lasek.
„Terminal CPK się właśnie projektuje, cała infrastruktura airside się projektuje, wszystkie prace cały czas się toczą. Nie widzę powodu do takiej histerii, oprócz takiego, że niektórym wydaje się, że jest inaczej” – stwierdził w rozmowie z money.pl pełnomocnik rządu.
Zwrócił uwagę, że zewnętrzni eksperci ocenili, iż najwcześniejszy realny termin uruchomienia nowego lotniska centralnego to II połowa 2032 r. „- Do tego czasu musimy zastosować rozwiązanie pomostowe, które pozwoli zwiększyć przepustowość Lotniska Chopina, sztucznie ograniczoną przez naszych poprzedników. Oraz zdjąć hamulec inwestycyjny na lotnisku w Modlinie, bo w CPK praktycznie nie ma przewidzianej obsługi tanich linii lotniczych. Dlatego Modlin też musi zostać jako komplementarny dla Baranowa. Aby to wszystko zrobić, konieczne są inwestycje” – mówi Maciej Lasek.
Jak podano podczas konferencji, bez inwestycji, z powodu niewystarczającej przepustowości, w perspektywie do roku 2035 warszawa może stracić nawet 80 mln podróżnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.