Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, zapowiada zmiany w spółce oraz szybkie przeprowadzenie audytu. Krytycznie ocenia także decyzje firmy o przekazaniu 400 tys. złotych na renowacje ołtarzy w Wiskitkach.
Na początku grudnia
Maciej Lasek został powołany na stanowisko pełnomocnika rządu ds. CPK. Wcześniej polityk został powołany na stanowisko sekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Jeszcze w czasie kampanii wyborczej Lasek podkreślał, że
CPK potrzebuje audytu i krytykował projekt budowy nowego megalotniska.
Zmiany w zarządzie spółki były więc pewne od wyniku wyborów. Teraz Lasek zapowiada, że dojdzie do nich na dniach. Wczoraj (11 stycznia) w serwisie X (dawny Twitter) pełnomocnik napisał, że „niezbędne zmiany w Spółce CPK zostaną wdrożone w najbliższych dniach, a audyt będzie przeprowadzony sprawnie, bez zbędnej zwłoki. O jego wynikach będziemy informować”.
Polityk odniósł się także do szeroko omawianej decyzji CPK o przekazaniu 400 tys. zł na remont ołtarzy w koście w Wiskitkach. „Zalecałbym wstrzemięźliwość w wydatkowaniu środków publicznych. Pomysł sponsorowania renowacji trzech ołtarzy w kościele to przejaw niezrozumienia różnicy między sponsoringiem – jaki w tej sytuacji miał miejsce – a działaniem z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Na tym etapie inwestycji sponsoring takich projektów z publicznych pieniędzy nie powinien mieć miejsca, a budowa dobrych relacji z lokalną społecznością powinna polegać przede wszystkim na dialogu. Mam nadzieję, że ta decyzja nie odzwierciedla podejścia obecnego Zarządu do całego projektu oraz nadrzędnych celów spółki odpowiedzialnej za rozwój infrastruktury transportowej w Polsce” – napisał Maciej Lasek.
Podzielone opinie
Od zakończenia wyborów przyszłość CPK budzi ożywione dyskusje. Maciej Lasek, nowy rządowy pełnomocnik ds. CPK,
zapowiada rzetelny audyt. – Nic nie wskazuje na kontynuowanie prac części lotniczej.
Odblokowany zostanie rozwój Modlina i odkurzone zostaną plany rozbudowy Okęcia – uważa z kolei Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Poznaliśmy również stanowisko Radosława Kantaka, członka zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych oraz
Sebastiana Mikosza, byłego prezesa PLL LOT i Kenya Airways,
Grzegorza Polanieckiego, dyrektora generalnego Enter Air,
Michała Kaczmarzyka, prezesa linii Buzz zależnej od Ryanaira, a także
Anny Midery, prezeski portu lotniczego Łódź oraz
posłanki partii Razem Pauliny Matysiak i nawet
Donalda Tuska. Dariusz Kuś, były prezes wrocławskiego lotniska, uważa zaś, że CPK nie powstanie, ale w przyszłości warto będzie rozważyć
przeniesienie stołecznego portu do innej lokalizacji.
Prezes CPK Mikołaj Wild jest przekonany, że
CPK powstanie w każdym przypadku, a były rządowy pełnomocnik Marcin Horała ostrzega z kolei, że
twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna oraz stracimy reputację. Były prezes CPK Piotr Malepszak uważa natomiast, że
lotniczy i kolejowy program inwestycyjny CPK urealnienia prognoz ruchu oraz kosztów. Wreszcie Maciej Wilk, dyrektor operacyjny Flair Airlines i były członek zarządu PLL LOT
nie wierzy w możliwość racjonalnej rozbudowy Lotniska Chopina i apeluje o budowę nowego portu w centralnej Polsce.