LATAM Airlines poinformowały o leasingu pięciu airbusów A321XLR od Air Lease Corporation (ALC). Nowa umowa, dzięki której łączna liczba zamówionych przez linię samolotów z rodziny A320neo wynosi 105, to efekt zwiększenia oferowania i wymiany starszych samolotów we flocie.
Dzięki temu linia potwierdziła oficjalnie plany wprowadzenia do floty nowych airbusów A321XLR, aby uzupełnić część swoich operacji dalekodystansowych dzięki samolotom wąskokadłubowym. Na razie jednak nie są znane dokładne ustalenia w tej materii pomiędzy LATAM a Airbusem i ALC. Choć spekuluje się o łącznym planie na 10-15 maszyn A321XLR. Wyleasingowane maszyny trafią do linii w latach 2025-2026.
- Mamy przyjemność ogłosić ten leasing na pięć nowych airbusów A321XLR dalekiego zasięgu z naszym klientem LATAM Airlines. Popieramy strategiczną wizję LATAM i ambicję zrównoważonego rozwoju. A321XLR umożliwi otwarcie nowych tras i pozwoli linii zwiększyć swój międzynarodowy zasięg w regionie - powiedział Steven Udvar-Házy, prezes Air Lease Corporation.
A321neo jest największym członkiem rodziny Airbusa A320neo, w której zastosowano silniki nowej generacji i końcówki skrzydeł zwane sharkletami, zapewniające ponad 20 proc. oszczędność paliwa i CO2, a także 50 proc. redukcję hałasu. Wersja A321XLR zapewnia dalsze zwiększenie zasięgu do 4700 mil morskich (8797 km) co daje maszynie możliwość lotu non stop do 11 godzin. Warto dodać, że w czerwcu br. A321XLR po raz pierwszy wzbił się w powietrze, wykonując z powodzeniem swój pierwszy lot testowy. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?".
Do końca września 2022 r. zamówiono 8511 samolotów z rodziny A320neo przez ponad 120 klientów, z czego 550 dotyczy A321XLR, to około 64 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Od momentu wejścia do służby sześć lat temu, Airbus dostarczył 2416 samolotów z rodziny A320neo, przyczyniając się do zmniejszenia produkcji CO2 o 16 milionów ton.
Flota grupy LATAMLATAM Airlines Group i jej spółki są główną grupą linii lotniczych w Ameryce Łacińskiej, z obecnością na pięciu rynkach krajowych w regionie: Brazylii, Chile, Kolumbii, Ekwadorze i Peru, oprócz operacji międzynarodowych w całej Europie, Oceanii, Stanach Zjednoczonych i na Karaibach. Flota całej grupy składa się z 303 samolotów: 40 airbusów A319, 128 A320, 14 A320neo, 49 A321, 17 boeingów 767-300ER, 16 B767-300F, 10 B777-300ER, 10 B787-8 oraz 19 B787-9. Grupa oczekuje na dostawę 105 airbusów: 75 A320neo 25 A321neo oraz pięciu A321XLR.
Airbus króluje w Ameryce ŁacińskiejJak podaje producent w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach sprzedał on ponad 1100 samolotów i wciąż ma 500 maszyn do dostawy, a ponad 700 jest w eksploatacji w całym regionie, co stanowi prawie 60 proc. udział w rynku floty eksploatowanej. Od 1994 r. Airbus zdobył około 70 proc. zamówień netto w tym regionie.