LATAM Airlines zamówiły podczas Farnborough Airshow 17 airbusów A321neo. Nowy zakup, dzięki któremu łączna liczba zamówionych przez linię samolotów A320neo wynosi 100, to efekt zwiększenia oferowania i wymiany starszych samolotów we flocie.
Dodatkowo linia potwierdziła również wprowadzenie do floty nowych airbusów A321XLR, aby uzupełnić swoje operacje dalekodystansowe dzięki samolotom wąskokadłubowym. Na razie jednak nie są znane dokładne ustalenia w tej materii pomiędzy LATAM a Airbusem. Choć spekuluje się tu o 10-15 maszynach A321XLR.
- Popieramy strategiczną wizję LATAM i ambicję zrównoważonego rozwoju. To zamówienie na A321neo w następstwie restrukturyzacji linii jest silnym znakiem wartości, jaką Airbus wnosi w urzeczywistnienie tej wizji i ambicji. A321XLR umożliwi otwarcie nowych tras i pozwoli LATAM zwiększyć swój międzynarodowy zasięg w regionie - powiedział Christian Scherer, Chief Commercial Officer i szef Airbus International.
A321neo jest największym członkiem rodziny Airbusa A320neo, w której zastosowano silniki nowej generacji i końcówki skrzydeł zwane sharkletami, zapewniające ponad 20 proc. oszczędność paliwa i CO2, a także 50 proc. redukcję hałasu. Wersja A321XLR zapewnia dalsze zwiększenie zasięgu do 4700 mil morskich (8797 km) co daje maszynie możliwość lotu do 11 godzin. Warto dodać, że w ubiegłym miesiącu
A321XLR po raz pierwszy wzbił się w powietrze, wykonując z powodzeniem swój pierwszy lot testowy. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?".
Do końca czerwca 2022 r. zamówiono ponad 8100 samolotów z rodziny A320neo przez ponad 130 klientów, z czego prawie 550 dotyczy A321XLR. Od momentu wejścia do służby sześć lat temu, Airbus dostarczył ponad 2300 samolotów z rodziny A320neo, przyczyniając się do zmniejszenia produkcji CO2 o 15 milionów ton.
LATAM Airlines Group i jej spółki są główną grupą linii lotniczych w Ameryce Łacińskiej, z obecnością na pięciu rynkach krajowych w regionie: Brazylii, Chile, Kolumbii, Ekwadorze i Peru, oprócz operacji międzynarodowych w całej Europie, Oceanii, Stanach Zjednoczonych i na Karaibach. Flota całej grupy składa się z 303 samolotów: 40 airbusów A319, 129 A320, 14 A320neo, 49 A321, 23 boeingów 767-300ER, 10 B767-300F, 10 B777-300ER, 10 B787-8 oraz 18 B787-9.
Jak podaje producent w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach sprzedał on ponad 1100 samolotów i wciąż ma 500 maszyn do dostawy, a ponad 700 jest w eksploatacji w całym regionie, co stanowi prawie 60 proc. udział w rynku floty eksploatowanej. Od 1994 r. Airbus zdobył około 70 proc. zamówień netto w tym regionie.