Czy następnym klientem C-390 może być Polska? To niewykluczone i bardzo prawdopodobne, bo jak mówi nam Frederico Lemos, CCO Embraer Defense & Security, Polska potrzebuje wszechstronnego i ekonomicznego samolotu do szybkiego rozmieszczania wojsk. A może Embraer zwiększy swoją obecność w Polsce lub otworzy swoje centrum serwisowe? Tego jeszcze nie wiemy, ale producent podkreśla, że uważa nasz kraj za strategicznego europejskiego partnera zarówno w obszarze komercyjnym jak i obronnym.
Tu warto nadmienić, że 11 marca br. odbędzie się konferencja prasowa Grupy Embraer, w której wezmą udział przedstawiciele zarządu brazylijskiego producenta jak Francisco Gomes Neto, prezes zarządu Embraera, Arjan Meijer, dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation oraz Frederico Lemos, dyrektor ds. handlowych Embraer Defense & Security.
Naszym rozmówcą jest Frederico Lemos, który w maju 2023 r. został mianowany na stanowisko dyrektora ds. handlowych (CCO) Embraera, podlegając i raportując bezpośrednio do Bosco da Costa Juniora, prezesa i dyrektora generalnego Embraer Defense & Security. Lemos rozpoczął swoją ścieżkę zawodową w Portugalskich Siłach Powietrznych jako oficer zawodowy. W 2011 r. dołączył do OGMA, a wkrótce potem do Embraer Defense, gdzie pracował na różnych stanowiskach w dziale rozwoju biznesu i sprzedaży, zarówno w Portugalii, jak i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W 2020 r. został on dyrektorem generalnym EID SA, portugalskiej firmy z branży zaawansowanych technologii, posiadającej głęboką wiedzę i bogate doświadczenie w dziedzinie elektroniki, komunikacji oraz dowodzenia i kontroli.
Piotr Bożyk, Rynek Lotniczy: Rok 2024 był bardzo rekordowym dla spółki Embraer Defense. Jakie są wizje i plany na 2025?
Frederico Lemos, CCO Embraer Defense & Security: Dział Defense jest w naszym DNA od samego początku istnienia firmy Embraer w 1969 r. Rok 2024 był bardzo dobrym rokiem dla obronności i jesteśmy przekonani, że popyt na nowoczesne samoloty wojskowe, takie jak KC-390 i A-29 Super Tucano, pozostanie wysoki w 2025 r. w Europie i na innych kontynentach także.
Jak istotna dla biznesu Embraera jest dziś jego część wojskowa, biorąc pod uwagę sytuację na świecie?
Embraer Defense jest strategiczną częścią firmy, a naszą rolą jest zaspokajanie potrzeb operacyjnych naszych klientów za pomocą najlepszych samolotów i systemów. Tak jest w przypadku C-390 i A-29. Obecna sytuacja geopolityczna uwypukla potrzebę modernizacji i rozszerzenia zdolności operacyjnych wielu sił zbrojnych o wszechstronne samoloty nowej generacji i to właśnie oferujemy.
Na przykład w Europie wiele krajów, takich jak Niderlandy, Portugalia, Węgry, Czechy, Austria, a wkrótce prawdopodobnie Szwecja i Słowacja, wybrały C-390, aby zastąpić swoje starsze samoloty lub uzyskać nowe możliwości operacyjne.
Już od trzech lat Ukraina zawładnięta jest wojną, która diametralnie zmienia podejście rządów do kwestii obronności i wydatków z tym związanych. Czy Embraer widzi zwiększone zainteresowanie działalnością obronną?
Absolutnie, po wielu latach stagnacji, widzimy duży apetyt na modernizację sił zbrojnych, po lekcjach wyciągniętych z operacji w Ukrainie. Jak wspominałem obronność jest w naszym DNA od 1969 r., a dziś, bardziej niż kiedykolwiek, obronność jest uważana przez Embraera za kluczowy rynek, a naszym zobowiązaniem jest zapewnienie naszym klientom zdolności operacyjnych, których potrzebują, gdy najbardziej ich potrzebują. I to właśnie robimy. Embraer dużo inwestuje w produkty nowej generacji i ich ewolucję, aby pozostać na równi z oczekiwaniami swoich obecnych i przyszłych klientów.
Embraer Defence reklamuje swojego C-390 jako idealny zamiennik C130. Co jest przewagą odrzutowego C-390 nad turbośmigłowym C-130, które m.in. użytkuje także Polska?
C-130 to świetny samolot zaprojektowany w latach 50-tych. Obecnie widzimy, że wiele krajów zastępuje swoje starsze maszyny sprawdzonymi samolotami nowej generacji, tj. C-390. C-390 Millennium to samolot nowej generacji, który wszedł do służby w 2019 r. Może przewozić 26 ton ładunku (systemy uzbrojenia, wojsko, sprzęt medyczny, pojazdy, śmigłowce) w swoim szerokim kadłubie. Nasz nowy samolot został zaprojektowany z myślą o elastyczności, a dzięki innowacyjnej architekturze, maszyna może być szybko przekonfigurowana pomiędzy dwiema różnymi misjami, co pozwala zminimalizować czas pomiędzy nimi. C-390 Millennium może operować w dzień i w nocy, niezależnie od warunków pogodowych, także z nieutwardzonych pasów startowych. Dzięki dwóm potężnym silnikom odrzutowym C-390 lata znacznie szybciej niż samoloty turbośmigłowe, a jak wiadomo w operacjach wojskowych prędkość jest dużą zaletą. Samolot jest wyposażony w nowoczesny zestaw awioniki, kompleksowy zestaw samoobrony do wykrywania i przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom oraz system „fly by wire”, który odciąża załogę. Samolot może być tankowany w powietrzu podczas misji dalekiego zasięgu, a gdy jest wyposażony w sprzęt do tankowania w powietrzu pod oznaczeniem KC-390, Millennium może również tankować inne samoloty. Na koniec warto wspomnieć, że C-390 to sprawdzony samolot o znakomitym wskaźniku wykonania misji i bardzo dobrej efektywności kosztowej. Embraer wykorzystał czynniki sukcesu z sektora lotnictwa cywilnego i wprowadził je na platformę wojskową, tworząc niezrównaną zwycięską kombinację: elementy takie jak silnik (jeden z najpopularniejszych w lotnictwie cywilnym) i kokpit są przykładami tego podejścia, które sprawiają, że C-390 jest wyjątkowy i najlepszy w swojej klasie.
Od 1997 r., wraz z dostawą pierwszego ERJ-145, Embraer jest obecny na polskim rynku z samolotami pasażerskimi. Produktów wojskowych jak Tucano nie potrzebowaliśmy, ale C-390 to dość nowy temat. Jaki jest plan na polski rynek?
Wierzymy, że C-390 to nowy standard dla nowoczesnych sił zbrojnych, takich jak Siły Powietrzne RP. Polska potrzebuje wszechstronnego, interoperacyjnego i ekonomicznego samolotu do szybkiego rozmieszczania wojsk, pojazdów i zaopatrzenia na teatrze działań. To jest właśnie miejsce, w którym C-390 przoduje. Oferujemy ten samolot Polsce, aby umożliwić krajowi szybkie sprostanie wyzwaniom operacyjnym, jednocześnie przynosząc korzyści lokalnemu przemysłowi. Super Tucano jest również doskonałym atutem do prowadzenia lekkich ataków, szkoleń i misji zwalczania BSP/UAS na polu bitwy w opłacalny sposób.
Czy nie obawiacie się konkurencji ze strony Airbus i ich oferty A400M? Według plotek Polska potrzebuje kilka maszyn o takim udźwigu.
Dla nas klient jest zawsze na pierwszym miejscu. Wierzymy, że C-390 Millennium jest najlepszym samolotem, który zaspokoi potrzeby operacyjne polskich sił zbrojnych dziś i w przyszłości. Nie spekulujemy ani nie komentujemy plotek branżowych.
C-390 lata już w Portugalii i na Węgrzech. Samoloty zostały także sprzedane Niderlandom, Austrii i Czechom, a wkrótce dołączy do nich Słowacja i Szwecja. Czy może być to argument w rozmowach z polskim rządem?
Wyraźnie widać, że
C-390 jest nowym standardem w Europie, wybór C-390 oznacza większą interoperacyjność przy jednoczesnym korzystaniu z europejskiego ekosystemu C-390 w Europie w zakresie szkoleń, wsparcia, operacji wojskowych oraz ewolucji całego programu.
Czy w przypadku większego zamówienia ze strony Polski możemy liczyć na jakiś zakład wsparcia technicznego lub produkujący coś do programu C-390? Domyślam się, że linia montażu końcowego, to jest zbyt gruby kaliber inwestycji przy zakupie kilku samolotów.
Embraer ma już bardzo silne partnerstwo z europejską bazą przemysłową i widzimy potencjalną ścieżkę rozwoju.
W 2022 r. Embraer z powodzeniem przetestował ruchomy zestaw gaśniczy na samolotach C-390 Millennium nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii. Cz jest zainteresowanie tą funkcją ze strony obecnych i przyszłych użytkowników C-390?
Tak, nasz MAFFS 2 (Modular Airborne Fire Fighting System - 2nd Generation) działa już w Brazylii. W niedawnej misji Brazylijskie Siły Powietrzne zrzuciły ponad 1 mln litrów wody podczas około 100 lotów ze 100 proc. wskaźnikiem wykonania misji.
W jakim kierunku będą dalej rozwijane samoloty A-29 Super Tucano i C-390?
A-29 Super Tucano ewoluował, by stać się prawdziwym samolotem interoperacyjnym NATO, z określonymi zdolnościami i wyposażeniem Sojuszu Północnoatlantyckiego. Jedną z jego kluczowych zdolności jest możliwość zwalczania bezzałogowych statków powietrznych (BSP/UAS) w opłacalny sposób. C-390 Millennium to wszechstronny i ekonomiczny samolot nowej generacji, spełniający wszystkie wymagania, które otrzymujemy od obecnych i potencjalnych klientów. Chętnie współpracujemy ze wszystkimi naszymi klientami, aby zająć się wszystkimi konkretnymi możliwościami, które mogą być dla nich istotne przy wyborze tego samolotu.
Czy Embraer Defence ma plany oferowania także innych produktów z dziedziny Defence czy na te chwilę pozostaje przy tym co ma i będzie je rozwijał?
Embraer nieustannie wsłuchuje się w potrzeby rynku i opinie swoich oraz przyszłych klientów, aby przygotowywać nowe produkty i wprowadzać nowe możliwości do istniejącego portfolio. I robimy to od ponad 56 lat.
Fot. Piotr Bożyk