W piątek (3 lutego) boeing B777F (D-ALFA) linii Lufthansa Cargo posiadający na kadłubie technologię powierzchniową AeroSHARK opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF poleciał w pierwszy rejs z frachtem. LH Cargo jest pierwszą linią cargo na świecie, która skorzystała z nowej technologii. Wcześniej na pasażerskim B777-300ER nową technologię zainstalowała linia Swiss. AeroSHARK ma poprawić efektywność paliwową i pomóc największym liniom w zakresie zrównoważonego rozwoju.
AeroSHARK to folia powierzchniowa, imitująca delikatną strukturę skóry rekina. Do modyfikacji B777F potrzeba około 800 m kw. żebrowanej folii AeroSHARK. To więcej niż w przypadku boeinga B777-300ER
w barwach SWISS, który jako pierwszy został oklejony tym materiałem — wtedy potrzeba było aż 950 m kw. folii. Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa i emisją CO2 wynoszą około 1 proc.
Oszczędność paliwa i redukcja CO2
W przypadku zmodyfikowanego Boeinga 777F, Lufthansa Technik spodziewa się oszczędności paliwa na poziomie dokładnie 1,1 proc. Dzięki AeroSHARK w przeliczeniu na całą flotę B777 Lufthansy Cargo, 11 boeingów B777F, oznacza to roczne oszczędności 4 tys. ton paliwa oraz redukcje emisji CO2 o prawie 13 tys. ton. To odpowiada liczbie 53 rejsów towarowych z Frankfurtu do Szanghaju.
Według informacji LH Technik i BASF, kiedy wszystkie B777 w Lufthansa Cargo i SWISS zostaną wyposażone w AeroSHARK, zmniejszą one ślad węglowy Lufthansa Group o ponad 25 tys. ton rocznie.
Kolejne B777 otrzymają modyfikację AeroSHARK w ramach regularnych postojów przeznaczonych na przeglądy ciężkie. Obie linie planują, aby ich wszystkie B777F i B777-300ER były sukcesywnie wyposażane w AeroSHARK. W ten sposób stałyby się pierwszymi pasażerskimi i towarowymi liniami lotniczymi na świecie, które zoptymalizowałyby całą flotę za pomocą tej technologii.
AeroSHARKAeroSHARK jest technologią powierzchniową opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi około 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Lufthansa Technik i BASF zamierzają systematycznie rozwijać nową technologię na potrzeby innych statków powietrznych, a nawet większych powierzchni, aby zaoferować liniom lotniczym na całym świecie jeszcze większe wsparcie w realizacji ich celów obniżania emisji. Według wstępnych obliczeń maksymalne zastosowanie technologii skóry rekina mogłoby się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 3 proc.