Grupa Lufthansa poinformowała w ostatnich dniach, że jedna trzecia floty airbusów A220 została tymczasowo uziemiona z powodu problemów z silnikami Pratt & Whitney. To bardzo niepokojący sygnał dla linii lotniczej, która musi zmagać się z usterkami przed kluczowym sezonem letnim po pandemii.
Airbusy A220 są uziemione z powodu braku części zamiennych, podobnie jak i trzy całkiem nowe airbusy z rodziny A320neo mające także silniki Pratt & Whitney. Taką informację przekazał ostatnio Carsten Spohr, dyrektor generalny Lufthansy, podczas prezentacji wyników finansowych.
- W łańcuchach dostaw brakuje elementów, a firmy muszą odbudować swoje linie produkcyjne i dostawy, a czasem nawet i zakłady produkcyjne - powiedział Spohr.
Spółka Deutsche Lufthansa AG eksploatuje obecnie 30 A220. Wszystkie latają dla szwajcarskiej linii SWISS, co sugeruje, że około 10 samolotów jest obecnie uziemionych. Według ostatnich danych nie lata dokładnie dziewięć samolotów: trzy A220-100 (HB-JBA, JBG i JBH) oraz sześć większych A220-300 (HB-JCE, JCI, JCL, JCQ, JCR oraz JCT). Dlatego szwajcarskie linie zawarły umowę leasingu do sześciu samolotów typu airbus A220-300 od łotewskich linii lotniczych airBaltic. Dzierżawa pozwoliła przewoźnikowi z Grupy Lufthansy ustabilizować rozkład lotów i zapewnić większą elastyczność operacyjną zaplanowanej siatki połączeń.
Warto tutaj także dodać, że SWISS były pierwszym klientem (launch customer) A220 na świecie. Linia posiada we flocie 30 A220: dziewięć A220-100 oraz 21 A220-300.
LH chce kupić więcej A220
Lufthansa Group chce zwyczajnie uprościć flotę samolotów regionalnych, która obecnie składa się z kilku różnych modeli w różnych spółkach zależnych. Konsolidacja na A220 pomoże w osiągnięciu zysków. Zwrot w kierunku samolotów A220 może pomóc Lufthansie w ograniczeniu wydatków na paliwo, konserwację i szkolenia w miarę zwiększania zdolności przewozowej.
Problemy globalne
Przewoźnicy na całym świecie borykają się z brakiem silników i części zamiennych, zwłaszcza w swoich najnowszych generacjach wąskokadłubowych odrzutowców. Dostawcy Pratt & Whitney, spółki zależnej Raytheon Technologies Corp., zmagają się z zaległościami w zamówieniach i dostawach podzespołów.
airBaltic, jak i SWISS, zmaga się z problemem braku części zamiennych do silników A220, które są od dłuższego czasu uziemione. Obecnie z floty
41 maszyn A220-300 lata tylko 30 tych samolotów. Dlatego wypożyczając swoje A220 do SWISS'a,
łotewskie linie musiały podpisać w marcu br. umowę krótkoterminowego wet-leasingu (ACMI) czterech airbusów A320. Dodatkowe samoloty pomogą zrealizować pełny program lotów w nadchodzącym sezonie letnim, gdyż w dalszym ciągu wzrasta zapotrzebowanie na pasażerskie loty rejsowe, a przewoźnik z Łotwy nie chce dokonywać anulacji lotów last-minute.
Natomiast indyjskie Go Airlines Ltd. (Go Air) złożyły w tym tygodniu wniosek o ochronę przed niewypłacalnością, obwiniając o to głównie wadliwe silniki Pratt & Whitney. Linia posiada uziemioną połowę swojej floty samolotów airbusa z rodziny A320neo w czasie gdy popyt na podróże gwałtownie rośnie.
Rodzina A220
Do tej pory A220 przewiozły na pokładach 72 milionów pasażerów na ponad 805 obsługiwanych trasach. Do końca marca br. zamówiono już 785 maszyn A220: 93 A220-100 oraz 692 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 256 samolotów tego typu do 16 linii lotniczych: 56 A220-100 oraz 200 A220-300.
Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (60), airBaltic (41) oraz Swiss (30).
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny.