Partner serwisu
Biznes i przemysł

LH Technik: AeroSHARK z certyfikacją dla B777-200ER

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

W poniedziałek (13 stycznia) boeing B777-200ER (OE-LPC) linii Austrian Airlines posiadający na kadłubie powłokę AeroSHARK, opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF, poleciał w pierwszy rejs z pasażerami na trasie Bangkok - Wiedeń. Austrian jest trzecią pasażerską linią na świecie, po SWISS i LATAM, która skorzystała z nowej technologii poprawiającej efektywność paliwową.

Pierwszy rejs nastąpił po niedawnym zatwierdzeniu przez Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) powłoki AeroSHARK dla boeingów B777-200ER, torując drogę do zastosowania tej innowacji w kolejnym typie samolotu. Modyfikacja czterech z sześciu B777-200ER obsługiwanych przez Austrian Airlines ma zostać zakończona w marcu tego roku.

- Zmniejszenie emisji CO₂ podczas operacji lotniczych jest w centrum naszych wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju. Zastosowanie „skóry rekina” opracowanej przez Lufthansa Technik i BASF to ważna inwestycja, która umożliwi nam bardziej efektywne latanie naszymi samolotami długodystansowymi. Mimo, że nasze boeingi 777-200ER są w ostatnich latach eksploatacji, to podejmujemy tę inwestycję, aby zbliżyć się o krok do naszych celów w zakresie redukcji emisji CO₂ - powiedział Francesco Sciortino, dyrektor operacyjny Austrian Airlines.

Austrian Airlines jest pierwszą linią lotniczą, która zastosowała tę technologię w boeingach B777-200ER. W tym celu Lufthansa Technik uzyskała od EASA uzupełniony certyfikat typu (Supplement Type Certification - STC) dla tego dodatkowego typu samolotu.

- Dzięki temu certyfikatowi można rozpocząć wdrażanie naszej technologii AeroSHARK w całej flocie samolotów B777-200ER, wspierając linie lotnicze na całym świecie w zwiększaniu wydajności operacyjnej i osiąganiu celów środowiskowych - podkreśla Harald Gloy, dyrektor operacyjny Lufthansa Technik.

AeroSHARK to folia powierzchniowa, imitująca delikatną strukturę skóry rekina. Do modyfikacji B777-200ER potrzeba około 830 m kw. żebrowanej folii AeroSHARK. To nieco więcej od B777F Lufthansa Cargo, ale sporo mniej niż w przypadku boeinga B777-300ER w barwach SWISS, który jako pierwszy został oklejony tym materiałem — wtedy potrzeba było aż 950 m kw. folii. Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa i emisją CO2 wynoszą około 1-1,5 proc.

W rezultacie Austrian szacuje, że cztery zmodyfikowane boeingi B777-200ER, przyniosą całkowite oszczędności 2 650 ton paliwa i ponad 8 300 ton CO₂ w ciągu czterech lat eksploatacji. Cyfry te odpowiadają około 46 lotom z Wiednia do Nowego Jorku.

Najnowszy kamień milowy opiera się na udanym wdrożeniu AeroSHARK w innych flotach Lufthansa Group i nie tylko. Technologia ta dowiodła już swojej wartości w operacjach pasażerskich i towarowych, a obecnie po niebie latają 22 zmodyfikowane w AeroSHARK samoloty B777 sześciu różnych linii lotniczych. Lufthansa Technik i BASF są zaangażowane w rozszerzenie zastosowania na dodatkowe typy samolotów i większe powierzchnie.

AeroSHARK

AeroSHARK jest technologią powierzchniową opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi około 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Lufthansa Technik i BASF zamierzają systematycznie rozwijać nową technologię na potrzeby innych statków powietrznych, a nawet większych powierzchni, aby zaoferować liniom lotniczym na całym świecie jeszcze większe wsparcie w realizacji ich celów obniżania emisji. Według wstępnych obliczeń maksymalne zastosowanie technologii skóry rekina mogłoby się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 3 proc.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kanada: Airbus CC-150 Polaris w wersji VIP wycofany

Prawo i polityka

Kanada: Airbus CC-150 Polaris w wersji VIP wycofany

Piotr Bożyk 12 stycznia 2025

Abelo powiększa flotę i zmienia zamówienie ATR-ów STOL

Biznes i przemysł

airBaltic: Wkrótce dostawa 50. airbusa A220 w specjalnych barwach

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LH Technik wyposaży A350 Luftwaffe w systemy obronne

Prawo i polityka

LH Technik wyposaży A350 Luftwaffe w systemy obronne

Piotr Bożyk 20 grudnia 2024

Lufthansa Technik zbuduje kabinę VIP w airbusie ACJ320neo

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Kanada: Airbus CC-150 Polaris w wersji VIP wycofany

Prawo i polityka

Kanada: Airbus CC-150 Polaris w wersji VIP wycofany

Piotr Bożyk 12 stycznia 2025

Abelo powiększa flotę i zmienia zamówienie ATR-ów STOL

Biznes i przemysł

airBaltic: Wkrótce dostawa 50. airbusa A220 w specjalnych barwach

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LH Technik wyposaży A350 Luftwaffe w systemy obronne

Prawo i polityka

LH Technik wyposaży A350 Luftwaffe w systemy obronne

Piotr Bożyk 20 grudnia 2024

Lufthansa Technik zbuduje kabinę VIP w airbusie ACJ320neo

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5