Premier Ukrainy Wołodymyr Hrojsman ogłosił, że linia kolejowa pomiędzy głównym dworcem w Kijowie a największym na Ukrainie państwowym lotniskiem – Portem Lotniczym Kijów-Boryspol, zostanie uruchomiona w listopadzie, a nie 1 grudnia, jak wcześniej planowano.
– Projekt został zaprezentowany w lutym, prace rozpoczęły się w maju, a uruchomienie testowe odbyło się w październiku. Pierwsze pociągi ekspresowe wyjadą na trasę już w listopadzie – napisał premier na Twitterze 25 października.
Premier zauważył, że można zrealizować projekt po niższej cenie. Początkowo w jego realizację planowano zainwestować 600-900 milionów hrywien (21-28 milionów dolarów). – Projekt kosztował około 580 milionów hrywien (20,6 miliona dolarów), więc udało nam się zaoszczędzić na zakupach, przy efektywnym wykorzystaniu dostępnych środków budżetowych.
Zgodnie z planem, między terminalem lotniska a peronem kolejowym będzie zadaszenie, które ochroni pasażerów przed deszczem i śniegiem. Opłata za przejazd z głównego kijowskiego dworca na lotnisko ma wynosić 80 hrywien (2,8 dolarów).
– Lotnisko w Boryspolu jest największym portem lotniczym w kraju, teraz można się tam szybko dostać, bez stania w korkach, w ciągu zaledwie 35 minut, kosztem 80 hrywien – poinformował premier. Oczekuje się, że linia kolejowa nie tylko znacznie uprości komunikację drogową między lotniskiem a miastem, ale także rozładuje kluczowe autostrady miejskie.
Zakres prac obejmował budowę 272-metrowego wiaduktu nad drogą szybkiego ruchu Kijów – Charków, peronów z zadaszeniem przy lotnisku, a także ułożenie torowiska o łącznej długości 3,7 km.
Pociągi będą kursować z głównego dworca Kijów Centralny, zatrzymując się na przystankach Wydubyczi, Darnycia i w rejonie estakady nad drogą do Charkowa. Połączenie będą obsługiwać 11 szynobusów Pesy 620M i dwa szynobusy Pesy 630M. Według szacunków w 2019 r. z połączenia skorzysta 3 mln podróżnych, a wartość ta wzrośnie do 4,4 mln w 2021 r.
Decyzja o budowie połączenia kolejowego między lotniskiem Kijów-Boryspol a miastem została podjęta w 2011 r. W latach 2011-2012 Ukraina podpisała umowy z China Exim Bank dotyczące finansowania szeregu projektów. Zgodnie z jednym z nich bank miał udzielić Ukrainie pożyczki w wysokości 372 milionów dolarów na wdrożenie projektu Air Express. We wrześniu 2014 r. Ukraińskie Ministerstwo Infrastruktury stwierdziło, że pożyczka w wysokości 50 mln dolarów zniknęła pod pretekstem realizacji projektu, który był pod nadzorem byłego szefa Państwowej Agencji Inwestycji i Projektów Krajowych Władysława Kaśkiwa. Następnie ministerstwo uznało pomysł inwestycji za obiecujący i rozpoczęło rozmowy na temat ponownego przystąpienia do jego realizacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.