Niskokosztowa linia Primera Air zawiesiła swoją działalność i weszła w proces upadłościowy. Po 14 latach, należąca do Primera Travel Group z siedzibą w Rydze na Łotwie, posiadająca certyfikat łotewskiego i duńskiego przewoźnika lotniczego, oświadczyła, że zaprzestała wszystkich operacji o północy 1 października.
Przewoźnik obwinił za upadłość nieprzewidziane problemy z flotą, które znacznie pogorszyły jego finanse. „Firma pracowała nieprzerwanie w ciągu ostatnich miesięcy, aby zabezpieczyć długoterminowe finansowanie linii. Jednak nie mogąc dojść do porozumienia z naszym bankiem w sprawie finansowania pomostowego, nie mieliśmy innego wyboru niż złożenie wniosku o upadłość” – możemy przeczytać w oświadczeniu przewoźnika.
Przewoźnik obarczył częściowo Airbusa winą za opóźnienia w dostawach nowych A321neo i zakłócenie lotów transatlantyckich, które rozpoczęły się w tym roku, a także problemy z pozostałą flotą. W związku z tym Primera Air zmuszona była do wynajęcia dodatkowych samolotów (m.in. B757-200), aby obsłużyć wszystkie rejsy, ponosząc dodatkowe koszty w wysokości ponad 20 mln euro.
Decydując się na zakończenie działalności, linie oceniły potencjalne straty z powodu przyszłych opóźnień w dostawach, dodatkowej ekspozycji na partnerów i leasingodawców, a także wpływu na branżę lotniczą szczególnie LCC. Primera stwierdziła, że będzie to miało mniejszy wpływ na klientów i pasażerów jeżeli upadłość nastąpi jesienią.
„Rok 2018 rozpoczął się od fantastycznego rozpoczęcia naszego długoterminowego i transatlantyckiego projektu LCC z nową flotą airbusów A321neo. Jednak ze względu na poważne opóźnienia w dostawach samolotów stało się to niezwykle problematyczne. Kwestie operacyjne, anulowanie lotów i utrata przychodów to tylko kilka z nich. Bez dodatkowego finansowania nie widzimy możliwości kontynuowania naszej działalności” – czytamy dalej w oświadczeniu.
Przewoźnik wcześniej w tym roku mówił o swoich ambicjach posiadania floty 35 samolotów wąskokadłubowych do 2021 r., składającej się z airbusów A321neo, A321neo LR oraz boeingów B737 MAX 9. Flota na koniec działalności składała się z 14 samolotów: pięciu A321neo, dwóch boeingów B737-700 oraz siedmiu B737-800.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.