Rodzima linia cargo SkyTaxi wycofała swojego pierwszego boeinga B767-200F (SP-MRF). Jak udało nam się ustalić samolot został wykreślony z polskiego AOC w połowie czerwca tego roku i został przebazowany z Ostrawy do Taszkientu gdzie trafił do nowego użytkownika.
Według informacji dostępnych częściowo w internecie oraz zapytania skierowanego do UzAviation Agency (uzbekistański ULC), samolot trafił do nowo powstającej linii cargo w Uzbekistanie - SpaceBee Airlines LLC. Na początku lipca br. maszyna została oficjalnie zarejestrowana w tym kraju i otrzymała rejestrację UK67016.
Pod koniec lipca tego roku skierowaliśmy zapytanie do linii SkyTaxi, jednak w sierpniu przewoźnik odmówił komentarza w tej sprawie jak i w kwestii swoich planów flotowych.
Ze SkyTaxi do SpaceBee AirlinesBoeing 767-200, który opuścił flotę SkyTaxi i został dostarczony linii SpaceBee, to samolot w wersji BDSF (BEDEK Special Freighter), czyli pasażerska maszyna przebudowana do wersji cargo. Samolot został wyprodukowany w 1984 r., a napędzają go dwa silniki General Electric CF6, wersja CF6-80. We wspomnianym roku był dostarczony do All Nippon Airways, gdzie latał do 2000 r. Następnie B767 został przebudowany do wersji cargo i trafił do linii Airborne Express (ABX Air) w Stanach Zjednoczonych, a w listopadzie 2018 r. do polskiego SkyTaxi. Warto dodać, że był to wtedy pierwszy szerokokadłubowy samolot tzw. all cargo zarejestrowany w Polsce. Maszyna jest własnością firmy leasingowej Cargo Aircraft Management (CAM).
SpaceBee Airlines, to nowy start up na rynku lotniczego cargo. Linia zarejestrowana jest na Kajmanach, ale jej główna siedziba znajduje się w Taszkiencie. Przewoźnik planuje rozpocząć działalność pod koniec tego roku jednym boeingiem B767F. Według zapowiedzi, to w dość niedługim czasie linia planuje latać trzema samolotami tego typu.
Flota polskiego przewoźnika cargoSkyTaxi to polska linia lotnicza oferująca usługi czarterowe i frachtu lotniczego. Firma została założona w kwietniu 2000 r. i do lutego 2022 r. wykonywała loty pasażerskie (
Saab 340) i cargo na terenie Unii Europejskiej, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Obecnie flota SkyTaxi składa się już tylko z szerokokadłubowych frachtowców: jednego boeinga B767-200BCSF (SP-MRE) oraz jednego B767-300F (
SP-MRG).