Linia Air Belgium odebrała w piątek (8 października) pierwszego z dwóch airbusów A330-900neo. Belgijski przewoźnik jest kolejnym, ósmym na świecie, który skorzysta ze wszystkich nowinek najnowszej wersji popularnego A330. Samolot jest leasingowany od firmy Air Lease Corporation (ALC).
A330-900neo numer jeden dla belgijskiego przewoźnika, to samolot o oznaczeniu MSN 1861, napędzany silnikami Rolls-Royce Trent 7000 i rejestracji OO-ABG. A330neo Air Belgium zabierze na pokład 286 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży. W klasie biznes jest 30 w pełni rozkładanych foteli (1-2-1), w klasie premium 21 foteli ustawionych w konfiguracji 2-2-2, natomiast w klasie ekonomicznej poleci 235 pasażerów (3-3-3). Jako ciekawostkę warto dodać, że nowy A330-900 został przebazowany z Tuluzy do Brukseli wykorzystując paliwo do silników odrzutowych, które było mieszanką z odnawialnych źródeł i paliwa syntetycznego bez zawartości ropy naftowej.
Do Air Belgium trafią łącznie dwa airbusy A330-900neo o numerach seryjnych MSN 1844 (OO-ABF) i 1861 (OO-ABG). Wspomniane samoloty były już jakiś czas temu wyprodukowane, ale nie zostały odebrane przez linię RwandAir, która ze względu na pandemię koronawirusa przesunęła ich dostawy o ponad dwa lata.
Przewoźnika odnawia flotę
Airbus A330-900 jest doskonałym zamiennikiem dla dwóch latających A340 zarówno pod względem ekonomicznym jak i środowiskowym. Airbus A330neo to samolot nowej generacji, wykorzystujący konstrukcję sprawdzonego modelu A330ceo w połączeniu z najnowszymi technologiami zastosowanymi w samolocie A350. Wyposażony w kabinę Airspace i napędzany najnowszymi silnikami Rolls-Royce Trent 7000, zapewnia również bezprecedensowy poziom wydajności – o 25 proc. mniejsze zużycie paliwa na fotel pasażerski niż konkurenci rynkowi, reprezentujący poprzednie generacje. Dzięki średniej pojemności i dużemu zasięgowi, A330neo uchodzi za idealny samolot wspierający przewoźników lotniczych w odbudowie biznesu po pandemii COVID-19. Samolot posiada konfigurację trzech klas podróży: biznes, premium i ekonomiczną z łączną liczbą 286 foteli, czyli o 21 więcej niż obecnie użytkowane A340-300. Więcej na temat airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".
- Air Belgium są bardzo szczęśliwe i dumne, że może zaprezentować te nowe samoloty w Belgii. Są to najnowocześniejsze samoloty, które będą operować pod belgijską flagą. Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszego doświadczenia w eksploatacji Airbusów A340, które wykazały się niezawodnością, komfortem i wydajnością. Dzięki A330neo pasażerowie będą mogli bezpośrednio korzystać z jeszcze większego komfortu i doskonałej obsługi na pokładzie, przy jednoczesnym zmniejszeniu naszego wpływu na środowisko o 25 proc. - mówi Niky Terzakis, prezes Air Belgium.
Pierwszy z dwóch A330neo (OO-ABG) ma polecieć w swój pierwszy rejs 15 października br. i będzie obsługiwał loty z Brukseli (CRL) na Mauritius (MRU) w każdy wtorek i piątek. Drugi samolot dołączy do floty kilka miesięcy później. Warto także dodać, że w ostatnich miesiącach
Komisja Europejska zatwierdziła pomoc rządową dla Air Belgium.
O Air Belgium
Air Belgium to belgijskie linie lotnicze z siedzibą w Mont-Saint-Guibert i główną bazą lotnisku Bruksela-Charleroi. Sam początek działalności Air Belgium był wyjątkowo niefortunny. Opóźnienia w starcie linii spowodowane były problemami związanymi z uzyskaniem certyfikatu przewoźnika lotniczego. Następnie pojawiły się problemy związane z opóźnioną zgodą rosyjskich władz dot. przelotu przez syberyjską przestrzeń powietrzną oraz kontrakt z chińskim touroperatorem UTour w odniesieniu do warunków dotyczących taryf i współczynnika obciążenia. Następnie linia latała dla innych przewoźników w formule ACMI m.in. obsługując trasę Londyn-Heathrow - Dubaj dla British Airways oraz powróciła z ogłaszaną trasę z Brukseli-Charleroi do Hong Kongu.
Air Belgium były także
bardzo dobrze znane polskim pasażerom, ponieważ od marca 2019 r. do marca 2020 r. linia latała dla PLL LOT, obsługując rejsy do Nowego Jorku. Wynajem samolotów przez LOT na zasadzie ACMI był podyktowany ze względu na
problemy z silnikami Rolls Royce w boeingach B787 Dreamliner.
Flota Air Belgium składała się początkowo z czterech airbusów A340-300. Maszyny zostały pozyskane w 2017 r. od linii Finnair, która wymieniała je wtedy na najnowsze A350-900. Samoloty A340 są leasingowane od firmy Airbus Financial Services, spółki córki Airbusa zajmującej się krótko i długoterminowym wynajmem samolotów. Obecnie flota Air Belgium składa się z siedmiu airbusów: jednego A330-900neo, dwóch A340-300 oraz czterech frachtowców A330-200F.