Łotewski airBaltic odebrał wczoraj (10 marca) swojego 40. airbusa A220-300 o rejestracji YL-ABN i barwach łotewskiej flagi. Kolejna maszyna to zakończenie zaplanowanych dostawy na ubiegły rok i pochodzi z drugiego zamówienia 30 samolotów tego typu złożonego w maju 2018 r.
40. samolot A220 o numerze seryjnym MSN 55215 i rejestracji YL-ABN, to jeden z 50 airbusów A220-300 zamówionych przez airBaltic i ostatni z ośmiu samolotów, które przewoźnik z Łotwy zaplanował odebrać w ubiegłym roku. Samoloty A220 łotewskiej linii zabierają na pokład 149 pasażerów.
Ze względów operacyjnych ostatni z zaplanowanych na 2022 r. do dostawy A220 został odebrany dopiero teraz. Ogólnie przewoźnik oczekuje jeszcze na dostawę 10 airbusów A220. Dostawy z obecnego zamówienia mają zakończyć się na początku 2025 r., a na ten rok przewoźnik planuje dostawę pięciu maszyn.
Od 2022 r. tylko A220Od maja 2020 r. airBaltic obsługuje wszystkie swoje loty jednym typem samolotu - airbusem A220-300. W czasie trwania kryzysu związanego z epidemią koronawirusa, która miała znaczący wpływ na popyt na podróże lotnicze, airBaltic przyśpieszył wycofanie z floty wszystkich posiadanych boeingów B737 oraz bombardierów Q400. Samoloty te odeszły z floty przewoźnika dokładnie pod koniec kwietnia 2020 r. Miało to na celu uproszczenie operacji oferując swoim pasażerom tylko produkt airbusa w postaci A220-300.
Linie airBaltic wyleasingują cztery airbusy A320airBaltic ogłosiły kilka dni temu, że podpisały umowę krótkoterminowego wet-leasingu (ACMI) czterech airbusów A320. Dodatkowe samoloty pomogą zrealizować pełny program lotów w nadchodzącym sezonie letnim, gdyż w dalszym ciągu wzrasta zapotrzebowanie na pasażerskie loty rejsowe, a przewoźnik z Łotwy nie chce dokonywać anulacji lotów last-minute. Linie airBaltic zmagają się z problemem braku części zamiennych do silników A220, które są od dłuższego czasu uziemione. Cztery samoloty zostaną dostarczone na zasadzie wet-leasingu (ACMI) tj. wraz z załogą, co oznacza, że airBaltic przejmie odpowiedzialność handlową za eksploatację samolotu. Tymczasem, Avion Express zapewni sam samolot, a także personel latający i pokładowy.
Drugi na świecie największy użytkownik A220Airbus świętował w lipcu 2022 r. dostawę 220. samolotu A220 dokładnie sześć lat po jego wejściu do służby. Do tej pory A220 przewiozły na pokładach 71 milionów pasażerów na ponad 805 obsługiwanych trasach. Do końca lutego br. zamówiono już 785 maszyn A220: 93 A220-100 oraz 692 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 251 samolotów tego typu do 16 linii lotniczych: 56 A220-100 oraz 195 A220-300.
Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (60), airBaltic (40) oraz Swiss (30).
W 2022 r. ponad 32 mln euro zysku i wzrost przychodów
Przychody airBaltic w całym 2022 r. osiągnęły poziom 500 mln euro. To o 145 proc. więcej aniżeli w 2021 r. Wówczas przychody przewoźnika z Łotwy osiągnęły pułap 204 mln euro.
Linie airBaltic obsłużyły w 2022 r. w sumie 3,34 mln pasażerów. Liczba podróżnych wzrosła w ten sposób rok do roku o 105 proc.