Łotewski airBaltic odebrał w poniedziałek (20 listopada) swojego 45. airbusa A220-300. Kolejna maszyna, to kontynuacja dostaw zaplanowanych na ten rok i pochodzi z drugiego zamówienia 30 samolotów tego typu złożonego w maju 2018 r.
45. samolot A220 o numerze seryjnym MSN 55247 i rejestracji YL-ABS, to jeden z 50 airbusów A220-300 zamówionych przez airBaltic i ostatni z samolotów, które przewoźnik z Łotwy zaplanował odebrać w tym roku. Samoloty A220 łotewskiej linii zabierają na pokład 149 pasażerów.
Do tej pory A220 airBaltic wylatały 328 tys. godzin blokowych, wykonując nieco ponad 150 tys. lotów i przewożąc łącznie 13,44 mln pasażerów.
Warto wspomnieć, że podczas Dubai Airshow 2023 łotewskie linie i Airbus ogłosili podpisanie umowy na zakup
30 samolotów A220-300 z prawem do zakupu kolejnych 20 maszyn tego typu. Dzięki nowemu zamówieniu airBaltic zamierza latać flotą 100 samolotów A220-300 do 2030 r. To czyni przewoźnika największym klientem A220 w Europie przy byciu jednocześnie największym operatorem A220-300 na świecie. Ogólnie przewoźnik oczekuje jeszcze na dostawę 35 airbusów A220. Dostawy z zamówienia z 2018 r. mają zakończyć się pod koniec 2024 r., natomiast zamówienia z obecnego zakupu będą realizowane w latach 2025-2030. Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają te samolotu, to zachęcamy do przeczytania naszego artykułu "
Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220".
Od 2022 r. tylko A220
Od maja 2020 r. airBaltic obsługuje wszystkie swoje loty jednym typem samolotu - airbusem A220-300. W czasie trwania kryzysu związanego z epidemią koronawirusa, która miała znaczący wpływ na popyt na podróże lotnicze, airBaltic przyśpieszył wycofanie z floty wszystkich posiadanych boeingów B737 oraz bombardierów Q400. Samoloty te odeszły z floty przewoźnika dokładnie pod koniec kwietnia 2020 r. Miało to na celu uproszczenie operacji oferując swoim pasażerom tylko produkt airbusa w postaci A220-300.
Drugi na świecie największy użytkownik A220
Do tej pory A220 przewiozły na pokładach 80 milionów pasażerów na ponad 805 obsługiwanych trasach. Do końca października br. zamówiono już 819 maszyn A220: 101 A220-100 oraz 718 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 296 samolotów tego typu do 16 linii lotniczych: 58 A220-100 oraz 238 A220-300.
Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (65), airBaltic (45) oraz Air France (32).
Rodzina A220
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Od 2020 r. maksymalna masa startowa samolotu A220 (MTOW) wzrosła dokładnie o 2268 kg (2,3 t). Nowy MTOW zwiększa maksymalny zasięg do 6204 km (3350 nm) dla A220-300 oraz 6300 km (3400 nm) dla A220-100.