Linie lotnicze airBaltic ogłosiły, że podpisały umowę krótkoterminowego wet-leasingu (ACMI) czterech airbusów A320. Dodatkowe samoloty pomogą zrealizować pełny program lotów w nadchodzącym sezonie letnim, gdyż w dalszym ciągu wzrasta zapotrzebowanie na pasażerskie loty rejsowe, a przewoźnik z Łotwy nie chce dokonywać anulacji lotów last-minute. Linie airBaltic zmagają się z problemem braku części zamiennych do silników A220, które są od dłuższego czasu uziemione.
Żeby zwiększyć możliwości przewozowe airBaltic podpisał umowę najmu, na okres sześciu miesięcy, czterech airbusów A320-200 od firmy Avion Express. Pozyskane samoloty znacząco zwiększą przepustowość, gdyż w kabinie zamontowane jest 180 foteli, znacznie więcej niż w przypadku użytkowanych przez łotewskie linie airbusy A220. Cztery samoloty zostaną dostarczone na zasadzie wet-leasingu (ACMI) tj. wraz z załogą, co oznacza, że airBaltic przejmie odpowiedzialność handlową za eksploatację samolotu. Tymczasem, Avion Express zapewni sam samolot, a także personel latający i pokładowy.
Umowa najmu została zawarta z airBaltic, aby zaspokoić zarówno przewidywany popyt na loty w okresie szczytu letniego, jak i zapewnić dodatkową przepustowość i zapewnić spójną realizację zaplanowanego rozkładu lotów. W nadchodzącym sezonie letnim linie podaż przewoźnika będzie o 35 proc. większa niż latem ubiegłego roku.
Leasing dodatkowych samolotów był przewidywany przez zarząd airBaltic. Ze względu na problemy z łańcuchem dostaw linie lotnicze cierpią z powodu opóźnień w programie remontów silników, co prowadzi do niedoboru nadających się do użytku silników, a tym samym samolotów zdatnych do lotu. W przypadku różnych części silników o ograniczonej żywotności, w różnych odstępach czasu w okresie eksploatacji A220, te zespoły napędowe muszą być usuwane z samolotu. Silniki są następnie wysyłane do wyspecjalizowanego dostawcy MRO w celu wymiany części. Jednak przy przeważającym niedoborze części zamiennych, silniki te nie są niezwłocznie zwracane liniom lotniczym, co skutkuje uziemieniem maszyn na płytach postojowych.
Dwa dzierżawione wąskokadłubowe airbusy będą stacjonować między 26 marca a 28 października w głównej bazie operacyjnej airBaltic, czyli Rydze. Jeśli chodzi o dwa pozostałe samoloty, jeden będzie zbazowany w Wilnie, a drugi w Tallinie. Leasing maszyn zbazowanych na Litwie i w Estonii rozpocznie się 1 marca, a skończy 28 października. Warto dodać, że przewoźnik zmaga się z problemem braku części zamiennych do silników swoich airbusów A220, które od kilku miesięcy stoją zaparkowane na płytach postojowych portu lotniczego w Rydze. Dodatkowo, łotewskie linie przedłużyły leasing części swoich A220 ze Swiss oraz Eurowings.
– Chociaż wyzwania spowodowane pandemią i wojną na Ukrainie wciąż są odczuwalne, branża lotnicza stopniowo się stabilizuje. W rezultacie rośnie zapotrzebowanie pasażerów na podróże lotnicze. Jednocześnie branża, jako całość, nadal boryka się z problemami związanymi z łańcuchem dostaw części technicznych, co oznacza, że potrzebujemy dodatkowej przepustowości, aby przewieźć wszystkich pasażerów, unikając odwołań lotów. Dlatego, tego lata, airBaltic będzie współpracował z Avion Express. Pozyskane samoloty oferują jeszcze więcej miejsc, dzięki czemu będziemy mogli przewieźć większą liczbę pasażerów – powiedział Martin Gauss, dyrektor generalny airBaltic.
Wszystkie samoloty, które zostaną wydzierżawione przez airBaltic, pochodzą z floty maltańskiej spółki zależnej Avion Express, Avion Express Malta. Leasingowane samoloty: 9H-AMI, 9H-AMK, 9H-MLX, 9H-MLY zostały wyprodukowane w latach 2008-2011. Ogłaszając podpisanie umowy najmu, linie airBaltic wskazały, że przed podpisaniem stosownych dokumentów przeprowadzone zostały dokładne kontrole techniczne i jakościowe każdego z czterech samolotów, aby „zapewniona została pełna satysfakcja klientów”.
Łotewskie linie lotnicze poinformowały również, że dzierżawione samoloty będą wyposażone w skórzane siedzenia w kolorze bordowym lub w niebieskie siedzenia tekstylne. Pasażerowie na pokładzie będą mogli spotkać elementy charakterystyczne dla marki airBaltic, takie jak białe pokrowce na zagłówki airBaltic, magazyn pokładowy Baltic Outlook oraz karty bezpieczeństwa airBaltic, znajdujące się w każdej kieszeni fotela.
Due to increasing passenger demand and continuous supply chain issues, we are glad to partner with Avion Express adding four Airbus A320-232 aircraft of 180 seats to our fleet short-term to ensure successful performance of 2023 summer season flights: https://t.co/EnykrzMkhbpic.twitter.com/QjofMQNVSR
AirBaltic posiada obecnie flotę samolotów liczącą 39 airbusów A220. Przewoźnik obsługuje obecnie ponad 70 miejsc docelowych z baz w Rydze, Tallinie, Wilnie oraz Tampere. Linie oferują połączenia do szerokiej gamy miejsc docelowych w Europie, Skandynawii, Wspólnocie Niepodległych Państw (WNP) czy na Bliskim Wschodzie.
Avion Express obsługuje 11 samolotów typu A320-200, podczas gdy Avion Express Malta dysponuje mieszaną flotą składającą się z 25 A320-200 i trzech A321-200. Obie gałęzie Avion Express są członkami Grupy Avia Solutions, znaczącej grupy usług lotniczych, posiadającej prawie 100 biur i zakładów produkcyjnych na całym świecie. Maltańska firma trudni się wynajmem samolotów od ponad 18 lat. W tym czasie nawiązała długoterminową współpracę z klientami w Europie, a także w Afryce, Ameryce Południowej i regionie Azji-Pacyfiku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.