Nowokaledońskie linie Aircalin ogłosiły wczoraj (12 grudnia) zamówienie dwóch airbusów A350-900. Najnowszy zakup pozwoli przewoźnikowi na rozbudowę siatki połączeń dalekodystansowych.
Obecnie flotę szerokokadłubowców linii tworzą dwa airbusy A330neo, które w 2019 r. zastąpiły starsze A330-200. Zamówione A350 mają zabierać na pokład nieco ponad 320 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży. Przewoźnik skorzysta również z okazji, jaką dają nowe samoloty, aby zwiększyć pojemność kabiny klasy biznes o około 15 proc. w stosunku do A330neo.
- Kontynuując wieloletnią współpracę z Airbusem, wybraliśmy A350-900. Samoloty te są niezbędne do obsługi niedawno uruchomionej trasy Nouméa-Bangkok-Paryż. Pozwolą nam wykonywać loty międzykontynentalne i umożliwią wykonanie strategii rozwoju - powiedział Georges Selefen, dyrektor generalny Aircalin.
Aircalin spodziewa się pierwszego A350-900 we flocie w 2026 r. Według wstępnych zapowiedzi trafi on do linii w pierwszym półroczu 2026 r., natomiast druga maszyna spodziewana jest w 2028 r. Nowe samoloty pozwolą linii na wykonywanie rejsów m.in. do Paryża bez konieczności międzylądowania.
- Cieszymy się z decyzji Aircalin o wyborze A350. Nowe samoloty pozwolą linii na rozwój i uruchomienie większej liczby tras długodystansowych. Zamówienie to potwierdza opinię, że A350 jest niekwestionowanym liderem sektora szerokokadłubowców dalekiego zasięgu, zapewniającym oszczędność paliwa na jednych z najdłuższych tras na świecie, oferując przy tym pasażerom najwyższy poziom komfortu - powiedział Benoit de Saint-Exupery, wiceprezes Airbusa ds. sprzedaży samolotów komercyjnych.
Przewoźnik i jego flotaAircalin obsługuje regularne połączenia do miejsc docelowych w Oceanii i Azji, w tym Bangkoku, Singapuru, Brisbane, Sydney, a także obsługuje stolicę Francji, Paryż lotami z międzylądowaniem w Bangkoku. Ponadto przewoźnik wykorzystuje parę wąskokadłubowych A320neo w lotach regionalnych, a także zapewnia loty na sąsiednie wyspy, takie jak Nowa Zelandia, Fidżi czy Tahiti. Linia jest w 99 proc. własnością rządu Nowej Kaledonii, a pozostały 1 proc. należy do właścicieli mniejszościowych, w tym pracowników linii.
Obecnie flota Aircalin składa się z czterech samolotów: dwóch airbusów
A320neo oraz dwóch A330-900neo. Linia obecnie oczekuje na dostawę dwóch airbusów A350-900.
Rodzina A350Do końca listopada 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1345 samolotów A350: 988 A350-900, 302 A350-1000 oraz 55 maszyn A350F. Do 1 grudnia br. francuski producent dostarczył 628 maszyny 42 liniom lotniczym: 538 A350-900 oraz 90 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (64), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48).