Linie KLM odebrały dziś (27 sierpnia) w Hamburgu pierwszego nowego airbusa A321neo. Tym samym rozpoczyna się wymiana floty wąskokadłubowej niderlandzkiej linii. Pierwsza maszyna tego typu dla KLM, to ogólnie 12 odebrany samolot z 99 zamówionych z rodziny A320neo dla grupy AF-KLM.
Najnowszy i pierwszy nowy odebrany airbus A321neo linii KLM,
w odświeżonym malowaniu przewoźnika, to maszyna o numerze seryjnym MSN 11895 i rejestracji PH-AXA wyprodukowana w zakładach Airbusa w Hamburgu. Nowy samolot napędzany jest silnikami CFM LEAP-1A30 i jest leasingowany od firmy CDB Aviation (CDB). Maszyna, w wyniku konkursu przeprowadzonego w firmie, otrzymała imię Swallowtail czyli motyla Paź królowej, który jest gatunkiem motyla dziennego z rodziny paziowatych (Papilionidae). Ma żółte ubarwienie skrzydeł z czarnymi i niebieskimi wzorami. Zamieszkuje całą Europę, Azję i północną Afrykę.
Nowy komfort na pokładzieDzięki A321neo KLM zyska korzyści z najniższych kosztów operacyjnych i najwyższego poziomu komfortu w segmencie wąskokadłubowym. Dostawa wszystkich A321neo zakończy się na przełomie 2028-2029 r. Maszyny A321neo KLM mają być obsługiwane w częściowej konfiguracji dwuklasowej składającej się z klasy biznes i ekonomicznej w układzie siedzeń 3-3, z czego w klasie biznes środkowy fotel będzie nieaktywny. Ogólnie nowy A321neo zabierze na pokład 227 pasażerów.
Pasażerowie doświadczą wyższego poziomu komfortu dzięki kabinie
Airspace by Airbus, która charakteryzuje się szerszymi fotelami, większymi stolikami i przestronnymi schowkami na bagaż tzw. XL bins. Dodatkowo każdy fotel będzie wyposażony w uchwyt na tablet i port USB, a oświetlenie LED dostosowane będzie na każdym etapie lotu.
Członkowie załogi będą mieli również więcej miejsca do poruszania się dzięki szerszemu przejściu i łatwo dostępnym schowkom nad głową. Wnętrze A321neo zostało skrupulatnie zaprojektowane, aby zwiększyć doświadczenie z latania marką KLM, z dodatkowymi niebieskimi detalami i specjalnym oświetleniem przy wejściu do samolotu, które ma zapewnić idealne powitanie pasażerów.
Gdzie i od kiedy polecą nowe samoloty KLM?Według zapowiedzi przewoźnika, najnowszy jego nabytek wykona pierwszy komercyjny lot w przyszłym miesiącu po wprowadzeniu i ostatnich szkoleniach dla załóg. Dokładnie od 16 września br. A321neo rozpocznie loty z Amsterdamu do Sztokholmu, Berlina i Kopenhagi.
Drugi A321neo jest planowany do dostawy w drugiej połowie września 2024 r. Następnie od 7 października br. samolot będzie wykorzystywany na trasach z Amsterdamu do Londynu, Edynburga oraz Paryża.
Flota grupy AF-KLMObecnie flota grupy AF-KLM, w skład której wchodzą linie Air France, HOP!, KLM Cityhopper, KLM, Martinair, Transavia oraz Transavia France, składa się z 564 samolotów: 36 airbusów A220-300, sześciu A318, 10 A319, 36 A320, pięciu A320neo, 15 A321, siedmiu A321neo, 26 A330, 35 A350-900, 10 boeingów B737-700, 141 B737-800, pięciu B737-900, czterech B747-400F, 33 B777-200ER, 59 B777-300ER, dwóch B777F, 23 B787-9, 10 B787-10, 18 embraerów E195-E2, 14 E170, 17 E175 oraz 52 E190.
Grupa AF-KLM oczekuje na dostawę 185 samolotów: 88 airbusów z rodziny A320neo, 24 A220-300, 60 A350,
ośmiu A350F oraz pięciu boeingów B787-10.
Fot. główne
Dirk Grothe (digroaero.com).
Zdjęcie wykorzystane za zgodą autora / Photo used by permission of the photographer.