Czterdzieści minut – tyle wynosić ma czas przejazdu z Warszawy do Łodzi nową linią kolei dużych prędkości biegnącą przez Centralny Port Komunikacyjny. Rząd przyjął dziś rozporządzenie, które wpisuje projektowane połączenie na listę linii o znaczeniu państwowym. Kancelaria premiera poinformowała też o planach budowy kolejnych odcinków w ramach dwóch następnych etapów rozwoju siatki komunikacyjnej opartej o CPK.
Rada Ministrów przyjęła dziś rozporządzenie zawierające nowy wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. To informacja istotna o tyle, że na nowej liście znalazły się
planowane odcinki sieci, które mają prowadzić do Centralnego Portu Komunikacyjnego w okolicach Baranowa. Tym samym rząd ustalił ostatecznie sposób, w jaki CPK ma być połączony z resztą kraju.
Najważniejszym odcinkiem, który przebiegać będzie przez dworzec kolejowy przylegający do lotniska, ma być linia kolei dużych prędkości Warszawa – Łódź. Czas przejazdu z CPK do stolicy wynieść ma ok. 15 minut, do Łodzi – 25 minut. – Oznacza to, że czas przejazdu do CPK będzie konkurencyjny wobec czasu dojazdu do istniejących podstawowych lotnisk obu miast – skomentowano w informacji prasowej Kancelarii Premiera Rady Ministrów.
CPK ma stac się jednak również stacją węzłową, na której odgałęziać się będą linie do Płocka, skąd magistrala biec ma w kierunku Gdańska, i do Centralnej Magistrali Kolejowej, którą pociągi dotrą do miast południowej Polski. Ruch podmiejski i regionalny ma być zapewniony dzięki łącznicom, które powstaną na przecięciach istniejących linii kolejowych z nowymi połączeniami do CPK. Rząd zapewnia, że dzięki nim możliwe będzie też elastyczniejsze planowanie tras pociągów dalekobieżnych.
Powyższe rozwiązanie
nazwane zostało etapem zerowym. W jego ramach powstanie łącznie ok. 140 km nowych linii kolejowych, które skomunikują nowy dworzec z resztą kraju. Po zakończeniu prac przez CPK ma przejeżdżać większość pociągów kursujących pomiędzy Warszawą a miastami zachodniej Polski.
Wskazano również dwa kolejne etapy rozwoju sieci wokół CPK. W etapie pierwszym zapewnione ma zostać skomunikowanie Portu z każdą większą aglomeracją kraju w najwyżej 2,5 godziny. W drugim zaś czas ten ulec ma ponownemu skróceniu – do dwóch godzin. W komunikacie nie podano przy tym horyzontu czasowego, w jakim powstać mają odcinki budowane w ramach etapów 1 i 2.