Linie Kuwait Airways odebrały w czwartek (29 października) pierwsze dwa airbusy A330-800neo. Przewoźnik z Kuwejtu jest pierwszym na świecie, który skorzysta ze wszystkich nowinek najnowszej i mniejszej wersji popularnego A330.
Pierwszy użytkownik A330-800 na świecieKuwait Airways, narodowy przewoźnik Kuwejtu,
podpisał umowę zakupu ośmiu
airbusów A330-800neo w październiku 2018 r. Umowa została podpisane wtedy w Tuluzie przez Yousefa Al-Jassima, prezesa Kuwait Airways i Christiana Scherera, wiceprezesa i dyrektora handlowego Airbusa. Pierwsze dwie z ośmiu maszyn tego typu dla przewoźnika są własnością linii, a ich numery seryjne to MSN1964 (9K-APF) oraz MSN1969 (9K-APG). Samoloty napędzają najnowsze silniki Rolls-Royce Trent 7000.
- Kuwait Airways jest dumny z ciągłych relacji i współpracy z Airbusem przez ostatnie cztery dekady. Dostawa pierwszych dwóch A330neo, to kolejny ważny kamień milowy dla Kuwait Airways w realizacji naszych celów i realizacji strategii rozwoju floty. Wprowadzenie A330neo do naszej rozwijającej się floty umacnia pozycję Kuwait Airways jako czołowej linii lotniczej zarówno w regionalnym, jak i globalnym sektorze lotniczym. Ponieważ stale sprawdzamy wymagania naszych pasażerów, aby zapewnić doskonałe usługi, połączone z komfortem i bezpieczeństwem podczas każdego lotu, przylot A330neo rozpoczyna nowy etap w usługach, które świadczymy naszym pasażerom na pokładzie, oprócz wydajnego i wygodnego transportu lotniczego - powiedział kapitan Ali Mohammad Al-Dukhan, prezes Kuwait Airways.
Na pokład nowe maszyny zabiorą 235 pasażerów w bardzo wygodnej konfiguracji dwóch klas podróży: 32 w klasie biznes oraz 203 w klasie ekonomicznej. Warto dodać, że klasa biznes posiada konfiguracje ośmiu rzędów w pełni rozkładanych foteli w układzie 1-2-1, natomiast klasa ekonomiczna z 29 rzędami w klasycznym układzie A330 czyli 2-3-2.
- A330neo to właściwy samolot dla Kuwait Airways w tych trudnych czasach. Ten wyjątkowy produkt jest zgodny z ambicjami kuwejckiego przewoźnika, aby rozszerzyć swoją siatkę połączeń w najbardziej efektywny i wszechstronny sposób. Sądzimy, że dzięki najlepszemu w swojej klasie komfortowi kabiny Airspace samolot szybko stanie się ulubieńcem pasażerów, a dzięki wysokiemu poziomowi cech wspólnych, A330neo z łatwością i skutecznie integruje się z obecną flotą A320 i A330 Kuwait Airways oraz przyszłą flotą A350 - powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa.
Obecnie flota Kuwait Airways składa się z 27 samolotów: siedmiu A320,
trzech A320neo, pięciu A330-200, dwóch A330-800neo oraz 10 boeingów B777-300ER. Przewoźnik oczekuje na dostawę kolejnych 23 airbusów: 12 A320neo, sześciu A330-800neo oraz pięciu A350-900.
Słaby popyt na A330-800Do tej pory linie na całym świecie zamówiły tylko 14 sztuk najmniejszego z rodziny A330neo. A330-800neo zamówiły trzy linie lotnicze: Kuwait Airways (8), Garuda Indonesia (2) oraz Uganda Airlines (2). Airbus liczył, że jeszcze w tym roku uda mu się sprzedać liniom około 30-40 maszyn A330-800neo, które mają zastępować stare A330-200. Tak się na pewno nie stanie. Nadchodzące miesiące będą sądne dla tej maszyny choć producent ucina wszelkie spekulacje.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie AirbusaA330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony będzie o 400 mil morskich (740 km). Airbus sprzedał 332 maszyny A330neo: 14 A330-800neo oraz 318 A330-900neo. Producent z Tuluzy do tej pory dostarczył 49 A330-900neo.
Rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe modele Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1818 samolotów, z czego 1501 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1110) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 317 samolotów A330, w tym trzy w wersji cargo oraz 10 wojskowych (A330 MRTT). Więcej na temat nowego airbusa A330neo w naszym artykule
"Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".
Warto także dodać, że
A330-900neo ze zwiększoną masą startową do 251 ton posiada już certyfikat wydany przez EASA, a wkrótce otrzyma go także od amerykańskiej FAA. Natomiast certyfikacja mniejszego A330-800 ze zwiększonym MTOW ma nastąpić w 2021 r.