Linie lotnicze LATAM zamierzają wyposażyć flotę posiadanych samolotów z rodziny A320 w opracowaną w Airbusie funkcję „Descent Profile Optimization” (DPO), pozwalającą oszczędzać paliwo. Modernizacja zostanie wdrożona w ponad 200 odrzutowcach.
Wszystkie zestawy sprzętowe wymagane do instalacji oprogramowania DPO we flocie LATAM będą dostarczane pomiędzy końcem 2021 roku a początkiem 2022 roku.
Funkcja DPO pozwala samolotom schodzić z wysokości przelotowej przy użyciu wyłącznie ciągu silnika na biegu jałowym, co zmniejsza zużycie paliwa, skutkując tym samym proporcjonalnym zmniejszeniem emisji CO2 i NOx (tlenku azotu). Aby jeszcze bardziej zredukować zużycie paliwa, DPO maksymalizuje czas spędzony na efektywnym poziomie przelotu (więc załoga nie zaczyna zniżania za wcześnie), a następnie minimalizuje czas spędzany na nieefektywnym etapie „wyrównywania” trajektorii lotu maszyny na końcowym etapie zniżania (gdy silniki samolotu wytwarzają ciąg, aby utrzymać właściwy poziom lotu w gęstym powietrzu) przed ostatecznym podejściem do lądowania.
Optymalizacja trajektorii lotu samolotu jest jednym z kluczowych czynników dalszej poprawy efektywności, czemu służy także współpraca z organami kontroli ruchu lotniczego (ATM).
.@LATAMAirlines just announced the upgrade of more than 200 #A320 family aircraft with Airbus’ fuel-saving Descent Profile Optimisation function. Hear more from Juan José Toha their Director of Corporate Affairs and Sustainability at the #AirbusSummit. #AirbusServicespic.twitter.com/slAnwruPKp
Optymalizując trajektorie lotu samolotów i redukując przepływ paliwa do silników - związany z ustawieniem ich ciągu na biegu jałowym podczas zniżania - dzięki funkcji DPO - LATAM Airlines uzyskają ponad 100 ton oszczędności paliwa rocznie na samolot, w tym na zatłoczonych lotniskach, takich jak Lima, Santiago i São Paulo. Zmniejszy to emisje CO2 o ponad 300 ton rocznie w przeliczeniu na samolot, co stanowić będzie znaczący wkład w bardziej zrównoważone operacje lotnicze, redukując emisję CO2 przez całą flotę maszyn A320 LATAM o 60 tys. ton rocznie.
DPO jest jednym z kilku rozwiązań optymalizacji operacji lotniczych oferowanych przez Airbus i jego spółkę zależną, Navblue, świadczącą usługi lotnicze. Wraz z ulepszonym zarządzaniem ruchem lotniczym te rozwiązania oszczędzające paliwo umożliwiają użytkownikom samolotów rozpoczęcie dekarbonizacji lotnictwa już teraz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.