Middle East Airlines (MEA), narodowy przewoźnik Libanu, podpisał umowę zakupu czterech airbusów A330-900neo. Zakup samolotów został poprzedzony podpisaniem kontraktu z Rolls-Royce'em na dostawę silników Trent 7000. Umowę sfinalizował Saad Hariri, premier Libanu.
A330neo dla rozwoju siatki połączeńOgłoszenie zakupu stanowi ważny krok w strategii ekspansji dalekodystansowej Middle East Airlines. Wybór większego A330-900neo, a nie mniejszego A330-800neo, świadczy, że przewoźnik (obecnie lata na A330-200) chce powiększać swoją flotę, a nie ją odświeżać. Linia z Libanu posiada zamówionych łącznie 15 airbusów: 11 A321neo oraz cztery A330-900neo. Dostawy nowych A321 maszyn rozpoczną się w styczniu 2020 r. i potrwają półtora roku, natomiast nowe A330neo trafią do przewoźnika w latach 2021-2022.
– Chcemy się rozwijać i sądzimy, że dzięki A330neo będzie w stanie zaoferować wiele tras dalekodystansowych przy jednoczesnej obniżce kosztów operacyjnych. Jesteśmy też pierwszą linią lotniczą na Bliskim Wschodzie, która oferuje produkt kabiny samolotu szerokokadłubowego w maszynie wąskokadłubowej. Tak też będzie w A321neo. Nasza wyjątkowo wygodna i przestronna kabina połączona z systemem rozrywki pokładowej w znacznym stopniu przyczyniła się do sukcesu MEA – powiedział Mohamad El Hout, prezes Middle East Airlines.
Obecnie flota przewoźnika składa się z 18 airbusów: 13 A320 oraz pięciu A330-200. MEA posiada także dwa biznesowe embraery Legacy 500.
A330 – najpopularniejszy szerokokadłubowiec Airbusa A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten pierwszy zmniejszy zużycie paliwa o 10 proc. a ten ostatni o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony będzie o 400 mil morskich (740 km).
Więcej na temat nowego A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo".