Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wczoraj (1 września) SAS oficjalnie wstąpił do globalnego sojuszu linii lotniczych SkyTeam. Jak podkreśla prezes SAS-u, przewoźnik cieszył się dobrymi relacjami z sojuszem Star Alliance, którego był członkiem-założycielem, ale nadszedł czas na zmiany. Skandynawski przewoźnik stał się 21. członkiem tego sojuszu.
Scandinavian Airlines stały się pierwszą i jedyną skandynawską linią należącą do SkyTeam, wzmacniając sieć sojuszu oraz usługi do kluczowych skandynawskich hubów lotniczych jak Kopenhaga, Sztokholm oraz Oslo. Do członków SkyTeam obsługujących węzły SAS należą Air France, KLM, Delta Air Lines i Middle East Airlines. Klienci SAS skorzystają także z łatwej łączności z ponad 1 060 miejscami docelowymi w sieci SkyTeam, która obejmuje zarówno ich ulubione, jak i wcześniej nieobsługiwane miasta - szczególnie w Afryce, Ameryce Łacińskiej i na Karaibach.
Dzięki członkostwu SAS, SkyTeam staje się jedynym sojuszem lotniczym obsługującym zarówno najbardziej wysunięte na południe, jak i na północ lotniska komercyjne na świecie: Ushuaia w Argentynie i Svalbard w Norwegii.
- To początek nowej ery dla SAS. Od 1 września nasi klienci mogą cieszyć się płynnym przejściem do SkyTeam, dzięki wysiłkom wszystkich pracowników SAS. Partnerstwo otworzy nowe możliwości dla naszych pasażerów, rozszerzy naszą globalną sieć i pozwoli nam ściśle współpracować z podobnie myślącymi liniami lotniczymi. Razem zaoferujemy naszym klientom jeszcze większą wartość, jednocześnie wzmacniając naszą pozycję na globalnym rynku lotniczym. Cieszymy się, że możemy nadal łączyć świat ze Skandynawią i podnosić jakość podróży dla naszych pasażerów - powiedział Anko van der Werff, prezes i dyrektor generalny SAS.
Pasażerowie SAS będą mogli cieszyć się także rozszerzonymi opcjami podróży, w tym dostępem do wielu miejsc docelowych, które wcześniej były niedostępne. Członkowie programu EuroBonus odniosą znaczące korzyści. Od 1 września mogą zdobywać i wymieniać punkty w większości linii lotniczych SkyTeam, a członkowie Gold i Diamond zyskają dostęp do usług i saloników SkyPriority na całym świecie. Członkowie SAS EuroBonus Silver będą teraz uznawani za SkyTeam Elite, a członkowie Gold i Diamond będą cieszyć się podwyższonym statusem Elite Plus, zapewniającym im ulepszone usługi w całej sieci SkyTeam.
- Cieszymy się, że możemy powitać SAS w rodzinie SkyTeam, linii lotniczej zorientowanej na klienta, która podziela naszą wizję dostarczania niezakłóconego doświadczenia w całej sieci. Jesteśmy pewni, że w roku, w którym zbliżamy się do 25-lecia naszej działalności, SAS pomoże nam zapewnić klientom nowe możliwości - powiedział Andrés Conesa, prezes SkyTeam.
Warto dodać, że SAS zawarł już pierwsze umowy codeshare z Air France i KLM, a wkrótce dołączą do nich kolejni członkowie SkyTeam.
O SkyTeam
SkyTeam to sojusz linii lotniczych mający na celu zapewnienie pasażerom bardziej bezproblemowego podróżowania na każdym etapie podróży. 19 linii lotniczych będących członkami sojuszu współpracuje w ramach rozległej globalnej sieci, aby każdego roku przyjąć 342,1 mln klientów na ponad 10 tys. lotach dziennie do 1066 miejsc w 184 krajach.
Członkami sojuszu są linie: Aerolíneas Argentinas, Aeromexico, Air Europa, Air France, China Airlines, China Eastern, Czech Airlines, Delta Air Lines, Garuda Indonesia, ITA Airways, Kenya Airways, KLM Royal Dutch Airlines, Korean Air, Middle East Airlines, SAS, Saudia, TAROM, Vietnam Airlines, Xiamen Airlines oraz Virgin Atlantic. Warto nadmienić, że w kwietniu 2022 r. SkyTeam i Aeroflot uzgodniły tymczasowe zawieszenie członkostwa linii w sojuszu.
Inwestycja AF-KLM
Zmiana sojuszu, o której pierwszy raz
pisaliśmy tutaj, a także zmiany w SAS, to pokłosie
ubiegłorocznej inwestycji w SAS. Wtedy skandynawski przewoźnik ogłosił, że holding Air France-KLM oraz fundusze inwestycyjne Castlelake i Lind Invest zostaną oprócz rządu Danii głównymi akcjonariuszami skandynawskiego przewoźnika, który w ramach procesu finansowania zostanie dokapitalizowany kwotą 1,175 mld dolarów. Holding Air France-KLM podkreślił z kolei w komunikacie dotyczącym nowej inwestycji, że jest zdeterminowany odegrać aktywną rolę w procesie konsolidacji transportu lotniczego w Europie. Inwestycja w SAS wpisuje się w strategiczny plan działania grupy.
Przypomnijmy, że SAS złożyły w lipcu minionego roku wniosek o ochronę przed upadłością przed sądem w Nowym Jorku. Przewoźnik z Danii i Szwecji zmagał się od początku pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 z wysokimi kosztami oraz spadającymi zyskami i przechodzi restrukturyzację w ramach
programu "SAS Forward". Pozyskanie kapitału było kluczową częścią restrukturyzacji.