Urząd Lotnictwa Cywilnego Litwy (Civilinės Aviacijos Administracija-CAA) wydał wczoraj (28 listopada) decyzję o zawieszeniu certyfikatu operatora lotniczego (AOC) spółki Small Planet Airlines UAB. Zawieszenie AOC weszło w życie o północy 29 listopada.
Jednocześnie litewski urząd poinformował, że wycieczki organizowane przez touroperatorów Novaturas UAB oraz Tez Tour UAB będą realizowane zgodnie z planem, a loty będą obsługiwane przez innych przewoźników lotniczych.
Według informacji do jakich dotarł Rynek Lotniczy, prawdopodobnym powodem zawieszenia AOC był negatywny werdykt sądu w Wilnie, który odrzucił wniosek o restrukturyzację litewskiej spółki. Na ruch ze strony leasingodawców nie można było długo czekać. Amerykańska firma leasingowa Apollo Aviation odebrała swoje dwa airbusy A320 o rejestracji LY-SPA oraz LY-SPJ. Samoloty odleciały tej nocy na francuskie lotnisko Tarbes-Lourdes. Obecnie we flocie SPA UAB pozostały cztery A320.
Niemiecka spółka oficjalnie wciąż bez inwestora
Small Planet Airlines GmbH (SPA DE) działało jako niezależny podmiot w Niemczech od 2015 r., a na początku 2016 r. linie otrzymały certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC). SPA DE 1 listopada zakończyły swoją działalność operacyjną. Linia, która pod koniec września ogłosiła proces restrukturyzacji, obecnie jest na etapie kontrolowanej upadłości i wciąż czeka na inwestora.
Spółką zainteresowany cały czas jest holding SF Aviation (dawniej SHS Aviation BV), holendersko-belgijska spółka zajmująca się inwestowaniem w lotnictwo. Na razie nikt jeszcze ze Small Planet GmbH nie potwierdza, że SF Aviation kupiło spółkę, ale taką informację podał niemiecki portal turystyczny fvw.de. Według informacji do jakich dotarliśmy, umowa jest już podpisana, ale nowy właściciel wciąż nie przelał jeszcze pieniędzy.
Polska spółka w drodze do upadłości
9 listopada, po ośmiu latach na polskim rynku lotniczym, swój ostatni rejs odbyła polska spółka Small Planet Sp. z o.o. Przewoźnik wygasza działalność w naszym kraju po tym, jak w październiku złożył wniosek o postępowanie układowe, które w najbliższym czasie zmieni się w postępowanie kontrolowanej upadłości.
Small Planet Airlines Polska były liderem wśród polskich czarterowych linii lotniczych w 2017 roku – tym bardziej zdziwił więc wniosek o restrukturyzację, złożony przez przewoźnika w październiku tego roku. Celem postępowania układowego miało być zmniejszenie liczby statków powietrznych i zainteresowanie potencjalnych inwestorów. Mimo wielu rozmów z potencjalnymi zainteresowanymi, nie udało się zakończyć żadnej z nich sukcesem, a leasingodawcy, widząc niepewną sytuację, zaczęli odbierać samoloty polskiej spółce.
Grupa Small Planet Airlines obsługiwała w 2018 swoje loty 29 samolotami z rodziny A320: 21 A320 oraz ośmioma A321. Przewoźnik przewiózł na polskim, litewskim i niemieckim rynku około 3,4 mln pasażerów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.