Premier Portugalii, Antonio Costa, ogłosił w mijającym tygodniu, że rząd tego kraju zatwierdzi plan prywatyzacji TAP Air Portugal na posiedzeniu zaplanowanym na 28 września br. tuż przed dyskusją na temat budżetu państwa.
-Jak przyznaje Komisja Europejska, z powodzeniem wdrażamy plan restrukturyzacji i mogę potwierdzić, że w przyszłym tygodniu zatwierdzimy dokument, który ustanawia ramy prywatyzacji TAP, broniąc firmy oraz interesów Portugalii i Portugalczyków - oświadczył Antonio Costa w parlamencie 19 września, cytowany przez Lusa News Agency.
Rząd Portugalii zapowiedział już w lipcu br., że rozpocznie sprzedaż dekretem, który ma zostać opublikowany do października br. Tutaj warto zaznaczyć, że cały proces jest opóźniony o kilka miesięcy. Costa powiedział w marcu tego roku, że rząd zamierza zachować mniejszościowe, ale "strategiczne" udziały w linii, która przejdzie restrukturyzację w ramach zatwierdzonego przez UE planu ratunkowego o wartości 3,2 mld euro.
Trzej główni europejscy gracze - Air France-KLM, International Airlines Group (IAG) oraz Lufthansa Group - wykazali zainteresowanie zakupem TAP, którego główne dobra lotnicze, to powiązania z Brazylią, dla której Portugalia jest największym europejskim dostawcą, a także silna obecność na rynku afrykańskim. Oczekuje się, że proces prywatyzacji zostanie zakończony w pierwszej połowie 2024 r.
W ubiegłym tygodniu komisja brazylijskiej Izby Deputowanych omawiała możliwość wejścia tego kraju w struktury akcjonariatu TAP. Deputowany z rządzącej Partii Robotniczej, Washington Quaquá, argumentował, że Brazylia powinna "nabyć część poprzez swoje zasoby krajowe" wraz z partnerami europejskimi lub portugalskimi, aby mogła "zbudować wraz z państwem portugalskim rozwiązanie akcjonariatu w celu kontrolowania TAP" i służenia brazylijskim interesom.
Wyniki portugalskiej linii
W swoim przemówieniu do parlamentu Costa wskazał na 7,58 mln pasażerów przewiezionych w pierwszej połowie 2023 r., co stanowi wzrost o 30 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i 96 proc. ruchu w tym samym okresie sprzed pandemii w 2019 r. TAP osiągnął także zysk netto w wysokości 23 mln euro w ciągu półrocza, napędzany głównie dynamicznie rozwijającą się turystyką.
Flota TAP
Obecnie pod szyldem TAP Air Portugal latają 102 samoloty: dwa ATR-y 72-600, pięć airbusów A319, 15 A320, 11 A320neo, trzy A321, 23 A321neo/LR, trzy A330-200, 19 A330-900neo, 14 embraerów E190 oraz siedem E195. Linia oczekuje na dostawę 10 samolotów: czterech airbusów A320neo, dwóch A321LR, dwóch A321neo oraz dwóch A330-900.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.