Linie dużych prędkości, których budowę planuje spółka CPK, będą mogły posłużyć nam do uruchomienia szybszych niż obecnie pociągów z krańców województwa do Łodzi – mówi prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski. Spółka liczy też na otwarcie możliwości dotarcia do nowych ośrodków, takich jak pozbawione dziś kolei Brzeziny. Nie zapowiada natomiast wprost obsługi transportowej samego centralnego lotniska.
Prezes ŁKA przypomina, że jednym z ważnych celów realizacji „komponentu kolejowego” CPK jest rozpoczęcie obsługi nowych miejscowości, pozbawionych do tej pory transportu kolejowego. Innym zamierzeniem jest poprawa jakości już istniejących połączeń – np. skrócenie czasu podróży między ośrodkami. – Nowa infrastruktura, planowana na terenie województwa łódzkiego w ramach CPK, jest ogromną szansą dla rozwoju naszego regionu. Dlatego też w pierwszej kolejności planujemy zapewnić nowe szybkie połączenia, wykorzystujące zarówno nowo powstałe odcinki linii CPK, jak i linie konwencjonalne obecnie eksploatowane, łączące Sieradz, Wieruszów, Łowicz i Skierniewice ze stolicą województwa – Łodzią – wyjaśnia Malinowski. Największa zmiana jakościowa miałaby miejsce w przypadku Wieruszowa, który dziś w ogóle nie ma infrastruktury pozwalającej na uruchamianie pociągów do Łodzi (jazda istniejącymi liniami przez Ostrów Wielkopolski lub Herby Nowe byłaby na tyle okrężna, że przekreślałaby szanse zapewnienia pasażerom atrakcyjnej czasowo oferty).
Po wybudowaniu nowych odcinków linii (głównie
linii 85, wchodzącej w skład tzw. szprychy nr 9) dojazd z Wieruszowa do Łodzi byłby możliwy w ciągu ok. 50 minut. Nowe trasowanie pociągów do Sieradza, Łowicza i Skierniewic skróciłoby natomiast obecny czas jazdy do ok. pół godziny. – Model prowadzenia ruchu mieszanego (pociągi dużej prędkości i pospieszne pociągi regionalne) na liniach KDP jest stosowany w krajach, w których takie linie już funkcjonują – podkreśla prezes ŁKA. Przypomina jednak, że – z uwagi na zasilanie nowych linii dużych prędkości prądem zmiennym 25 kV – nie byłoby możliwe obsługiwanie takich połączeń obecnym, jednosystemowym taborem ŁKA. – Wdrożenie tej oferty będzie wymagało inwestycji taborowych, tj. pozyskania taboru wielosystemowego (3kV prądu stałego i 25 kV prądu zmiennego) – zwraca uwagę.
– Dodatkowo mieszkańcy włączonych obszarów, np. z rejonu Brzezin, mieliby możliwość dotarcia pociągiem do centrum Łodzi w czasie 10 minut. Taka oferta byłaby wysoce konkurencyjna także dla indywidualnego transportu samochodowego, co nabiera szczególnego znaczenia, zważywszy na zatłoczenie Łodzi ruchem samochodowym z pobliskich miejscowości – dodaje Malinowski. O szczegółowym kształcie nowych połączeń – oraz ich finansowaniu – mają zadecydować analizy, prowadzone przez ŁKA wspólnie z organizatorem przewozów – Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego. Nie wiadomo więc na razie, czy pociągi ŁKA po liniach dużej prędkości będą uruchamiane na podstawie kontraktów PSO, czy też komercyjnie.
Siatka wykorzystująca linie wybudowane dla CPK ma uzupełniać istniejącą dziś ofertę, którą ŁKA planuje nadal rozbudowywać. Prezes przywiązuje też dużą wagę do współpracy z innymi przewoźnikami regionalnymi i dalekobieżnymi. Spółka nie zamierza konkurować z innymi operatorami, lecz tworzyć wraz z nimi kompleksową ofertę połączeń kolejowych.