Samorząd województwa łódzkiego zamierza pozyskać tabor do obsługi nowych tras biegnących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Z konkretyzacją tych planów władze regionu czekają jednak na ostateczne rozwiązania dotyczące unijnego budżetu na kolejną perspektywę budżetową wspólnoty. Celem UMWŁ jest też zachowanie systematyczności wymiany taborowej.
W kwietniu samorząd województwa łódzkiego poinformował o zamierzeniach kontynuacji prowadzonej w ostatnich latach wymiany taboru kolejowego obsługującego trasy w regionie. Połączona była ona z modernizacją znacznej części starszych jednostek. W efekcie planowo na terenie województwa
nie kursują już całkowicie niezmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57, choć wciąż wykorzystywany jest tabor po tzw. estetyzacji (takie jednostki można spotkać m.in. na trasie z Tarnowskich Gór do Wielunia-Dąbrowy).
Województwo czeka na kolej dużych prędkości Wciąż nie znamy konkretów dotyczących zarówno zakładanej liczby pojazdów nowych, jak i planu modernizacji istniejącego taboru. Urząd marszałkowski tłumaczy bowiem, że ostateczne rozstrzygnięcia zależeć będą m.in. od rozwiązań przyjętych na kolejną perspetywę budżetową UE na poziomie unijnym i krajowym. Samorząd wskazuje także na problem dostępności środków w budżecie samego województwa.
Tym niemniej wskazane zostały już najważniejsze kierunki spodziewanych działań. – Plany województwa obejmują zakup lub modernizację taboru w perspektywie do roku 2030 i i są związane z
planowaną budową linii kolei dużych prędkości w ramach inwestycji kolejowych Centralnego Portu Komunikacyjnego – wskazał Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. W przesłanym nam komunikacie podkreślono także kwestię zachowania sukcesywności prowadzonej wymiany taborowej.
EN57 po modernizacji, ED59 wciąż nie kursujeWojewództwo łódzkie jest obecnie właścicielem 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57, spośród których wszystkie przeszły w ostatnich latach modernizację – jej zakres był różny, ale większość pojazdów jest wyposażona m.in. w klimatyzację czy gniazdka sieciowe. Do obsługi połączeń w województwie Polregio użytkuje przy tym także tabor własny, w tym jednostki EN57 i ED72 (po modernizacji) oraz spalinowe zespoły trakcyjne. UMWŁ posiada ponadto prototypowy pociąg ED59 Acatus, ten jednak od lat pozostaje odstawiony.
Nowoczesna flota jest jednym z wyróżników Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przewoźnik dysponuje dwudziestoma dwuczłonowymi flirtami trzeciej generacji oraz czternastoma impulsami 2. Wszystkie te pojazdy zakupione zostały jako fabrycznie nowe.