Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Loganair wycofa trzy ostatnie saaby 340

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Loganair wycofa trzy ostatnie saaby 340
fot. Loganair
Era saabów 340 w Loganair dobiega końca. W styczniu flotę szkockich linii lotniczych opuszczą trzy ostatnie turbośmigłowe samoloty. Przez ponad 20 lat maszyny szwedzkiej produkcji pomagały regionalnemu operatorowi w zapewnianiu komunikacji lotniczej między dużymi ośrodkami miejskimi a trudno dostępnymi wyspiarskimi terytoriami Szkocji.

Loganair to największe regionalne linie lotnicze w Wielkiej Brytanii, której częścią jest Szkocja. Przygoda szkockiego przewoźnika z turbośmigłowymi saabami 340 zaczęła się ponad dwie dekady temu. Loganair użytkował trzy saaby 340A, dwa saaby 340A(F), czternaście saabów 340B oraz dwa saaby 340B(F). Obecnie w służbie regionalnego operatora pozostają tylko trzy saaby 340B, które są zbazowane na lotnisku w Aberdeen i wykonują regularne loty do Edynburga oraz do Kirkwall na Orkadach (archipelag u północnych wybrzeży Szkocji) i Sumburgh na Szetlandach (archipelag na Oceanie Atlantyckim, około 200 km od szkockiego wybrzeża).

Pożegnalny lot

Zaledwie pięć lat temu, pod koniec 2018 roku, ponad 200 samolotów pasażerskich typu saab 340 pozostawało w służbie operatorów na całym świecie. Jednak w miarę upływu lat samoloty, które pierwotnie produkowano w latach 1983–1999, coraz częściej zaczęły wykazywać oznaki swojego wieku, a linie lotnicze rozpoczęły proces wycofywania starzejących się maszyn. Zarząd Loganair podjął decyzję o zastąpieniu samolotów szwedzkiej produkcji turbośmigłowcami nowej generacji, a wybór padł na produkowane przez francusko-włoskie przedsiębiorstwo ATR-y. 48-osobowe samoloty, tak jak saaby, posiadają zdolność lądowania przy bocznym wietrze, lecz cechują się lepszą ekonomiką.

Przez ponad dwie dekady saaby w barwach Loganair wykonały prawie 430 tys. lotów, którymi przewiezione zostało ponad osiem mln pasażerów. – Saab 340 zajmuje szczególne miejsce w dziedzictwie kulturowym Szkocji – wskazało kierownictwo Loganair, ogłaszając ostatni komercyjny lot saaba 340. Szkoci naprawdę pokochali latanie małymi saabami, gdyż pożegnalny rejs między Glasgow a Aberdeen, który zaplanowano na 21 stycznia, wyprzedał się w całości w niecałe pięć minut.

Wejście do służby

Pierwszy lot saaba odbył się 25 stycznia 1983 roku. Samolot wyleciał z macierzystej bazy szwedzkiego producenta w Linköping. Następnie nastąpił żmudny proces testowania i certyfikacji, w ramach którego przeprowadzono w ciągu zaledwie czterech tygodni aż 24 loty testowe. Saab 340 wykonał 1 731 lotów testowych z łącznym czasem lotu przekraczającym 585 godzin, aby zapewnić sobie europejską certyfikację.

Tak intensywny program testów oznaczał, że minęło prawie 18 miesięcy, zanim samolot wszedł do użytku codziennego. Pierwszym klientem programu turbośmigłowgo samolotu były szwajcarskie linie lotnicze Crossair, które otrzymały swój pierwszy samolot 6 czerwca 1984 roku. Maszyna, która została wyznaczona do obsługi połączeń między Bazyleą a Paryżem, okazała się niezłym wołem roboczym. Przez kolejne lata, nawet gdy linie Crossair został wchłonięty przez SWISS, pozostały jednym z największych operatorów tego typu samolotu na świecie.

W 1985 roku Saab w związku z trudnościami finansowymi Fairchilda przejął pełną kontrolę nad programem. To spowodowało zmianę nazwy samolotu na Saab 340, a jego produkcja trwała aż do 1999 r. Saab 340 był najlepiej sprzedającym się samolotem w swojej kategorii. Maszyna okazała się bardzo popularna również w Stanach Zjednoczonych, gdzie American Eagle był największym operatorem z flotą sięgającą swego czasu aż 115 maszyn.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Grupa Lufthansa wraca do Izraela

Pasażer i linie lotnicze

Grupa Lufthansa wraca do Izraela

Mateusz Kieruzal 22 grudnia 2023

Pride Jet linii Loganair wspiera osoby LGBTQIA+

Pasażer i linie lotnicze

Szkockie Orkady pionierem lotów elektrycznych samolotów pasażerskich?

Pasażer i linie lotnicze

Loganair uruchomią siódmą trasę z północno-wschodniej Anglii

Pasażer i linie lotnicze

Loganair bliska uzyskania rządowego wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Loganair bliska uzyskania rządowego wsparcia

Rafał Dybiński 01 kwietnia 2020

Zobacz również:

Grupa Lufthansa wraca do Izraela

Pasażer i linie lotnicze

Grupa Lufthansa wraca do Izraela

Mateusz Kieruzal 22 grudnia 2023

Pride Jet linii Loganair wspiera osoby LGBTQIA+

Pasażer i linie lotnicze

Szkockie Orkady pionierem lotów elektrycznych samolotów pasażerskich?

Pasażer i linie lotnicze

Loganair uruchomią siódmą trasę z północno-wschodniej Anglii

Pasażer i linie lotnicze

Loganair bliska uzyskania rządowego wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Loganair bliska uzyskania rządowego wsparcia

Rafał Dybiński 01 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5