Wszystkie loty w letnim rozkładzie lotów będą wektorowane do lądowania lub startu z serca londyńskiej dzielnicy biznesowej Docklands przez kontrolerów ruchu lotniczego z oddalonego o 115 km centrum kontroli ruchu lotniczego NATS w Swanwick (Hampshire) za pomocą widoku tzw. rozszerzonej rzeczywistości dostarczanego przez najnowocześniejszą 50-metrową cyfrową i zdalną wieżę kontroli lotów (ang. remote digital air traffic control tower).
Nowa technologia oznacza krok naprzód w globalnym zarządzaniu ruchem lotniczym (ATM) i pomoże lotnisku sprostać spodziewanemu wzrostowi popytu na loty w sezonie letnim, gdy ograniczenia związane z pandemią koronawirusa zostaną złagodzone od poniedziałku 17 maja.
Wielomilionowa inwestycja w sprawdzoną zdalną technologię cyfrową stanowi kamień milowy w inwestycjach London City Airport w jego przyszłość. Lotnisko ukończyło także budowę nowej płyty postojowej dla samolotów i równoległej drogi kołowania, która została oddana do użytku w grudniu 2020 r.
– Jesteśmy niezmiernie dumni, że stajemy się pierwszym dużym międzynarodowym lotniskiem, które przyjmuje tę pionierską technologię. Ta inwestycja w inteligentną infrastrukturę pomoże nam sprostać przyszłemu wzrostowi popytu na loty, usprawni zarządzanie ruchem lotniczym i zapewni nam przyszłą zdolność, gdy przemysł lotniczy odbije się od pandemii. Od momentu uruchomienia pod koniec stycznia technologia działała naprawdę dobrze i jest gotowa na spodziewany wzrost popytu na loty, gdy Brytyjczycy będą rezerwować swoje zasłużone letnie urlopy – powiedziała Alison FitzGerald, dyrektor operacyjna w London City Airport.
– Jest to pierwsza duża cyfrowa wieża kontroli lotów w Wielkiej Brytanii i stanowi znaczące osiągnięcie technologiczne i operacyjne, zwłaszcza na tle pandemii COVID-19. Technologia cyfrowej wieży rozrywa schemat, który pozostał w dużej mierze niezmieniony przez 100 lat, pozwalając nam bezpiecznie zarządzać samolotami z niemal dowolnego miejsca, jednocześnie zapewniając naszym kontrolerom nowe cenne narzędzia, które byłyby niemożliwe w tradycyjnej wieży kontrolnej – powiedziała Juliet Kennedy, dyrektor operacyjny w NATS.
Pionierem technologii była firma Saab Digital Air Traffic Solutions, która z powodzeniem wypróbowała i przetestowała system na lotniskach Örnsköldsvik i Sundsvall w Szwecji.
– Jest to ważny kamień milowy dla Saaba we wdrażaniu rozwiązań zdalnego ruchu lotniczego w głównych węzłach lotnictwa cywilnego o gęstym ruchu w złożonej przestrzeni powietrznej. Z niecierpliwością czekamy, aby zobaczyć, jak technologia wystartuje na lotnisku London City Airport, dając kontrolerom nowe narzędzia i funkcje bezpieczeństwa, które pokazują korzyści, jakie mogą przynieść Cyfrowe Wieże – skomentował Magnus Lewis-Olsson, prezes i przewodniczący Saab UK.
Szesnaście kamer i czujników o wysokiej rozdzielczości zamontowanych na maszcie rejestruje 360-stopniowy widok na lotnisko City Airport. Obraz ten jest przekazywany za pomocą superszybkiego połączenia światłowodowego do nowego pomieszczenia kontrolnego w centrum kontroli ruchu lotniczego NATS w Swanwick. Dedykowany zespół kontrolerów korzysta z materiału filmowego na żywo, przekazu dźwiękowego z lotniska oraz informacji z radaru, aby prowadzić ruch samolotów z i na lotnisko.
Przekaz na żywo, transmitowany przez niezależne, bezpieczne sieci światłowodowe, jest wyświetlany na 14 ekranach HD w dyspozytorni w Swanwick w celu uzyskania panoramicznego, ruchomego obrazu. Można na niego nakładać dane cyfrowe, aby uzyskać rozszerzony obraz rzeczywistości. Informacje takie jak sygnały wywoławcze, wysokość i prędkość wszystkich samolotów zbliżających się do lotniska i opuszczających je, odczyty pogodowe i możliwość śledzenia poruszających się obiektów mogą być zawarte w tym pojedynczym obrazie wizualnym. Kamery z funkcją Pan-Tilt-Zoom mogą powiększyć obraz nawet 30-krotnie w celu dokładnej inspekcji.
Technologia cyfrowa znacznie poprawia świadomość sytuacyjną kontrolerów, umożliwiając podejmowanie szybkich i świadomych decyzji w celu poprawy bezpieczeństwa i wydajności operacyjnej. Cyfrowa wieża kontroli ruchu lotniczego City Airport została ukończona w 2019 r. i przeszła przez obszerny okres testów, zanim stała się w pełni operacyjna. 30-letnia analogowa wieża, której należała się znaczna modernizacja, zostanie przebudowana w ramach programu modernizacji City Airport.
Badania wykazały ogromny popyt na podróże międzynarodowe tego lata. Największy klient lotniska, linia British Airways, wprowadza nową trasę do San Sebastian w Hiszpanii, a także do popularnych miejsc wakacyjnych, takich jak Ibiza, Mykonos i Santorini, aby pomóc w zaspokojeniu spodziewanego wzrostu liczby podróży na krótkich dystansach.
Niezależne badania opinii publicznej przeprowadzone w zeszłym miesiącu wykazały, że 72 proc. osób często podróżujących samolotami chce powrócić do podróżowania po zniesieniu ograniczeń, a 71 proc. uważa, że powinno się zezwolić na podróżowanie do i z krajów, w których pandemia COVID-19 jest pod kontrolą.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.