Po katastrofie Ethiopian Airlines na początku marca Polskie Linie Lotnicze LOT stanęły przed koniecznością uziemienia swoich pięciu Boeingów 737 MAX 8. Dodatkowo w naprawie silników Rolls-Royce’a przebywają obecnie dwa B787 typu Dreamliner LOT-u. Narodowy przewoźnik wyleasingował w zastępstwie kilka dodatkowych maszyn.
Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego, 12 marca zamknięto przestrzeń powietrzną dla Boeingów 737 MAX 8 na terenie całej Polski – dwa dni po feralnym locie tego samolotu
linii Ethiopian Airlines, który zakończył się katastrofą i śmiercią 157 osób.
Liczne podobieństwa do październikowego, tragicznego wypadku MAX-a
indonezyjskiego Lion Air, wzbudziły
wątpliwości co do bezpieczeństwa typu B737 MAX.
– Od razu po uziemieniu Boeingów 737 MAX 8, podjęliśmy decyzję o
wyleasingowaniu dodatkowych czterech samolotów w formule ACMI – poinformowała Rynek Lotniczy Aleksandra Dąbkowska z biura prasowego PLL LOT. Obecnie siatkę połączeń obsługują w tej formule Boeing 737-400 od GetJet, który ma możliwość zabrania na pokład 168 pasażerów; dwie maszyny typu Boeing 737-800 od Go2Sky, obie 189-miejscowe oraz CRJ900 od Regional Jet, który na pokład zabiera 90 podróżnych.
Dodatkowo, w związku z problemami silników Rolls-Royce’a w Boeingach 787, nie latają również dwa Dreamlinery PLL LOT o numerach rejestracyjnych SP-LRD i SP-LRH. Obie maszyny
mają powrócić do obsługi regularnych połączeń narodowego przewoźnika na przełomie maja i czerwca. Także w tym roku LOT otrzyma kolejne 3 maszyny w wersji 787-9. Do końca roku flota Dreamlinerów w PLL LOT wzrośnie do 15 sztuk.
Problemy z silnikami Rolls-Royce Trent 1000 mają charakter globalny i polegają na wcześniejszym, niż zakładał producent zużywaniu się łopatek silnika. Problem ten dotknął kilkunastu linii lotniczych na świecie i kilkudziesięciu maszyn. W przyszłości może on potencjalnie dotyczyć każdego przewoźnika, posiadającego we flocie samoloty z silnikami Rolls Royce’a.
W związku z uziemieniem tych szerokokadłubowców LOT pod koniec lutego tego roku wyleasingował dodatkowy samolot Airbus A340-300 o rejestracji OO-ABA
od linii Air Belgium. Maszyna ma konfigurację dwuklasową i na pokład zabiera 257 pasażerów: 45 w klasie biznes oraz 212 w klasie ekonomicznej. Przewoźnik będzie ma umowę leasingową do 4 maja.
Ponadto narodowy przewoźnik posiada umowy leasingowe z kilkoma podmiotami, w tym z ALC, ACG, ALAFCO, AERCAP czy Nordic Aviation Capital na wypożyczenie samolotów m.in z floty B787-9 Dreamliner, B737 MAX, B737-800 NG czy Embraer 190. LOT zawiera umowy zarówno w oparciu o leasing operacyjny jak i finansowy.