Polskie Linie Lotnicze LOT latając z Krakowa do Chicago i Nowego Jorku (Newark) uzupełniają transatlantycką ofertę z warszawskiego Lotniska Chopina. Rejsy z Balic do Ameryki cieszą się sporym zainteresowaniem, o czym świadczy wysoki wskaźnik zajętości miejsc w Dreamlinerach.
O ważności rynku północnoamerykańskiego dla Polskich Linii Lotniczych LOT świadczy fakt, że ponad 30 proc. przychodów przewoźnika pochodzi z realizacji lotów do Kanady i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Obecnie linie latają z Warszawy do Chicago, Los Angeles, Miami, Newark, Nowego Jorku i Toronto. Oprócz tego, boeingi 787 realizują regularne loty między Krakowem a Chicago i Newark. W okresie letnim samolotami LOT-u można polecieć do Newark także z Rzeszowa. Rozwój połączeń do Ameryki na stałe wpisał się w strategię polskiego przewoźnika.
Przez wiele lat LOT oferował połączenie lotnicze między Krakowem a Chicago, lecz restrukturyzacja działalności przewoźnika i wymóg ograniczenia oferowania nałożony przez Komisję Europejską, w związku z otrzymaną pomocą publiczną, skutkował zawieszeniem rejsów między stolicą Małopolski a miastem w amerykańskim stanie Illinois.
Po siedmioletnim okresie zawieszenia PLL LOT wznowiły bezpośrednim połączenie w lipcu 2017 r. Od momentu ponownego uruchomienia lotów, rejsy cieszą się dużym zainteresowaniem wśród pasażerów głównie Polonii mieszkającej w środkowych Stanach Zjednoczonych. Początkowo rejsy wykonywano raz w tygodniu, lecz wysoki popyt spowodował, że
LOT zwiększył podaż operacji do czterech lotów w tygodniu. Loty wykonywane są na podstawie rotacji W: samolot leci z Lotniska Chopina do Chicago, po czym wykonuje rotację do Krakowa, i dopiero wtedy wraca do Warszawy. Do obsługi rejsów linie wyznaczyły 252-miejscowe boeingi 787-8 oraz zabierające na pokład 294 pasażerów B787-9 – największe we flocie LOT-u samoloty.
Od stycznia do sierpnia br. LOT zrealizował między Międzynarodowym Portem Lotniczym im. Jana Pawła II a lotniskiem O’Hare w obie strony 129 rejsów. Jak przekazało Rynkowi Lotniczemu Biuro Prasowe PLL LOT, wskaźnik wypełnienia miejsc w samolotach szerokokadłubowych w tym okresie wyniósł 92 proc. Taki sam load factor był w lipcu i sierpniu, kiedy odbyło się 68 lotów (34 rotacje). Z połączenia skorzystało ponad 30 tys. pasażerów. W sezonie zimowym, tak jak w poprzednich latach, dostępny będzie jeden lot w tygodniu, w poniedziałki.
Połącznie lotnicze z
Krakowa do Nowego Jorku zostało zainaugurowane w czerwcu 2021 roku, gdyż pandemia, którą wywołał koronawirus SARS-CoV-2, utrudniła plany inauguracji lotów w roku 2020. W zeszłym roku
PLL LOT postanowiły nie latać z Krakowa do portu im. Johna F. Kennedy’ego, lecz do portu Newark, który położony jest w New Jersey, a nie samym „Wielkim Jabłku”.
Połączenie było i jest realizowane raz w tygodniu. Tak jak w przypadku Chicago, LOT rejsy między Balicami a Newark obsługują najmniejsze „Liniowce Marzeń” w ramach rotacji W. W bieżącym roku loty zostały przywrócone na początku czerwca. Do 31 sierpnia linie zrealizowały 26 rejsów (13 rotacji). Na trasie zaoferowane było 6 552 foteli. Dreamlinery (B788) latały na tej trasie wypełnione w 89 proc., co oznacza, że z połączenia skorzystało ponad 5 800 pasażerów. W miesiącach wakacyjnych odbyło się 17 rejsów, a load factor był wyższy o cztery pkt proc. Ostatni rejs z Krakowa do Newark odbędzie się 30 września. Sezonowe połączenie powróci w Międzynarodowy Dzień Dziecka przyszłego roku.
Bardzo dobre wyniki operator znad Wisły notuje także w rejsach do Kairu.
Rejsy LOT-u do egipskiej stolicy cieszą się sporym zainteresowaniem, a w dużej mierze wpływa na to popyt diaspory egipskiej, która żyje w Ameryce Północnej, i lata przez Warszawę do
Kraju Faraonów, aby odwiedzić swoją rodzinę.