W maju, ostatnim względnie spokojnym miesiącu przed szczytem sezonu letniego, europejskie linie i lotniska generalnie radziły sobie dobrze – na kontynencie nie notowano zbyt dużych opóźnień. Najbardziej punktualnym przewoźnikiem w Europie okazał się Norwegian. PLL LOT zajęły wysokie drugie miejsce. 88,6 proc. operacji odbyło się o czasie.
Norwegian Air Shuttle osiągnął wskaźnik punktualności wynoszący 89,25 proc. Punktualny lot Cirium definiuje jako ten, który opuścił gate w ciągu 15 minut od rozkładowego czasu. Na drugim miejscu uplasował się Polskie Linie Lotnicze LOT. Terminowość realizacji operacji przez flagowego przewoźnika znad Wisły osiągnął wysoki poziom 88,68 proc. Trzecimi najbardziej punktualnymi linami w Europie były hiszpańskie linie lotnicze Iberia, których wskaźnik punktualności był o 0,05 pkt proc. mniejszy od LOT-u.
Finnair i Austrian Airlines zamknęli pierwszą piątkę. 85,49 proc. rejsów fińskich lotów odbyło się o czasie. Punktualność połączeń austriackich narodowych linii lotniczych za maj była o 2,18 pkt proc. mniejsza od fińskiego odpowiednika. Jednak liczby te niewiele wyjaśniają, chyba że porównamy je ze światowymi liderami pod względem realizacji lotów o czasie.
Najbardziej punktualnymi liniami lotniczymi na świecie okazały się linie za Ameryki Połundiowej – Avianca. Przewoźnik poprawił terminowość realizacji swoich operacji o prawie trzy pkt proc., a 89,51 proc. jego lotów odbyło się o czasie. Tuż za południowoamerykańskimi liniami uplasował się amerykański przewoźnik Delta Air Lines. Linie z siedzibą w Atlancie zanotowały wskaźnik punktualności wynoszący 88,86 proc., co jest poprawą o pięć pkt proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem. Linie LATAM Airlines uplasowały się na trzecim miejscu. Terminowość realizacji operacji chilijskiego przewoźnika wyniosła 88,23 proc.
Norwegian i PLL LOT nie są klasyfikowane przez Cirium jako „duże linie lotnicze”, co oznacza, że Iberia była jedynym europejskim przewoźnikiem, który znalazł się w pierwszej dziesiątce najbardziej punktualnych przewoźników lotniczych na świecie.
Warto zauważyć, że żaden w najlepszej dziesiątce nie znalazł się żadnen operator z Wielkiej Brytanii. W rankingu nie było także dużych linii, takich jak Lufthansa i SWISS. Biorąc pod uwagę, że te dwie linie lotnicze bezskutecznie walczyły w maju o osiągnięcie 70 proc. punktualności lotów, rozpoczynające się wakacyjny sezon lotów może być „gorący”, a pasażerowie muszą liczyć się licznymi opóźnieniami czy nagłymi anulacjami lotów, mimo że Lufthansa wcześniej odwołała kilka tysięcy zaplanowanych na lipiec i sierpień rejsów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.