Dwa boeingi 787-8 Dreamliner, które pozyskały Polskie Linie Lotnicze LOT w ramach 12-letniego leasingu, będą dzierżawione od DP Aircraft I Limited. Obecnym użytkownikiem „Liniowców Marzeń” są Thai Airways, a leasingodawca postanowił nie przedłużać wynajmu samolotów Tajom. LOT za leasing operacyjny Dreamlinerów zapłaci 651 milionów złotych.
– PLL LOT podpisały właśnie
umowę na dostawę dwóch samolotów Boeing B787-8 Dreamliner, które będą dostarczone w przyszłym roku. Wartość takiej umowy liczona jest w setkach milionów złotych, ale poniżej miliarda. Te dwa samoloty zostaną pozyskane w formule leasingu operacyjnego – powiedział Michał Fijoł, prezes zarządu PLL LOT. „Nowe” samoloty sprawią, że flota szerokokadłubowa linii wzrośnie do 17 sztuk, co pozwoli na uruchomienie lotów na nowych trasach długodystansowych.
Więcej informacji w sprawie leasingu uzyskał Rynek Lotniczy. Za wynajem maszyn odpowiadać będzie firma DP Aircraft I Limited, a dokładniej mówiąc dwie spółki zależne: DP Aircraft Ireland MSN 35320 Limited i DP Aircraft Ireland MSN 36110 Limited, które zostały założone specjalnie na ten cel. Umowa leasingu została zawarta na 12 lat, a LOT pozyska dwa Dreamlinery, które obecnie użytkują Thai Airways. Spółka-matka leasingodawców zdecydowała się skorzystać ze swojego prawa do anulowania wszelkich przedłużeń istniejących umów leasingowych poza istniejący planowany okres leasingu, który kończy się w 2026 roku.
W kwietniu 2022 roku firma DP Aircraft podpisała list intencyjny z Thai Airways w sprawie zmiany obowiązujących warunków umowy leasingowej. Zgodnie ze zmienionymi warunkami umowa leasingowa została ustrukturyzowana jako umowa power-by-the-hour do 31 grudnia 2022 roku. Po tym terminie wprowadzono stałe miesięczne płatności. Umowy leasingowe zawierały również możliwe przedłużenia o dodatkowe trzy lata, przy obniżonych miesięcznych płatnościach rozpoczynających.
Jednak za zgodą kredytodawców zachowano opcję wcześniejszego rozwiązania przedłużonych umów leasingowych ze skutkiem od października i grudnia 2026 roku. I to właśnie w tych terminach „nowe” samoloty trafią do Warszawy. Flota przewoźnika znad Wisły wzbogaci się o samoloty, które noszą obecnie następujące numery rejestracyjne: HS-TQC (MSN 36100) i HS-TQD (MSN 35320). Szerokokadłubowce amerykańskiej produkcji zostały dostarczone tajskiemu przewoźnikowi odpowiednio w październiku i grudniu 2014 roku. Maszyny posiadają konfigurację dwuklasową: 24 foteli w klasie biznes i 240 w klasie ekonomicznej.
Każda z umów leasingowych ma 12-letni okres obowiązywania, rozpoczynający się 29 października 2026 roku (MSN 36110) i 9 grudnia 2026 roku (MSN 35320). Płatności leasingowe są ustrukturyzowane w okresie 12 lat, ze stałą miesięczną stawką przez pierwsze osiem lat, a następnie obniżoną, stałą miesięczną stawką przez ostatnie cztery lata, zapewniając płatności leasingowe w wysokości około 168 milionów dolarów, co – przy obecnym kursie dolara do złotówki – daje około 651 226 800 złotych łącznie przez cały okres obowiązywania umowy.