Flota B737 MAX Polskich Linii Lotniczych LOT powiększyła się w ostatnich tygodniach o kolejną maszynę B737 MAX 8 przejętą po upadłych australijskich liniach Bonza. W czwartek (12 grudnia) samolot o rejestracji SP-LVS zadebiutował na siatce połączeń rodzimego przewoźnika. To także kolejny MAX, którego LOT nie odebrał w 2020 r.
Nowy nabytek LOT-u w dniach 18 maja - 4 listopada tego roku był zaparkowany na lotnisku Tarbes–Lourdes–Pyrénées Airport we Francji skąd 5 listopada br. samolot został przebazowany do Warszawy. Na Lotnisku Chopina trwały ostatnie przygotowania do wejścia do służby, co nastąpiło z 12 na 13 grudnia i MAX zadebiutował na siatce połączeń rotacją Warszawa - Paryż (CDG) - Warszawa.
B737 MAX 8 o numerach seryjnych MSN 61864 / LN 7773, został wyprodukowany w Renton w trzecim kwartale 2019 r. i początkowo był przeznaczony właśnie dla LOT-u (SP-LVP), którego nasz przewoźnik nie odebrał, a cała sytuacja miała miejsce w czasie pandemii koronawirusa. Swój pierwszy lot techniczny MAX 8 odbył 16 października 2019 r. Następnie maszyna latała od lutego 2023 r. do maja br. w liniach Bonza (VH-UKH). Nowy MAX LOT-u, który otrzymał rejestrację SP-LVS, zabiera na pokład 186 pasażerów, a napędzają go silniki CFM LEAP-1B. Według dostępnych informacji samolot jest leasingowany przez Bennu Aviation Capital Limited.
Nowy nabytek, to także szósta maszyna 737 MAX, która w tym roku trafiła do floty LOT. W połowie maja oraz na początku września i grudnia br. rodzimy przewoźnik odebrał zupełnie nowe MAX-y
SP-LVN, którego nie zdążyła odebrać linia Blue Air, a także
SP-LVO i
SP-LVP, które były przeznaczone tylko dla rodzimego przewoźnika. Następnie pod koniec września i października br. dołączyły do nich kolejno
SP-LVR,
SP-LVT oraz
SP-LVQ po linii Bonza.
11 kolejnych 737 MAX 8 w latach 2024-25
PLL LOT pozyska do końca 2025 r. łącznie 11 boeingów B737 MAX 8, z czego kilka maszyn dostarczanych w 2025 r. będzie już w nowej konfiguracji oraz z odświeżonym wyglądem wnętrza kabiny. Co ciekawe, kilka B737 MAX, z partii, która zostanie dostarczona w roku 2025, będzie w nowej konfiguracji (liczba foteli zostanie zachowana) analogicznej do tej, którą zaprezentowano w zeszłym roku dla samolotów szerokokadłubowych. To zaś oznacza, że nowe wnętrza zobaczymy wcześniej w MAX-ach niż w Dreamlinerach -
pierwszy szerokokadłubowiec po retroficie ma bowiem być gotowy w końcówce roku 2025. LOT zapowiada, że wizualizacje nowego wnętrza zostaną udostępnione jeszcze w tym roku. Warto dodać, że w sierpniu tego roku okazało się, że leasingodawcą trzech boeingów 737 MAX 8, które Polskie Linie Lotnicze LOT planują odebrać w roku 2025, będzie singapurska firmę
BOC Aviation, która jeszcze nie dzierżawiła samolotów polskiemu przewoźnikowi.
Flota LOT-u
Obecnie flota PLL LOT składa się z 86 samolotów: sześciu boeingów B737-800, 18 B737 MAX, ośmiu B787-8, siedmiu B787-9 Dreamliner oraz 47 embraerów E-Jet: pięciu E170, 15 E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), ośmiu E190, 16 E195 oraz
trzech E195-E2. LOT oczekuje na dostawę ośmiu boeingów 737 MAX 8, choć niewykluczone, że do floty mogą trafić także kolejne E-jety E2 pierwotnie szykowane dla linii SKS Airways.