Polskie Linie Lotnicze LOT przestają latać do Mińska, a wszystkie loty przewoźnika ominą przestrzeń powietrzną Białorusi. To efekt poniedziałkowych decyzji podjętych przez przywódców państw na spotkaniu Rady Europejskiej.
W praktyce oznacza to, że trasą omijającą Białoruś, zapewne od północy, czyli przez państwa nadbałtyckie, skierowane zostaną samoloty obsługujące połączenia do Moskwy.
Wczoraj wieczorem Rada Europejska potępiła wydarzenia, do jakich doszło na Białorusi w niedzielę i zażądała uwolnienia Ramana Pratasiewicza, który został zatrzymany przez służby reżimu Łukaszenki. Przywódcy unijni zdecydowali się także na wprowadzenie sankcji, w tym
zakazu lotów dla linii lotniczych z Białorusi nad UE oraz lądowania na jej lotniskach. Państwa członkowskie wezwano także do omijania przestrzeni powietrznej Białorusi oraz zaprzestania lotów do tego Państwa.
Wcześniej decyzje o zawieszeniu połączeń z lotniczych z Białorusią oraz o omijaniu jej przestrzeni powietrznej podjęły niektóre linie lotnicze oraz
rząd Wielkiej Brytanii. W niedzielę (23 maja 2021 r.) władze Białorusi zmusiły do lądowania w Mińsku samolot Ryanair lecący z Aten do Wilna do lądowania. Na pokładzie przechwyconego odrzutowca taniego przewoźnika był Raman Pratasiewicz, opozycyjny dziennikarz i działacz aktywny w mediach społecznościowych. Rejs realizował Boeing 737-800 o rejestracji SP-RSM należący do Grupy Ryanair, a dokładnie do działającej w Polsce spółki Ryanair Sun. Wśród 171 osób na pokładzie maszyny najwięcej, bo aż 94, było obywateli Litwy. Zatrzymanie samolotu pod pretekstem otrzymania informacji o znajdującej się na pokładzie bomby i późniejsze aresztowanie dwóch osób przez białoruskie służby spotkało się z potępieniem świata zachodniego. – Wedle jednomyślnej oceny szczytu UE to był atak na demokrację, atak na wolność słowa oraz atak na naszą unijną suwerenność – powiedziała Ursula von der Leyen, szefowa Komisji Europejskiej.
Polski
wiceminister spraw zagranicznych Paweł Jabłoński podkreślał, że Białoruś złamała konwencje chicagowską o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, a zwłaszcza artykułu 3 bis dopuszczający sprowadzenie samolotu cywilnego na ziemię jeśli są wiarygodne przesłanki, ze jest on wykorzystywany niezgodnie z konwencją lub pojawiło się zagrożeni. Sprawę będzie badać ICAO.