Polskie Linie Lotnicze LOT złożyły jedyną i najkorzystniejszą ofertę w przetargu na obsługę rejsów łączących Zieloną Górę z Warszawą. Umowa szacowana jest na 11,6 mln złotych netto (14,3 mln złotych brutto). Od 1 stycznia linie zaoferują z Babimostu sześć lotów tygodniowo. Jedyną zmianą będzie samolot alokowany do obsługi trasy. Zamiast wycofywanych turbośmigłowych bombardierów Q400, rejsy wykonywane będą przez odrzutowe embraery 175. Bilety na loty są już dostępne w systemie rezerwacyjnym przewoźnika.
Na początku grudnia, jako pierwsi, informowaliśmy, że
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego ogłosił przetarg na promocję regionu dzięki realizowaniu połączeń lotniczych między Portem Lotniczym Zielona Góra/Babimost a Warszawą. Wartość nowego przetargu wynosi 11,6 mln złotych netto. Z tego wynika, że samorząd do jednego lotu dopłaca to około 20 tys. złotych.
Nazwa przetargu
Promocja Województwa Lubuskiego poprzez przewoźników lotniczych operujących z lotniska Zielona Góra/Babimost do lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie i innych międzynarodowych portów lotniczych wskazuje, że urząd oprócz lotów na Lotnisko Chopina chciałby, aby przewoźnik wykonywał niezdefiniowane połączenie zagraniczne.
Kilka dni temu LOT rozpoczął realizację z Zielonej Góry lotów czarterowych do Taby – egipskiego kurortu położonego na półwyspie Synaj, blisko granicy z Izraelem i Jordanią. W ostatnim czasie lotnisko w Zielonej Górze walczyło także o loty do Londynu. Szacunkowa wartość umowy, nie wliczając podatku VAT, wynosi 11 650 406,50 złotych.
Średnio za wykonanie jednego lotu urząd marszałkowski zapłaci przewoźnikowi 20 tys. złotych. Embraery 175 latające dla LOT-u zabierają na pokład 82 pasażerów. Pojedynczy fotel będzie subsydiowany kwotą około 234 złotych. Wartość brutto przedmiotu zamówienia wynosi 15 mln złotych. Zamówienie publiczne nie podlega automatycznemu przedłużeniu na kolejny rok.
PLL LOT są jednym przewoźnikiem lotniczym, który wziął udział w przetargu. Urząd marszałkowski w przypadku wyboru oferentów brał pod uwagę cenę (60 proc. punktów) oraz liczbę odsłon głównej strony internetowej wykonawcy przetargowej usługi. LOT realizację lotów Warszawa – Zielona Góra – Warszawa wycenił na 14 330 000 złotych brutto. Strona przewoźnika została wyświetlona w 2021 roku prawie 13 mln razy. W ten sposób PLL LOT spełniły warunki brzegowe zamówienia.
Jak poinformowała Rynek Lotniczy przedstawicielka Lubuskiego Urzędu Marszałkowskiego, samorząd oczekuje od LOT-u na ostatnie dokumenty, gdyż połącznia lotnicze
Zielona Góra – Warszawa są bardzo ważne dla mieszkańców regionu Obecnie loty między warszawskim Lotniskiem Chopina a portem w Babimoście realizują Polskie Linie Lotnicze LOT, które okazały się zwycięskie w zeszłorocznym przetargu.
Bombardiery Dash 8 Q400 w barwach LOT-u między stolicą Polski a województwa lubuskiego do końca grudnia wykonują sześć rotacji w tygodniu. Ostatni rejs na podstawie kończącej się pod koniec grudnia umowy wykonany zostanie 30 grudnia. Teraz, PLL LOT znów okazały się zwycięskie. Tak jak poprzednio flagowy przewoźnik z naszego kraju zaoferuję sześć lotów w tygodniu. Rejsy będą wykonywane odrzutowymi
embraerami 175, gdyż od 1 stycznia flota LOT-u będzie składać się wyłącznie w oparciu o samoloty z napędem odrzutowym, a bombardiery Dash 8 Q400 zostaną wycofane. Ostatni rejs turbośmigłowy samolot wykona 1 stycznia przyszłego roku. Będzie to lot, o numerze LO3836, z Gdańska do Warszawy.
W poniedziałki, wtorki, środy, czwartki, piątki i niedziele samolot z warszawskiego Lotniska Chopina do Zielonej Góry samolot będzie wylatywał o godz. 20:00. Lądowanie embraera wykonującego rejsy „LO3985” w porcie w Babimoście odbywać się będzie po 65 minutach, o godz. 21:05. W rzeczywistości czas przelotu między stolicą Polski a województwa lubuskiego wynosi niecałe 50 minut.
Z Zielonej Góry samolot w drogę powrotną do Warszawy wyruszy, po nocowaniu, następnego dnia. Z Babimostu wyloty rejsów „LO3982” zaplanowano na godz. 08:40. Na Lotnisko Chopina przyloty rozkładowo odbywać się będą, tak jak obecnie, o godz. 09:45. Samolot w trakcie lotu do Warszawy realnie spędza 45 minut.
W piątki, oprócz oferowanego sześć razy w tygodniu porannego lotu, z Zielonej Góry do Warszawy będzie można polecieć także wieczornym rejsem, o numerze LO3986. LOT oferuje w piątki dodatkowy lot, gdyż przewoźnik nie realizuje z Babimostu porannego lotu w soboty. Wyloty w Zielonej Góry zaplanowano na godz. 21:35. Przyloty do Warszawy odbywać się będą o godz. 22:40.
Zaskakuje rozkład porannych lotów łączących Zieloną Górę z Lotniskiem Chopina. Samoloty wykonujące wczesno poranne loty z innych regionalnych polskich portów lotniczych przylatują do warszawskiego hubu przewoźnika między godz. 06:35 a 06:50. Przylot do Warszawy o godz. 09:45, oznacza, że podróżujący pasażerowie tracą możliwość skorzystania z oferty lotów transferowych w ramach porannej fali odlotowej.
Podróżni nie będą mogli polecieć do Barcelony, Billund, Dubaju, Dusseldorfu, Frankfurtu, Genewy, Hamburga, Kopenhagi, Londynu-Heathrow, Luksemburga, Mediolanu-Malpensy, Oslo, Paryża-CDG, Stuttgartu, Sztokholmu i Zagrzebia. Do niektórych destynacji pasażerowie będą mogli polecieć w ramach popołudniowej fali odlotów, lecz po długim oczekiwaniu na lotnisku. LOT oferując taki rozkład stawia w większości na pasażerów podróżujących P2P (ang. point-to-point) między Zieloną Górą a Warszawą.