Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

LOT poleciał do Kairu. Przyczółek w Afryce?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-06-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Ostatniego dnia maja wystartował pierwszy samolot PLL LOT do Kairu. Stolica Egiptu ma szansę stać się przyczółkiem LOT w Afryce i przyciągnąć nie tylko turystów. Wojna w Ukrainie sprawia, że rośnie zainteresowanie obu państw współpracą gospodarczą zwłaszcza w zakresie importu gazu oraz eksportu produktów spożywczych.

Połączenie do Egiptu to jeden z nowych kierunków narodowego przewoźnika obok Prisztiny, Sarajewa, Mumbaju czy Baku. Ich uruchomienie należy wiązać z zatrzymaniem ruchu lotniczego pomiędzy Polską a Ukrainę i Rosją ze względu na zamknięcie przestrzeni powietrznej tych państw i trwającą wojnę. Przed 2020 roku Ukraina, Białoruś i Rosja zapewniały 13 proc. pasażerów PLL LOT – przewoźnik musiał więc znacząco zmienić swoje plany.

Kair nie tylko dla turystów

31 maja pierwszy samolot Polskich Linii Lotniczych LOT poleciały do Kairu. Powrót narodowego przewoźnika do egipskiej stolicy to jednak nie tylko próba szukania nowych rynków, które zastąpią te utracone na wschodzie, ale również możliwość zaistnienia w Afryce, która w obecnej sytuacji geopolitycznej zaczyna zyskiwać na znaczeniu.

– Bardzo się cieszę, że otwieramy nowe połączenie, dzięki któremu będziemy mogli turystom z Polski zaproponować nie tylko kurorty nadmorskie, ale także innego rodzaju atrakcje. Nowe połączenie to jednak nie tylko turystyka, to połączenie rozbudowuje współpracę polityczną, gospodarczą, kulturalną a także wymianę studencką. Mam nadzieję, że przyczyni się ono do tego, że oba nasze kraje i obie stolice będą jeszcze bliższe – mówił tuż przed odlotem pierwszego samolotu do Kairu Michał Fijoł, członek zarządu PLL LOT.

Na Kair można też patrzeć jako pierwszy przyczółek LOT w Afryce. Ciekawą perspektywą może być współpraca z miejscowym przewoźnikiem. – Jest to także połączenia hubu LOT-u w Warszawie z hubem naszego partnera ze Star Alliance – Egypt Air, z którym będziemy podpisywać porozumienie o rozszerzeniu współpracy tak, żeby nasi pasażerowie mieli wygodne przesiadki w Kairze na połączenia w całej Afryce – zaznaczał Fijoł. Kair jest z punktu widzenia LOT-u o tyle wygodnym miejscem do poszerzania współpracy, że można do niego dolecieć embraerami, co nie byłoby możliwe w przypadku współpracy z Ethopian Air czyli największym afrykańskim przewoźnikiem z Sojuszu.

– Kair to olbrzymie miasto i duży hub przesiadkowy Star Alliance, choć faktycznie nie jest to kierunek turystyczny, natomiast Kaukaz jest atrakcyjny zarówno dla turystów, jak i dla biznesu. Obydwa kierunki (Kair i Baku) mogą też dobrze wpisywać się w siatkę połączeń długodystansowych przez Warszawę. Ale trzeba mieć świadomość, że na rynkach bliskowschodnich LOT jest mniej znany i mniej „lokalny” niż np. w Ukrainie czy nawet Rosji, więc będzie miał pod górkę w starciu z większą konkurencją – uważa Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight. Dodaje przy tym, że nawet jeśli nie ma co tutaj liczyć na masową turystykę, gdzie niezmiennie królują linie czarterowe obsługujących najpopularniejsze egipskie kurorty.

O tym, że połączenie do egipskiej stolicy dobrze wpisuje się w siatkę długodystansową i europejską przekonywał sam LOT. Na pokładzie pierwszego samolotu znaleźli się pasażerowie z Los Angeles i Nowego Jorku oraz z Londynu, Monachium i Oslo.

Wojna zachęca do współpracy gospodarczej z Egiptem

Na dzień przed uruchomieniem regularnych połączeń LOT-u do Egiptu z oficjalną wizytą w tym państwie przebywał prezydent Andrzej Duda. Jak informowała jego Kancelaria, rozmowy z prezydentem Egiptu Abdelfattahem Al Sisim dotyczyły rozwoju współpracy gospodarczej, militarnej, rolniczej oraz o potencjalnych możliwościach eksportu polskiej żywności. – Wierzę, że ta wizyta rozpoczyna nową erę w relacjach między Polską a Egiptem – podkreślał cytowany przez PAP prezydent Andrzej Duda.

W czasie wizyty podpisano dwie umowy międzynarodowe. Pierwsza z nich ma charakter rządowy i dotyczy rozwoju współpracy gospodarczej zaś druga to porozumienie pomiędzy resortami odpowiadającymi za rolnictwo dotycząca badań naukowych.

Szczególnie interesująca może być współpraca w zakresie rolnictwa. Wraz z zamknięciem ukraińskich portów morskich, na co wpływ miała rosyjska agresja, Kijów rozważa eksportowanie zapasów pszenicy koleją przez Rumunię i Polskę. Ta kosztowna operacja ma na celu wykorzystanie posiadanego zboża przed kradzieżą i zrobienie miejsca dla nowych produktów. Szerzej na ten temat pisaliśmy w tekście pt. Ukraina wyśle do Egiptu transport pszenicy koleją.

Potencjalnie istotnym polem do współpracy pomiędzy Polską a Egiptem może być także sprzedaż przez Egipt gazu skroplonego LNG. Do Polski mógłby on trafić drogą morską do terminala w Świnoujściu lub do planowanego gazoportu w Gdańsku. – Uważamy tutaj Egipt za bardzo przyszłościowego partnera, również absolutnie wspieramy negocjacje, które w tej chwili toczą się pomiędzy Egiptem a Komisją Europejską w zakresie dostarczania gazu skroplonego do Unii Europejskiej – mówił cytowany przez PAP Andrzej Duda. Wszystko to może mieć pozytywny wpływ na zainteresowanie nowym połączeniem do Egiptu.

LOT do Kairu

Pierwszy samolot PLL LOT do Kairu wyleciał 31 maja. Rejsy z Warszawy będą się odbywać pięć razy w tygodniu. Wyloty z Warszawy zaplanowano na poniedziałki, środy, czwartki, soboty i niedziele na godz. 15 (przylot na miejsce na godz. o godz. 19). Połączenia z Kairu do Warszawy będą realizowane w poniedziałki, wtorki, czwartki, piątki i niedziele – wylot z Kairu o 11:00, przylot do Warszawy o 15:15. Loty będą operowane przez samoloty embraer 190, które zabiorą ze sobą 106 pasażerów w dwóch klasach podróży.

– To będzie połączenie całoroczne – będziemy latać także zimą cztery razy w tygodniu, być może większym samolotem – zapewnił Fijoł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Pasażer i linie lotnicze

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Biznes i przemysł

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Zobacz również:

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Pasażer i linie lotnicze

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Pozostałe z wątku:

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Pasażer i linie lotnicze

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Biznes i przemysł

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Zobacz również:

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Pasażer i linie lotnicze

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5