Embraery E195-E2 będą latać dla Polskich Linii Lotniczych LOT! Pierwszy samolot brazylijskiej produkcji nowej generacji dołączy do floty flagowego przewoźnika znad Wisły już w lipcu. – Zdecydowaliśmy się przyspieszyć nasze działania mające na celu rozbudowę floty. Ponieważ planowana jest rozbudowa Lotniska Chopina możemy zacząć już teraz zamawiać nowe samoloty – powiedział prezes LOT-u na Europejskim Kongresie Gospodarczym.
–
LOT opublikował strategię z jasnymi celami, aby w roku 2028 mieć 30-proc. udział w rynku. Żeby tego dokonać, konieczny jest szereg kroków m.in. nabywanie nowych samolotów, właściwa polityka handlowa, czy szkolenie nowych kadr. LOT jest przewoźnikiem hubowym i na tej działalności się koncentrujemy – powiedział Michał Fijoł, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Proces oceny wyboru producenta, który dostarczy nowe samoloty, zarówno wąskokadłubowe, jak i szerokokadłubowe, dla Polskich Linii Lotniczych LOT trwa.
Przewoźnik złoży w najbliższym czasie zamówienie na 84 nowe maszyny. Władze polskich linii zdecydowały również o pozyskaniu kolejnych samolotów o wąskim kadłubie, co jest spowodowane decyzją rządu o rozbudowie Lotniska Chopina.
LOT pozyskuje trzy E195 E2
W styczniu stało się jasne, że
flota LOT-u powiększy się o 11 nowych B737 MAX 8, lecz to nie wszystko. LOT pozyska trzy embreary nowej generacji. Są to 136-miejsocowe E195-E2, a leasingodawcą jest firma Azorra. – Zdecydowaliśmy się przyspieszyć nasze działania mające na celu rozbudowę floty. Ponieważ planowana jest rozbudowa Lotniska Chopina możemy zacząć już teraz zamawiać nowe samoloty. Właśnie podpisaliśmy umowę na pozyskanie od lessora trzech najnowszych embraerów E2. Pierwszy samolot dotrze do nas w lipcu, a kolejne w sierpniu i wrześniu – wskazał Fijoł. Szybka dostawa nowych samolotów możliwa jest dzięki wieloletniemu partnerstwu LOT-u z brazylijskim producentem.
Michał Fijoł wskazał także, że pozyskanie nowych wąskokadłubowców „ma ogromne znaczenie dla całej Polskiej Grupy Lotniczej, bo to nie tylko nowe samoloty dla LOT, ale też certyfikacja nowych typów samolotów”. – LOTAMS, dzięki włączeniu nowych samolotów z silnikami PW, będzie miał szansę na pozyskanie nowych kompetencji – wyjaśnił prezes LOT-u.
– Z satysfakcją ogłaszamy dziś nabycie trzech najnowocześniejszych samolotów Embraer E195-E2. To wzmocnienie naszej floty świadczy nie tylko o naszym rosnącym zaangażowaniu w zrównoważone lotnictwo, ale także jest przejawem naszego partnerstwa z Embraerem od czasu wprowadzenia pierwszego E-jeta w 2004 roku. Dzięki komfortowi podróżowania i wydajności Embraerów nowej generacji wzmocnimy naszą siatkę połączeń, przede wszystkim wprowadzając dodatkowe częstotliwości na wybranych kierunkach – powiedział Michał Fijoł, Prezes Zarządu PLL LOT.
– LOT jest pionierem, który pierwszy wprowadził na rynek samoloty E-Jet i choć od tego czasu 90 linii lotniczych użytkowało te samoloty - pierwszy jest zawsze wyjątkowy. Wprowadzenie E2 do floty PLL LOT to ważny moment dla Embraera. Świętujemy właśnie 20 rocznicę programu E-Jet i naszą 25-letnią współpracę z polskim flagowym przewoźnikiem – pierwszym samolotem Embraer dostarczonym do LOT-u był ERJ145 w 1999 roku. Liczymy również na dalszą współpracę z PLL LOT, w tym na nowe możliwości dla E2 – najbardziej paliwooszczędnego, najcichszego i najbardziej ekonomicznego w eksploatacji odrzutowca w segmencie małych samolotów wąskokadłubowych – powiedział Arjan Meijer, Prezes i Dyrektor Generalny Embraer Commercial Aviation.
– Jako dotychczasowy partner LOT-u, jesteśmy dumni, że możemy wspierać go w strategicznym rozwoju i obsłudze jednej z najmłodszych flot w Europie. Nowe samoloty E195-E2 z naszego portfolio gwarantują wyraźne korzyści, takie jak mniejsze spalanie paliwa, niższe emisje dwutlenku węgla i koszty operacyjne, przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu dla pasażerów. Dziękujemy firmom Embraer i Pratt & Whitney za ich nieprzerwaną współpracę, dzięki której poszerzamy bazę klientów E2 – powiedział John Evans, CEO i założyciel Azorra.
E195-E2 - największy w rodzinie E-Jetów E2Nowy Embraer, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 130 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do obecnego wariantu E195, posiada też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2600 mil morskich (4800 km). Samoloty E2 są o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców embraera. Dzięki powiększeniu modelu E195-E2 Embraer konkuruje przede wszystkim z airbusem A220-100/300, a nie z tylko rodziną dawnych bombardierów CRJ1000... E195-E2 został zaprojektowany z myślą o ograniczeniu ilości szkodliwych emisji, a także mniejszym poziomie hałasu. Według producenta odrzutowiec zapewnia bowiem 31-proc. redukcję emisji dwutlenku węgla w porównaniu do maszyny w wersji E190. Ślad akustyczny jest natomiast mniejszy aż o ponad 60 proc.
Samoloty z rodziny E2 otrzymały nowe silniki, skrzydła, nową kabinę, a także pełny system fly-by-wire (FBW). Wyłącznym dostawcą silników jest firma Pratt & Whitney. Nowe modele z rodziny E175 oraz E190/195-E2 są napędzane kolejno przez silniki PurePower PW1700G i PW1900G. Zastępują one obecnie użytkowane jednostki napędowe General Electric CF34. Pierwszego E-Jeta E2 (E190-E2) dostarczono do linii Wideroe w maju 2018 r., pierwszego E195-E2 we wrześniu 2019 r. do linii Azul, natomiast wejście do służby najmniejszej wersji z rodziny E-Jetów E2, E175-E2, zostało na razie wstrzymane. Brazylijski producent przewiduje, że w ciągu następnych 20 lat na rynku będzie zapotrzebowanie na 6400 nowych samolotów o wielkości do 130 miejsc. W tej chwili Embraer, według swoich danych, ma około 49 proc. udziału w tym rynku.
Do tej pory zamówiono 306 embraerów E-jet E2, w tym 272 E195-E2. Do końca kwietnia br. dostarczono 112 samolotów z rodziny E2: 20 E190-E2 oraz 92 E195-E2.
Rynek Lotniczy miał możliwość odbycia podróży na pokładzie embraera nowej generacji,
który jest prawdziwą konkurencją dla airbusów A220. Polecieliśmy samolotem KLM-u między Amsterdamem a Krakowem. W kabinie w trakcie lotu jest bardzo cicho, ma się odczucie, że cyrkulujące powietrze jest świeże, tak jak w Dreamlinerach, co sprawia, że wrażenia z lotu są dużo lepsze niż w starszych embraerach.