Dzisiaj (12 sierpnia) PLL LOT zaprezentował wnętrze najnowszego samolotu w swojej flocie czyli Embraera E195-E2.
O pozyskaniu trzech nowych samolotów od brazylijskiego producent Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały w maju tego roku. – Z satysfakcją ogłaszamy dziś nabycie trzech najnowocześniejszych samolotów Embraer E195-E2. To wzmocnienie naszej floty świadczy nie tylko o naszym rosnącym zaangażowaniu w zrównoważone lotnictwo, ale także jest przejawem naszego partnerstwa z Embraerem od czasu wprowadzenia pierwszego E-jeta w 2004 roku –mówił wówczas Michał Fijoł, Prezes Zarządu PLL LOT. Podkreślał przy tym, że nowe samoloty będą bardziej komfortowe dla pasażerów.
Pierwszy E195-E2 przyleciał do Warszawy na początku sierpnia, a w ostatni weekend odbył pierwszy lot z pasażerami na pokładzie.
Embraer E195-E2 PLL LOT. Zaglądamy do środkaPo wejściu do samolotu w oczy rzucają się przed wszystkimi nowe fotele dostarczone przez Safran. Każdy z foteli jest wykończony ciemnoszarym materiałem z jasnymi elementami. Gniazdka zlokalizowano pomiędzy fotelami. Kolorystyka wnętrza robi bardzo dobre wrażenie.
Producent podkreśla także zdecydowanie większa powierzchnię na bagaż w schowkach nad fotelami. Ta zmiana była możliwa dzięki zastosowaniu nowych modułów klimatyzacji, które zajmują mniej miejsca. Każdy z pasażerów ma tez dostęp do regulacji nawiewu bezpośrednio nad głową - bez konieczności sięgania nad fotel pasażera.
Pozostałe dwa E195-E2 maja zostać dostarczone do Warszawy jeszcze w tym kwartale.
E195-E2 – największy w rodzinie E-Jetów E2
Nowy Embraer, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 130 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do obecnego wariantu E195, posiada też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2600 mil morskich (4800 km). Samoloty E2 są o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców embraera.
Dzięki powiększeniu modelu E195-E2 Embraer konkuruje przede wszystkim z airbusem A220-100/300, a nie z tylko rodziną dawnych bombardierów CRJ1000... E195-E2 został zaprojektowany z myślą o ograniczeniu ilości szkodliwych emisji, a także mniejszym poziomie hałasu. Według producenta odrzutowiec zapewnia bowiem 31-proc. redukcję emisji dwutlenku węgla w porównaniu do maszyny w wersji E190. Ślad akustyczny jest natomiast mniejszy aż o ponad 60 proc.
Samoloty z rodziny E2 otrzymały nowe silniki, skrzydła, nową kabinę, a także pełny system fly-by-wire (FBW). Wyłącznym dostawcą silników jest firma Pratt & Whitney. Nowe modele z rodziny E175 oraz E190/195-E2 są napędzane kolejno przez silniki PurePower PW1700G i PW1900G. Zastępują one obecnie użytkowane jednostki napędowe General Electric CF34. Pierwszego E-Jeta E2 (E190-E2) dostarczono do linii Wideroe w maju 2018 r., pierwszego E195-E2 we wrześniu 2019 r. do linii Azul, natomiast wejście do służby najmniejszej wersji z rodziny E-Jetów E2, E175-E2, zostało na razie wstrzymane. Brazylijski producent przewiduje, że w ciągu następnych 20 lat na rynku będzie zapotrzebowanie na 6400 nowych samolotów o wielkości do 130 miejsc. W tej chwili Embraer, według swoich danych, ma około 49 proc. udziału w tym rynku.
Rynek Lotniczy miał możliwość odbycia podróży na pokładzie embraera nowej generacji, który jest prawdziwą konkurencją dla airbusów A220. Polecieliśmy samolotem KLM-u między Amsterdamem a Krakowem. W kabinie w trakcie lotu jest bardzo cicho, ma się odczucie, że cyrkulujące powietrze jest świeże, tak jak w
W połowie marca minęło 20 lat od debiutu pierwszego embraera E170 we flocie Polskich Linii Lotniczych LOT, a także na świecie. Dokładnie 17 marca 2004 rok E-Jet E170 SP-LDA wykonał pierwszy lot z pasażerami w barwach narodowego przewoźnika – współpraca z brazylijskim producentem ma więc bardzo długą historię.