Polskie Linie Lotnicze LOT realizują rejsy Wilno – Londyn-City. Od 2019 roku, kiedy narodowy przewoźnik rozpoczął świadczenie lotów w formule PSO, przewiezione zostało 173 441 pasażerów. Z każdym rokiem rośnie i ruch, a także wskaźnik wypełniania embraerów 190. Najwięcej podróżnych zostało obsłużonych w najlepszym dla branży przedpandemicznym roku. LOT, w pierwszym półroczu br., obsłużył 17 742 pasażerów, a 64,3 proc. miejsc w samolotach było zajętych.
Choć Wilno było lotniczo połączone z Londynem, to jednak niskokosztowi przewoźnicy oferowali loty do oddalonych od ścisłego centrum stolicy Wielkiej Brytanii portów lotniczych, takich jak Luton czy Stansted. Władze Litwy wskazywały, że duży potencjał lotów między wileńskim lotniskiem a londyńskim miejskim portem lotniczym, lecz żadne linie lotnicze same z siebie nie zaoferowały usług na tej trasie.
Dofinansowywane rejsy
Unijne prawodawstwo pozwala dofinansowywać przez podmiot publiczny komercyjne loty wewnątrz Unii Europejskiej, które realizowane są na trasie o szczególnym znaczeniu. W formule PSO (ang. Public Service Obligation – zobowiązanie do świadczenia usług publicznych) organizowane są właśnie loty Wilno – Londyn-City – Wilno, za świadczenie których odpowiadają Polskie Linie Lotnicze LOT. Narodowy przewoźnik rejsy na ww. trasie uruchomił 1 maja 2019 roku, uprzednio zostając zwycięzcą stosownego przetargu.
Przewoźnik znad Wisły wygrał także
drugi przetarg na obsługę lotów między stolicami Litwy i Wielkiej Brytanii. Ze względu na krótką drogę startową i stromy kąt podejścia do lądowania na lotnisku Londyn-City, tylko kilka rodzajów samolotów, w tym A220 czy E190, jest certyfikowanych do wykonywania operacji z tego portu. Za pomocą takich embraerów, które zabierają na pokład 106 pasażerów, operacje do miejskiego portu lotniczego w brytyjskiej stolicy realizuje LOT. Przed pandemią przewoźnik oferował również loty do portu City z
Warszawy i
Budapesztu.
Niskie wypełnienie samolotów
PLL LOT, między Wilnem a Londynem-City, w okresie maj 2019 – czerwiec 2024, wykonały 1 413 rotacji (2 826 lotów), oferując 299 556 miejsc. Z danych brytyjskiego urzędu lotnictwa cywilnego wynika, że LOT przewiózł 173 441 pasażerów, a wskaźnik zajętości miejsc w embraerach osiągnął poziom 57,8 proc. Samolotami podróżowało średnio 61 osób. Najwięcej pasażerów polski, narodowy operator obsłużył w 2019 roku, kiedy z lotów skorzystało 55 252 podróżnych. W pandemicznych latach 2020-2021 z Wilna do Londynu-City, i z powrotem, poleciało odpowiednio 15 207 i 21 507 osób.
W 2022 r. LOT obsłużył na tej trasie 38 654 podróżnych, podczas w zeszłym roku z lotów skorzystało 42 821 pasażerów, co oznacza, że samoloty latały wypełnione w 68. proc., a w każdym rejsie zajęte były średnio 72 fotele. W tym roku LOT realizuje mniej rotacji, więc spadek zaliczyły wyniki pasażerskie. Przez sześć miesięcy odbyło się 130 rotacji, podczas gdy rok wcześniej LOT wykonał ich 155.
W styczniu polskie linie przewiozły 2 389 pasażerów, a w pierwszym miesiącu roku 2023 było to 2 907. W lutym embraery 190 obsłużyły 2 851 osób (3 199 w lutym 2023 r.), a w marcu 2 911 (3 259) podróżnych. Z kolei w kwietniu i maju LOT obsłużył odpowiednio 2 939 i 2 981 pasażerów, podczas gdy rok wcześniej było to 3 842 i 4 197 podróżnych. W szóstym miesiącu roku z lotów skorzystało 3 671 osób, o 480 mniej niż w czerwcu roku 2023. Łącznie operator znad Wisły obsłużył w pierwszym półroczu 17 742 pasażerów, o 18 proc. mniej niż rok wcześniej, a wskaźnik wypełniania samolotów wyniósł 64,3 proc.